Flermannsrom på sykehus

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Jeg har bare hatt enkeltrom - hvordan er det egentlig å ligge på flermannsrom? Hørte jo babygråt støtt og stadig og det må man jo tåle. Men har man en baby som hyler og hyler og hyler utrøstelig så går man vel ut på gangen for å bysse? Og besøk - de taes i mot i besøksstue?

Pyton.

Nå er det 10år siden jeg fødte sist, men husker at det var utrolig slitsomt. Molde hadde bare ett enkeltrom og det var opptatt av ei med tvillinger, så jeg lå på firemannsrom. Jeg hadde mistet mye blod og fikk tre poser med blodoverføring dagen etter fødselen. Blodprosenten steg fra 5,5 til 8 (hadde 8 da jeg reiste hjem en uke etter fødsel), men jeg var sliten, slapp og fikk ikke bære babyen min. Jeg var bare 18år da og turde ikke si fra om noenting. Fikk ingen kontakt med de andre nybakte mødrene heller så jeg mistrivdes skikkelig.

De første nettene hadde jeg ikke babyen inne hos meg fordi jeg skulle få hvile, men med to/tre andre på rommet som hadde sine babyer inne hos seg var det støy hele dagen og natta og jeg sov ikke godt i det hele tatt. Jeg blir dårlig bare jeg tenker på det. Jeg hadde fått enkeltrom om det hadde vært ledig - vel det hjalp ikke at de sa det!

Har pakket ørepropper i sykehusbaggen denne gangen, men håper på å komme meg hjem så fort som fy.

Håper jeg slipper å dele rom med noen andre enn mann og barn den første natta. Krysser fingrene å håper ingen andre føder når jeg skal, for da får jeg familierommet slik at mannen min også kan sove sammen med oss. Håper jeg får dra hjem så fort som mulig etter fødsel, så jeg slipper å sove uten mannen min. Jeg sover virkelig dårlig uten han.

Jeg ble plassert på 2mannsrom nå med tvillingene. Og det var grusomt i.o.m at jeg ikke fikk babyene mine sammen med meg, men måtte ligge å høre på babyskrikene til andre sine barn. I løpet av den uka jeg lå på sykehuset hadde jeg 4forskjellige mødre på rommet.
Og de hadde besøk på rommet, noe som var utrivelig når jeg skulle prøve å slappe av å hvile. Det gikk jo ikke. Hu ene tørka jo ikke av doen etter seg engang, så det lå blodsmuss på toalettsetet når jeg skulle på do.

Nei, ugg, at slike avdelinger har flermannsrom er for meg helt forkastelig. De fleste vil jo helst ha privatliv og være alene med sitt nyfødte barn. Da er det bedre at rommene er små og enkle enn at de skal være store.

Delte sist. Og har delt mens jeg har vært innlagt for hyperemesis og bekkenløsning. Jeg syns det var fælt. Er ikke alle som tar hensyn til hverandre. Noen sitter på tlf hele tiden, får mye besøk, snorker, babyer gråter masse (men opplevde at jm tok baby så mor kunne sove litt). Blod på toalettsetet osv. Er ikke sikkert alle opplever det slikt, men jeg ble veldig sliten av det og heldigvis slipper jeg å dele denne gangen.

Jeg lå på 2-mannsrom på Ahus da jeg fødte for to år siden. Gikk greit nok, men var ikke ideelt. Sov lite og savnet privatliv. Følte at mannen til naboen glodde da jeg ammet, og at de lyttet til samtalene jeg hadde med mannen og personalet.

Sent from my C6903 using BV Forum mobile app

Bodde på tomannsrom sist. Ho som bodde det var stille av seg og barnet forsåvidt også men man kjenner jo at man ikke er alene. Og besøk av mann og evt søsken kunne vi ha på rommet så det hadde vi begge to. Men var glad for at eg ikke var der mer en et par netter. Denne gangen tror eg at eg skal få reise hjem tidligst mulig!

Huff, kjenner at om jeg blir plassert på flermannsrom vil jeg hjem fort som f...!

Her blir man sendt rett hjem (4-6t etter fødsel om alt er ok).

Pyton.

Nå er det 10år siden jeg fødte sist, men husker at det var utrolig slitsomt. Molde hadde bare ett enkeltrom og det var opptatt av ei med tvillinger, så jeg lå på firemannsrom. Jeg hadde mistet mye blod og fikk tre poser med blodoverføring dagen etter fødselen. Blodprosenten steg fra 5,5 til 8 (hadde 8 da jeg reiste hjem en uke etter fødsel), men jeg var sliten, slapp og fikk ikke bære babyen min. Jeg var bare 18år da og turde ikke si fra om noenting. Fikk ingen kontakt med de andre nybakte mødrene heller så jeg mistrivdes skikkelig.

De første nettene hadde jeg ikke babyen inne hos meg fordi jeg skulle få hvile, men med to/tre andre på rommet som hadde sine babyer inne hos seg var det støy hele dagen og natta og jeg sov ikke godt i det hele tatt. Jeg blir dårlig bare jeg tenker på det. Jeg hadde fått enkeltrom om det hadde vært ledig - vel det hjalp ikke at de sa det!

Har pakket ørepropper i sykehusbaggen denne gangen, men håper på å komme meg hjem så fort som fy.
Ørepropper var et utrolig godt tips! Det skal jeg pakke :)

Jeg var på to manns rom sist. (I Skien), har ikke hvert der siden sist, og det er seks års siden... Men da var det helt forferdelig.. Alt som skilte mellom oss og hun andre var en gardin. Det blir ikke mye privatliv av det. Å ingen gikk noe sted med urolig baby eller besøk. Tro de har nesten bare to, tre eller fire manns rom der, så regner vel bare med å måtte dele... Men her skal vi hjem så fort vi får lov. Nekter å være et minutt lengere på det sykehuset en hva som er absolutt nødvendig :-)

Jeg håper virkelig på å få være på barselhotellet på eget rom alene sammen med kjæresten og babyen! Men blir det flermannsrom på barsel så må man bare prøve å gjøre det beste utav det, tror nok de fleste er ganske hensynsfulle overfor hverandre i en sånn situasjon (finnes så klart unntak). Får ta me sov-i-ro eller ørepropper til iphonen å fyre opp litt musikk :)

Jeg låg på flermannsrom med første. Å da var det ikke snakk om å ta babyen med seg ut på gangen selv om den gråt! Jeg personlig hadde gjort det om min baby holdt de andre våkne, men vi er tydeligvis forskjellige der.. Det var også besøk inne på rommet (i besøkstiden), lite kult å ha andres besøk der inne når du febrilskt prøver å amme for første gang :s
Da jeg fikk nr.2 ble jeg putta inn på et 5-mannsrom (fullt) der alle de andre hadde babyene sine, mens min låg på nyfødtposten med c-pap. DET takla jeg dårlig!! Da klokka var 23.00 la jeg meg, viste tydelig tegn til at jeg ville sove, men de andre pratet og lo. Hun ene fikk ikke til ammingen så hennes baby var ikke fornøyd og skrek en del. Fikk til slutt enerom da de var redd jeg skulke få fødseldepresjoner!.. Nå når Felix kom fikk jeg enerom fra begynnelsen av:D

Bare et lite praktisk spørsmål fra førstegangsfødende: På disse flermannsrommene, er det forheng man kan ha rundt hele senga, slik at man i det minste får en liten følelse av privatliv, eller er det bare forheng mellom sengene??

Jeg blir kjempeskuffa om jeg må dele rom med andre. Samboer har ikke lappen og vi bor et lite stykke fra sykehuset. Det er ikke bare for samboeren min å reise frem og tilbake

delte rom med 1 sist (4 mans rom). Vi hadde forheng rundt hele sengen, og mitt var lukket omtrent hele tiden mot "naboen". Jeg trivdes ikke med å dele rom, så denne gang håper jeg på å få reise til et annet sykehus som ikke har fødeavdeling, men bare barselavdeling så fort som mulig etter fødselen :D

Hun jeg delte rom med sist hadde besøk på rommet, baby som skreik mye og var våken hele natta :(

Bynte å lure på en ting jeg.. Hvirdan er det med overholding av taushetsplikten på disse fellesrommene? Ligger man og hører på alt pleiere og evt leger er inne og samtaler med rompartnerne om?

Jeg var på to manns rom sist. (I Skien), har ikke hvert der siden sist, og det er seks års siden... Men da var det helt forferdelig.. Alt som skilte mellom oss og hun andre var en gardin. Det blir ikke mye privatliv av det. Å ingen gikk noe sted med urolig baby eller besøk. Tro de har nesten bare to, tre eller fire manns rom der, så regner vel bare med å måtte dele... Men her skal vi hjem så fort vi får lov. Nekter å være et minutt lengere på det sykehuset en hva som er absolutt nødvendig :)

Kanskje vi deler med hverandre da :) jeg hadde også dobbelrom sist og følte veldig på det. Småen skreik akdeles hele tida, og hu ved siden av hadde hatt en tøff setefødsek. Jeg fikk ikke opp å gå, så bysse på gangen gikk ikke. Hu ved siden av var veldig hyggelig og sa det var greit, men det var det jo selvfølgelig ikke. Håper på familierom denne gangen, men regner ikke med å få det..

Bynte å lure på en ting jeg.. Hvirdan er det med overholding av taushetsplikten på disse fellesrommene? Ligger man og hører på alt pleiere og evt leger er inne og samtaler med rompartnerne om?

Neeeh, det tror jeg ikke (ikke som jeg husker i hvertfall).. Om det er noe å ta opp så tror jeg det blir snakket om privat.. Altså du hører jo uviktige ting, men om det er noe alvorlig og veldig privat så tror jeg neppe de tar det opp med andre i rommet..

Etter min erfaring så var det HELT forferdelig. Jeg lå på rom med ei som knapt prata norsk og hadde babyen på prematuravdeling. Det rant inn med besøk fra hjemlandet og de prata høylytt og jeg fikk aldri den hvilen jeg trengte..

På nettene ringte plutselig mobiltelefonen og vekket både neg datteren min. Og på toppen av det hele så spiste hun VELDIG høylytt og smattet og slurpet og jeg vet ikke hva...

Jeg mistet 1L blod under fødselen men reiste hjem etter 2 dager - mer sliten enn når jeg kom. Orket bare ikke være der mer.

Ber og håper om hotellet denne gang!

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014

Bare et lite praktisk spørsmål fra førstegangsfødende: På disse flermannsrommene, er det forheng man kan ha rundt hele senga, slik at man i det minste får en liten følelse av privatliv, eller er det bare forheng mellom sengene??

Jeg blir kjempeskuffa om jeg må dele rom med andre. Samboer har ikke lappen og vi bor et lite stykke fra sykehuset. Det er ikke bare for samboeren min å reise frem og tilbake

Her er det ikke forheng på rommene, men man kan få en sånn skjerm som de bretter ut..
Inne på nyfødtposten var det forheng kun på sidene mellom hver "bås" også her hadde de disse skjermene til å dekke for helt.

Back
Topp