flerspråklig oppvekst?

.klementin.

Blir kjent med forumet
er det noen flere her som kommer til å måtte lære ungen sin et språk i tillegg til norsk? bønna mi kommer til å ha mormor og morfar (og onkel og tante og oldemor og oldefar...) i utlandet og er derfor nødt til å lære seg språket deres. og så er det jo kjekt å kunne to språk helt fra liten av :)
er veldig spent på hvordan det kommer til å gå og har lyst til å forberede meg bra. er det noen som har erfaring med det fra før?

vet det er jo tidlig å tenke på det allerede nå, men trenger noe annet å fokusere på enn å telle ned dager ti l første UL...

Min venninne har barn med en franskmann. Ungen snakker nå begge språkene, men brukte litt mer tid på å snakke.

Ja sønnen min snakker norsk og spansk

Jepp. Pappaen er fra thailand og jenta vår og bøllefrøet kommer til å lære seg thai. De har masse familie i thailand og svigermor som bor i norge snakker ikke så veldig godt norsk, så greit de kan språket.

Vi gjør ikke det selv da vi ikke har noe behov for det. Så barna våre lærer bare norsk.
Men kona til fetter'n er fra Thailand. Og familien hennes bor i Thailand, mens de bor her i Norge. De er i Thailand hver eneste skoleferie. De har praktisert hjemme- helt siden fødselen til barna- at hun pratet thai med de, og min fetter pratet norsk med de! Og det virket kjempe bra :)

er det noen flere her som kommer til å måtte lære ungen sin et språk i tillegg til norsk? bønna mi kommer til å ha mormor og morfar (og onkel og tante og oldemor og oldefar...) i utlandet og er derfor nødt til å lære seg språket deres. og så er det jo kjekt å kunne to språk helt fra liten av :)
er veldig spent på hvordan det kommer til å gå og har lyst til å forberede meg bra. er det noen som har erfaring med det fra før?

vet det er jo tidlig å tenke på det allerede nå, men trenger noe annet å fokusere på enn å telle ned dager ti l første UL...

Datteren min på 8 år er 3 språklig. På tross av gjentatte ørebetennelser som resulterte i dren. Hun hadde vann i mellomøret.
Hun lærte seg norsk, latvisk og russisk som veldig liten. Nå lærer hun engelsk på skolen. Jeg leste engelsk eventyr for henne hver kveld i magen. Sånn for at hun skulle bli vant med lydene. Går veldig fint i engelsken også. Det går veldig fint.
Hun hang litt etter på norsken en periode pgr av at hun var mest hos far denne perioden. Tok seg igjen når hun begynte være fast i bhg igjen. Ellers helt perfekt. Så det er ikke noe å være redd for. De små er som noen svamper. :)

Peace & love from Tessa
Termin 26/9-13

Back
Topp