Flergangsfødende barsel

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
Til dere som har født flere enn en gang; hvor lenge var dere på barsel men unge nr.2,3,4 osv? Er det riktig at hvis det står bra til med mor og barn så er det vanlig for flergangsfødende å reise hjem tidligere enn de standard 3-4 dager?

(Ein snikar frå April..)

Eg skal ha nr. 3 no, men reknar med det er greiast å bli to netter. Sjølv om eg bur like ved sjukehuset. Med forrigemann hadde eg personlig ingen behov for å bli, men det var såpass mange "avtalar" - legesjekk av barnet, hørselstest av barnet, veging av barnet, føllingsprøve, min sjekk og utreisesamtale, ++ at eg ikkje såg poenget med å reise heim før det meste var ferdig. (Forøvrig ukomplisert forløp hos meg og ungen, så dette er berre standaroppfølgning)

Fødte tidlig ein onsdag morgon, reiste heim fredag formiddag. Men ingen som kan "tvinge" deg til å bli, så lenge alt er greit kan du få reise heim og så komme tilbake for prøvene/få oppfølging av kommunejordmor/-HS.

Men for min del var det lettare å berre henge rundt der eitpar dagar, enn å farte fram og tilbake. Mulig eg syns det er litt annerledes denne gangen, om far ikkje får komme og vere med oss på dagtid..

Her er statistikk over liggetid: https://www.fhi.no/nyheter/2018/tid-fra-fodsel-til-hjemreise-stabil-de-siste-arene/

Det er også vist en liten nedgang i liggetid ifbm korona: https://www.fhi.no/nyheter/2020/noe-kortere-liggetid-pa-barsel-under-starten-av-pandemien/

Da jeg fødte første gangen, måtte jeg bli i fem døgn på kk på Haukeland, og det var tortur. Denne gangen vil jeg hjem så fort som overhodet mulig. Jeg velger glatt å kjøre tilbake for å ta tester.

Nå er det jo mange steder som pusher på at friske flergangsfødende skal reise hjem 6-8 timer etter fødsel - når de bygger nytt kk på Haukeland baserer de seg på nettopp dette, og bygger ikke nok rom til at alle får ligge i dagesvis.

Med nr 2 og 3 dro jeg hjem dagen etter fødsel og kom heller tilbake for prøver. Synes det er litt stress med de prøvene, men heller sove hjemme i egen seng! Denne gangen ser det ut som sykehuset ikke vil ha oss tilbake og foretrekker at vi blir i 48 timer. Så vi får se!

Bur langt frå sjukehuset, so har vore der til hæltesten er gjennomført. 2 døgn på alle 4 barn.

Nr 1 fikk vi familierom og var der i 2 døgn, nr 2 fikk vi også familierom og var i 1 døgn. Måtte da tilbake og ta prøver og på veiing. Denne gangen satser jeg på å reise hjem fort, muligens samme dag/dagen etter avhengig av når han blir født. Har nærjordmorsenter i kommunen vi bor i, så kan ta alle prøver der etter fødsel :happy: Tror helst at sykehuset vil ha oss ut så fort som mulig sånn om alt er normalt :happy: Og tenker også at det er fint i og med at pappaen ikke kan være der i barseltiden pga koronarestriksjoner.

Back
Topp