Flergangsfødende: spørsmål om amming

MammaTilN<3

Glad i forumet
Aprilbarna`15
1. Fikk dere til ammingen sist?
2. Fikk dere da melk tidlig i svangerskapet?
3. Har dere fått melk hittil i dette svangerskapet?

Fikk til amming sist
Hadde ikke melk før etter fødsel
Ikke merket noe melk nå

Fikk til amming med første, men var en kamp. Brukte ammeskjold fra dag en og det ødela alt. Med andre så gikk det helt hundre fra han kom ut. Håper det går fint denne gangen også.

Har ikke hatt melk før fødsel på de andre, men litt av den der "første melka" som jeg ikke husker navnet på.. flrste var det veldig lite melk, bare noen dråper. Andre var det mer enn nok med en gang. Nå kjenner jeg sprengen men lekker ingen ting. Kan klemme ut litt av den første melken, men gjør det ikke da :)

Last edited:
Sist hadde jeg bare råmelk i svangerskapet kom igang etter 2-3 dager og ammet i over et år

1) Har fått til ammingen helt fra starten med både nr 1 og 2, og ammet i hhv 10 og 15 måneder.
2) Hadde ikke noe melk i brystene i svangerskapene, annet enn litt formelk (?)
3) Har merket litt væske fra brystene et par ganger, som i de tidligere svangerskapene

1) har ammet alle mine 3 barn.
2) melken har satt inn etter fødsel med alle, mens jeg ennå lå på føden.
3) ammer minstemann ennå (9 mnd), men melkeproduksjonen har avtatt kraftig - kun til kos.

1) Ammet med ammeskjold sist. Babyen var liten og fikk ikke tak på puppen. Greide aldri å avvenne dette. Ammet i 7-8 mnd. Hun fikk litt flaske ved siden av siden hun trengte litt ekstra

2) Melka kom ordentlig 3 dager etter fødsel. Pumpet daglig siden fødsel siden hun ikke klarte å suge og da kom det etterhvert :)

3) Merker ikke noe til noe melk nå heller

1. Fikk dere til ammingen sist?
2. Fikk dere da melk tidlig i svangerskapet?
3. Har dere fått melk hittil i dette svangerskapet?
1. Slet med mitt hadde ikke en smertefri ammeperiode men ammet til storebror var 2 år
2. Ja i uke 14 då
3. Ja, begynte å små lekke nå denne uken... (Kommer kun når jeg vasker meg oventil vel og merke..)

Har ikke fått til amming med de to første guttene mine, så jeg er ikke spesielt optimistisk denne gangen heller :) Ikke kjent noe til melk foreløpig, det gjorde jeg ikke i de to andre svangerskapene heller.

Hadde ikke god nok produksjon etter fødsel, så 3.dag på barsel, fikk jeg låne en pumpe på sykehuset for å se hvor mye jeg hadde, kom ca 10 dråper fra hvær pupp.... så det ble delamming i 3-4 uker før jeg ga meg når jeg fikk min 2.brystbetennelse. Denne gangen tar jeg med pumpa på sykehuset, og pumper med en gang om produksjonen ikke vil sjikkelig i gang ved bare amming.

Fikk til amming med første og holdt på til hun var godt over 13 måneder (sluttet for ei uke siden). Fikk noen dråper melk noen uker før, og hadde mye melk med en gang hun kom til verden. Håper historien gjentar seg denne gangen :) Husker forresten at det var grusomt vondt den første tiden, og jeg blødde en hel del før vi fikk teknikken på plass. Men bra ble det, og både mor og barn trivdes godt med ammingen.

Takk for svar alle sammen :) Jeg fikk ikke til ammingen sist :) og fikk heller aldri noe til råmelk. Denne gangen kom det noen dråper i uke 22, så hadde ett håp om det det skulle ha noe å si :p men virker ikke som det har det.

Håper likevel det går denne gangen :) sist var det flere faktorer som stramt tungebånd som spilte inn :)

Back
Topp