Flergangsfødende

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
☀️Påskeliljene 2026☀️
♡ Babymais2026 ♡
Jeg er nysgjerrig på forskjellen mellom fødsler :love7 Så til deg som har født mer enn en gang:
Hvor lang tid tok hver av fødslene (fra første roe/vannavgang til baby var ute? Eventuelt om du husker hvor lenge var du i aktiv fødsel med hvert barn?

Ble de født før, på eller etter termin? Og hvordan opplevde du smertene hver gang?:Heartpink

Med nr.1 startet det med at slimproppen gikk på morgenen, rier startet to timer senere. Totalt fra første rie til hun var ute tok det 19 timer (12 t + 7 timer aktiv fødsel).
Jeg brukte lystgass og badekar og fikk 2 grads rift. Fødte på rygg :arghh:
Hun ble født 4 dager etter termin.

Med nr.2 startet det med vannavgang men fordi hode ikke var festet måtte jeg inn til sykehuset for observasjon. Riene startet såvidt rett etter med var veldig uregelmessige. Fra start til slutt tok det 28 timer (derav ca 5-6 timer aktiv fødsel). Jeg sov da ikke og hadde sovet dårlig natten før så det bidro nok til en litt kjipere opplevelse enn første gang. Lystgass, badekar og epidural med en liten 1 grads rift. Fødte på rygg igjen til min store skuffelse. Dette var 10 dager før termin (!). Så rådet mitt er å sove lenge og være uthvilt selv før termin hehe

Nå er jeg veldig spent på nr.3 :bag: :hilarious:

1. startet med vann avgang. Tok 22 timer til barnet var ute. Ca. 10 timer aktiv fødsel.
2. startet med vann avgang, barnet ute etter 3 timer og 50 min
3. startet med vannavgang, barnet ute etter 1time og 45 min.

Kun lystgass med alle 3.

1. startet med vann avgang. Tok 22 timer til barnet var ute. Ca. 10 timer aktiv fødsel.
2. startet med vann avgang, barnet ute etter 3 timer og 50 min
3. startet med vannavgang, barnet ute etter 1time og 45 min.

Kun lystgass med alle 3.
Oi så bra at det bare tok kortere tid hver gang :love7

1. 9dager FØR termin.
Vannet gikk, fra vannet gikk til baby var ute tok det 26t. Hadde vel 24t med aktiv fødsel(men 26t på fødestue) 2t pressrier . Født på ryggen, litt skjev så litt retting vaginalt under press.
Andre grads rift, mange sting

2. Satt igang. 2 dager før termin. 19t fra første til (men var da 4cm allerede). Ble tatt med vaktmester etter 2t pressing.
Kun litt skrubbsår

Begge var veldig nære akutt keisersnitt, alle sto klare for å løpe.

1. Satt i gang. Baby kom 6 dager før termin. Husker ikke hvor mange timer selve fødselen pågikk, men vet at jeg rakk både dag- og kveldsvakt, og noen timer av nattevakta. Epidural og pudendalblokade. Ble vakuum til slutt. Hadde blitt klippet, og ble sydd på fødestua. Jeg ble veldig syk rett etter fødsel, og det har nok gjort at jeg husker minimalt fra tiden før, under og etter fødselen.. Fikk reise hjem tre uker etter jeg ble innlagt.

2. Vannet gikk ca 26-28 timer før baby var ute. Var innom sykehuset på sjekk et par ganger før riene kom skikkelig i gang hjemme og det bare var å komme seg på ei fødestue. Baby var ute 3,5 time etter at vi ankom sykehuset. 4 dager over termin. Hadde epidural, men usikker på om jeg hadde pudendalblokade denne gang. Husker denne fødselen som mye bedre og tryggere, men utrolig mer intens enn forrige. Hadde også denne gangen blitt klippet. Vanligvis ville de sydd der og da sa de, men de ville sende meg på operasjonsstua for at jeg skulle unngå nye traumer. At de brukte ressurser på det har jeg satt stor pris på i ettertid:Heartred

1. 9dager FØR termin.
Vannet gikk, fra vannet gikk til baby var ute tok det 26t. Hadde vel 24t med aktiv fødsel(men 26t på fødestue) 2t pressrier . Født på ryggen, litt skjev så litt retting vaginalt under press.
Andre grads rift, mange sting

2. Satt igang. 2 dager før termin. 19t fra første til (men var da 4cm allerede). Ble tatt med vaktmester etter 2t pressing.
Kun litt skrubbsår

Begge var veldig nære akutt keisersnitt, alle sto klare for å løpe.
Oi det må ha vært skummelt <3 og jeg trodde at jeg presset lenge (1 t med hver) :bag: Håper du fikk noe god smertelindring i det minste!

1. Satt i gang. Baby kom 6 dager før termin. Husker ikke hvor mange timer selve fødselen pågikk, men vet at jeg rakk både dag- og kveldsvakt, og noen timer av nattevakta. Epidural og pudendalblokade. Ble vakuum til slutt. Hadde blitt klippet, og ble sydd på fødestua. Jeg ble veldig syk rett etter fødsel, og det har nok gjort at jeg husker minimalt fra tiden før, under og etter fødselen.. Fikk reise hjem tre uker etter jeg ble innlagt.

2. Vannet gikk ca 26-28 timer før baby var ute. Var innom sykehuset på sjekk et par ganger før riene kom skikkelig i gang hjemme og det bare var å komme seg på ei fødestue. Baby var ute 3,5 time etter at vi ankom sykehuset. 4 dager over termin. Hadde epidural, men usikker på om jeg hadde pudendalblokade denne gang. Husker denne fødselen som mye bedre og tryggere, men utrolig mer intens enn forrige. Hadde også denne gangen blitt klippet. Vanligvis ville de sydd der og da sa de, men de ville sende meg på operasjonsstua for at jeg skulle unngå nye traumer. At de brukte ressurser på det har jeg satt stor pris på i ettertid:Heartred
Så bra det var en bedre opplevelse andre gang <3

1. begynte med slimproppen og rier kort tid etter - men hadde rier i 3 dager og ble sendt hjem fra sykehuset to ganger før vi endelig fikk bli og var i aktiv fødsel. Tok mange mange timer - når han endelig kom ut fant vi ut at han var stjernekikker som antagelig bidro til at det gikk så seint.

2. Med første i tankene var jeg bestemt på å holde ut hjemme lengst mulig, ville Ikke bli sendt hjem igjen! Men ble hjemme litt for lenge og endte tilslutt med å føde i ambulanse til tross for at vi bare hadde 12 min reisevei til sykehuset (-: alt gikk heldigvis fint!

Veldig spent på nestemann, men tror helt klart vi drar tidligere til sykehuset denne gangen

Med nr.1 startet det med at slimproppen gikk på morgenen, rier startet to timer senere. Totalt fra første rie til hun var ute tok det 19 timer (12 t + 7 timer aktiv fødsel).
Jeg brukte lystgass og badekar og fikk 2 grads rift. Fødte på rygg :arghh:
Hun ble født 4 dager etter termin.

Med nr.2 startet det med vannavgang men fordi hode ikke var festet måtte jeg inn til sykehuset for observasjon. Riene startet såvidt rett etter med var veldig uregelmessige. Fra start til slutt tok det 28 timer (derav ca 5-6 timer aktiv fødsel). Jeg sov da ikke og hadde sovet dårlig natten før så det bidro nok til en litt kjipere opplevelse enn første gang. Lystgass, badekar og epidural med en liten 1 grads rift. Fødte på rygg igjen til min store skuffelse. Dette var 10 dager før termin (!). Så rådet mitt er å sove lenge og være uthvilt selv før termin hehe

Nå er jeg veldig spent på nr.3 :bag: :hilarious:
Hei, sniker!
Tips; hvis du føler du legge deg under fødsel nr3 også, så kan jeg bare tipse om at å ligge på siden er myyye bedre enn å ligge på rygg. Har født to på rygg og to på siden; hadde egentlig lyst til å unngå å ligge i det hele tatt, men når man blir så sliten... :bag:
Bekkenet blir ikke like låst som med ryggfødsel, men gir likevel god tilgang til perineum-støtte for jm. Og om man ikke greier å gjøre annet enn å ligge, så er det et godt alternativ ❤️

Oi så bra at det bare tok kortere tid hver gang :love7
Meh, når det går så fort så får ikke kroppen forberedt seg. På sistemann revnet jeg herifra til månen. De brukte to timer på å sy meg i sammen igjen :-/ Pluss at baby ble super stresset av det også. En mellomting er greit. Så fødsel nummer to var mer å foretrekke.

1. Født i uke 41+0. Fra første rie tok det nesten 14 timer, men kun 3 timer aktiv fødsel. 50 min trykketid. Født på ABC, så brukte kun badekar, men han ble født "på land". 3430gram, 51cm, hodeomkrets 37!.

2. Født i uke 42+0. Fra første rie tok det under 4 timer. Vet ikke hvor lang tid i aktiv fødsel for jeg hadde kun en vaginalsjekk og det var på 9cm. 30 min trykketid. Hodet kom ut i fødebasseng, men måtte opp av vannet for å få ut resten av baby, for han kom ikke på neste rie. Trengte litt tyngdekraft. Hjemmefødsel så kun vann som smertelindring.
4180gram, 52cm, hodeomkrets 38!.

Hei, sniker!
Tips; hvis du føler du legge deg under fødsel nr3 også, så kan jeg bare tipse om at å ligge på siden er myyye bedre enn å ligge på rygg. Har født to på rygg og to på siden; hadde egentlig lyst til å unngå å ligge i det hele tatt, men når man blir så sliten... :bag:
Bekkenet blir ikke like låst som med ryggfødsel, men gir likevel god tilgang til perineum-støtte for jm. Og om man ikke greier å gjøre annet enn å ligge, så er det et godt alternativ ❤️
Å takk for tips! :notworthy Var din nr.3 en luring? Kortere/lengre tid enn de andre?

Å takk for tips! :notworthy Var din nr.3 en luring? Kortere/lengre tid enn de andre?
Nr3 var beste fødselen; men eneste ungen jeg har gått over termin med. ;) Men hadde ikke noe særlig til maserier eller så, som gjerne er den "lureri"en det prates om. Faktisk ingen maserier, så jeg ble heeelt i kjelleren og trodde jeg aldri skulle føde :hilarious:
Her var faktisk nr4 litt eksepsjonell dog. Eneste gangen jeg har hatt vannavgang først, og lengste fødsel (fra vannavgang og første rie). Ikke for det, bare sånn.. 1 time lengre enn første, totalt; men likevel, lengste.
Nr2 og nr3 brukte bare totalt ca 4-5 timer, så hadde jeg vel nr1 med 11-11,5 timer og nr4 ca 12-12,5 timer. :p

Åh, gøy å lese andres erfaringer :D
1.: Født 5 dager før termin. Tok vel 13 timer totalt, kun 5 i aktiv fødsel. Vond fødsel, og var sliten lenge etter.
2.: Vannet gikk på termindato, men ingen rier eller noe. Fikk frist på 24 timer på fødsel, om ikke måtte jeg til sykehus i nabobyen. Fikk dra hjem. I åttetiden på morgenen startet litt smårier, men ikke mye. Dro til føden kl 12, og ble målt til 4 cm. En time senere kom pressriene, og et kvarter etter var hun født! Gikk så fort, og var så mye smerte på kort tid. Men var i super form, og dro hjem dagen etter.
3.: 5 dager etter termin. Riene begynte smått i 20-tiden på kvelden, vi la oss og tenkte dette tar nok tid. Våknet igjen rundt midnatt, og dro inn rundt kl ett. Hadde rare rier, annenhver var svak/sterk. Brukte prekestol mye (fødte stående også), og hadde en fantastisk jordmor som ikke sjekket åpning en eneste gang. Hun ba meg bare stole på kroppen og presse når jeg følte meg klar. Hun ble født kvart på fire om natta, to pressrier så var hun ute! Viste seg å være stjernekikker, og det er min letteste og beste fødsel :) Følte jeg hadde kontroll gjennom hele forløpet, og jobbet sammen med kroppen. Jordmorstudenten sa jeg var den eneste hun hadde sett som smilte under rier, haha! I super form etter fødsel den gangen og, og vi dro hjem på ettermiddagen.

Åh, gøy å lese andres erfaringer :D
1.: Født 5 dager før termin. Tok vel 13 timer totalt, kun 5 i aktiv fødsel. Vond fødsel, og var sliten lenge etter.
2.: Vannet gikk på termindato, men ingen rier eller noe. Fikk frist på 24 timer på fødsel, om ikke måtte jeg til sykehus i nabobyen. Fikk dra hjem. I åttetiden på morgenen startet litt smårier, men ikke mye. Dro til føden kl 12, og ble målt til 4 cm. En time senere kom pressriene, og et kvarter etter var hun født! Gikk så fort, og var så mye smerte på kort tid. Men var i super form, og dro hjem dagen etter.
3.: 5 dager etter termin. Riene begynte smått i 20-tiden på kvelden, vi la oss og tenkte dette tar nok tid. Våknet igjen rundt midnatt, og dro inn rundt kl ett. Hadde rare rier, annenhver var svak/sterk. Brukte prekestol mye (fødte stående også), og hadde en fantastisk jordmor som ikke sjekket åpning en eneste gang. Hun ba meg bare stole på kroppen og presse når jeg følte meg klar. Hun ble født kvart på fire om natta, to pressrier så var hun ute! Viste seg å være stjernekikker, og det er min letteste og beste fødsel :) Følte jeg hadde kontroll gjennom hele forløpet, og jobbet sammen med kroppen. Jordmorstudenten sa jeg var den eneste hun hadde sett som smilte under rier, haha! I super form etter fødsel den gangen og, og vi dro hjem på ettermiddagen.
Oi høres fantastisk ut den nr.3 da! Hvordan var det å føde stående? Får jordmor holdt nok så man ikke revner?

Oi høres fantastisk ut den nr.3 da! Hvordan var det å føde stående? Får jordmor holdt nok så man ikke revner?
Jeg revnet ingenting, så tror hun klarte det :)
Jeg ønsker å føde stående neste gang også, syns det var mye bedre og lettere. Jordmor sa også at tyngdekraften hjelper litt til i stående. Mulig det gikk så lett fordi hun var stjernekikker, eller fordi hun var nr 2 av to nokså tette, men det var en drømmefødsel for meg. Med de andre to brukte jeg lystgass, med siste tenkte jeg ikke på smertestillende engang :)

Oi det må ha vært skummelt <3 og jeg trodde at jeg presset lenge (1 t med hver) :bag: Håper du fikk noe god smertelindring i det minste!
Jeg hadde epidural med begge. Der er jeg så traumatisert at jeg ikke nevner det til noen jeg vet er gravid eller ønsker barn..
Hadde max boolus (eller hvordan det skrives)
Med første fikk jeg skikkelig infeksjon og endte opp med 3 runder heftig antibiotika intravenøst under fødsel..

Sitter igjen å tenker jeg vil føde igjen, men jeg må ha epidural og kjenner den sitter godt i meg enda.. over 2år etter sist

Jeg hadde epidural med begge. Der er jeg så traumatisert at jeg ikke nevner det til noen jeg vet er gravid eller ønsker barn..
Hadde max boolus (eller hvordan det skrives)
Med første fikk jeg skikkelig infeksjon og endte opp med 3 runder heftig antibiotika intravenøst under fødsel..

Sitter igjen å tenker jeg vil føde igjen, men jeg må ha epidural og kjenner den sitter godt i meg enda.. over 2år etter sist
Uff stakkars <3 var det pga epiduralen at det trakk ut? Du trenger selvfølgelig ikke si mer om du ikke ønsker altså! Håper du får god oppfølgning, har venninner som opplevde traumatiske fødsler og som fikk ekstra oppfølgning påfølgende gang og tror det og tas mer hensyn til når man føder :Heartbigred

Har en fødsel bak meg og den gikk absolutt ikke som forventet, men sitter igjen med en veldig fin følelse.
Jeg tror det startet på en lørdag med noe jeg mente var kynnere, hadde mye kynnere gjennom svangerskapet så det var ikke så uvant. Ulikt fra tidligere ble de bare sterkere og sterkere (rier?). Men aldri regelmessig og veldig varierende i styrke.
Kom inn på sykehuset til en kontroll søndag morgen og etter 40 min i ctg ble jeg sjekket og hadde 7 cm. Har ingen aning om tid eller klokkeslett. Går ut ifra vannavgang ved 10 cm(men ble ikke sjekket igjen før jeg begynte å presse) og halv 1 lå det en nydelig liten baby på brystet mitt.

Back
Topp