Flergangsfødende som kan dele erfaringer?

BlessedInBits

Blir kjent med forumet
Hei damer! :hello2

Jeg er 37+5, andregangsfødende med én traumatisk fødsel bak meg. Det var en laaaang fødsel med dobbel dose epidural, som endte med hastekeisersnitt. Planen denne gangen er å la kroppen gjøre sitt og forhåpentligvis føder jeg så naturlig som mulig.

Mine spørsmål til dere som har født flere ganger er; Hvordan gikk fødslen(e) etter førstemann? Gikk det raskere? Og hvilke tegn gav kroppen din på at fødselen nærmet seg?

Håper noen vil dele erfaringer. :angelic:
 
Hei! Høres ut som en opplevelse man helst vil komme foruten den fødselen din, og jeg håper du får oppleve en mer normal fødsel denne gangen.

Jeg er tredjegangs denne gangen så har to fødsler bak meg. Den første fødselen tok lang tid, 2 døgn etter vannet gikk og fikk epidural. Det gikk egentlig bra men jeg var veldig sliten på slutten.

Den andre fødselen tenkte jeg skulle gå fortere, siden jeg hadde født før. Det gjorde den men det tok allikevel ca 10 timer fra jeg var i aktiv fødsel til babyen var ute. Fødselen startet etter mange dager med masrier og kynnere, i motsetning til første der vannet bare gikk plutselig og der det var lite modning i forveien. Denne andre gangen fikk jeg ikke epidural og det var en mye mer smertefull opplevelse enn med første fødsel. Derfor har jeg bestemt meg for at hvis jeg kan så skal jeg ha epidural denne tredje gangen. Jeg er ikke så veldig god på å takle riene over lang tid, og har ofte korte pauser i mellom de så får litt panikk. Hadde jeg hatt korte fødsler så kanskje jeg hadde klart meg uten noe bedøvelse, og jeg håper jo egentlig på det denne gangen, men det at man er andregangs eller tredjegangs er altså ingen garanti for at det går mye raskere, det har jeg lært:)
 
Jeg er tredjegangs 37+0 nå. Med førstemann så gikk vannet uten forvarsel, hadde bare følt meg i litt laver form/halvsyk samme dag, og gutten var ute 12 timer senere. Tok lang tid til 4 cm, og så bare 75 min derfra og ut (au!). Ønsket epidural rundt 3-4cm, men det rakk de ikke pga at det plutselig eskalerte så fort. Slutten var veldig ille, men det gikk jo.

Med nr. 2 knappe tre år senere så gikk slimproppen en ettermiddag, og så begynte jeg å lekke litt og litt fostervann etter det. Ble pga lekkasje satt i gang til slutt - for denne gangen kom ikke kroppen spontant i gang som første gang. Etter flere forsøk på riestimulerende piller prøvde de drypp... og da skal jeg jaggu si dattera fikk fart på seg.... 4 cm til født barn på 50 minutter. Denne drypp-hjulpne fødselen ble for meg hardere enn den første. Riene var mer ubarmhjertige, og jeg følte kroppen rei av gårde og jeg ikke hang med. Men ut kom’a!

Nå er jeg flere dager lenger gravid enn med disse to, og «på overtid» sammenlignet med hva alle i helsevesenet har antydet etter at de to andre ble født uke 36. Så jeg går bare og kjenner etter og venter på vannavgang egentlig. Denne gangen har jeg mye menssmerter/murring/sammentrekninger, og håper at det i det minste modner meg.

Jeg tror egentlig at man bare må være forberedt på at hver fødsel er unik. Utifra mine to forrige så er det ingen fasit på om det blir bedre eller verre. Men håper jeg klarer å stole på kroppen, gi meg hen til pusten og få en god opplevelse. Og det håper jeg virkelig for deg også! Masse lykke til :)
 
Venter mitt 4 barn nå, de to første fødslene var veldig like, tok lang tid og jeg fikk epidural, og måtte ha drypp siden riene stoppet opp.

Fødsel nr 3 var styrtfødsel.

Var 5 år mellom nr 1 og 2, men bare 2 år mellom 2 og 3, så tror kanskje det har hatt litt innvirkning:) spent på denne fødselen, 2 år siden sist, så får se om teorien min kan stemme nå også:)
 
3 gangs fødende :) nr 1 var veldig lang (3 døgn) men bortsett fra det og at jeg var uendelig sliten, var fødselen fin.

Nr 2 kom som et skudd. 34 min fra første rie til hun var ute. Slimproppen gikk 2 uker i forkant og jeg ble strippet 2 ganger i uken så var ganske moden lenge før fødsel. Gikk med 3 cm åpning siste uken.

To helt forskjellige fødsler men :) det vil enhver fødsel være! Er mye som spiller inn på om den blir lang eller kort! Lykke til :)
 
3 gangs fødende :) nr 1 var veldig lang (3 døgn) men bortsett fra det og at jeg var uendelig sliten, var fødselen fin.

Nr 2 kom som et skudd. 34 min fra første rie til hun var ute. Slimproppen gikk 2 uker i forkant og jeg ble strippet 2 ganger i uken så var ganske moden lenge før fødsel. Gikk med 3 cm åpning siste uken.

To helt forskjellige fødsler men :) det vil enhver fødsel være! Er mye som spiller inn på om den blir lang eller kort! Lykke til :)

Hvordan kan man gå med 3cm åpning en hel uke?:p
Trodde vist man først hadde åpning så var det igsng? Var du på sykehus da eller hjemme og skjedde det ikke fortere fordi du ikke hadde rier?
 
Hvordan kan man gå med 3cm åpning en hel uke?:p
Trodde vist man først hadde åpning så var det igsng? Var du på sykehus da eller hjemme og skjedde det ikke fortere fordi du ikke hadde rier?

Er ganske normalt at flergangsfødende går med åpning lenge før fødselen starter min mor kom inn på kontroll med full åpning og uten at hun hadde rier. Jeg ble født på 5 min. Det var selvsagt en sensasjonell fødsel og langt i fra normalt. Alt de behøvde var å ta vannet. Hadde bare masse maserier eller kynnere. Hadde også fått beskjed om å holde sengen så jeg fikk ikke mye stimuli for riene mine og kanskje en medvirkende årsak til at fødselen ikke kom i gang :) det blir bare spekulasjoner :)
 
Hvordan kan man gå med 3cm åpning en hel uke?:p
Trodde vist man først hadde åpning så var det igsng? Var du på sykehus da eller hjemme og skjedde det ikke fortere fordi du ikke hadde rier?

Jeg gikk med 3 cm åpning i UKESVIS med hun første så det går helt fint :) Hun kom 9 dager før termindatoen.
 
Hei damer! :hello2

Jeg er 37+5, andregangsfødende med én traumatisk fødsel bak meg. Det var en laaaang fødsel med dobbel dose epidural, som endte med hastekeisersnitt. Planen denne gangen er å la kroppen gjøre sitt og forhåpentligvis føder jeg så naturlig som mulig.

Mine spørsmål til dere som har født flere ganger er; Hvordan gikk fødslen(e) etter førstemann? Gikk det raskere? Og hvilke tegn gav kroppen din på at fødselen nærmet seg?

Håper noen vil dele erfaringer. :angelic:


Første fødsel startet Kl.11:00 av at jeg våknet med rier. Det var en styrtfødsel i hodeleie som varte i 1 time. (Kom 9 dager før termindato)

Andre fødsel startet Kl. 04 av at jeg våknet med rier. Det var en styrtfødsel i seteleie som varte i 2 timer. (Kom 3 dager før termindato)

Hadde ingen tegn, modning, nedpress eller noe som helst som sa at fødslene var like rundt hjørnet. Våknet med at det gjorde utrulig vondt i rygg og mage :) Vannet gikk på sykehuset med begge.

Og for å være ærlig er jeg utrulig spent på hvordan denne fødselen blir med tanke på søstrene :woot:
 
Første fødsel startet Kl.11:00 av at jeg våknet med rier. Det var en styrtfødsel i hodeleie som varte i 1 time. (Kom 9 dager før termindato)

Andre fødsel startet Kl. 04 av at jeg våknet med rier. Det var en styrtfødsel i seteleie som varte i 2 timer. (Kom 3 dager før termindato)

Hadde ingen tegn, modning, nedpress eller noe som helst som sa at fødslene var like rundt hjørnet. Våknet med at det gjorde utrulig vondt i rygg og mage :) Vannet gikk på sykehuset med begge.

Og for å være ærlig er jeg utrulig spent på hvordan denne fødselen blir med tanke på søstrene :woot:

Oi, ja da skjønner jeg godt du er spent! Blir spennende å høre i ettertid!!
 
Back
Topp