Flere utskrapninger etter samme MA

Fantoorangen

Glad i forumet
Marshmallows2021
Septemberskattene 2023
Gresskarfrøene2023
Hei,

Opplevde en MA for 6 uker siden (uke 11 - foster målt til 8+5).
Fikk etter 2 fulle dager på sykehus og utallige cytotec etterpå en utskrapning, og dro hjem i god tro om at alt var i orden.

Fikk innkallelse til kontroll 4 uker etter utskrapningen - og det ble oppdaget rester på 2,5 cm.
Da ble det ny time på sykehuset - og utskrapning nr. 2 etter samme MA. Etter utskrapningen fikk jeg beskjed av gynekolog om ny kontroll etter 3 måneder, med info om at man ikke kunne ta kontroll tidligere grunnet risiko. I tillegg til beskjed om at vi ikke kunne prøve igjen før etter denne kontrollen.

Er det noen andre som har opplevd noe lignende?
Var dere på kontroll (på sykehuset eller privat) tidligere, og prøvde dere videre før det gikk 3 måneder?
 
Hei,

Opplevde en MA for 6 uker siden (uke 11 - foster målt til 8+5).
Fikk etter 2 fulle dager på sykehus og utallige cytotec etterpå en utskrapning, og dro hjem i god tro om at alt var i orden.

Fikk innkallelse til kontroll 4 uker etter utskrapningen - og det ble oppdaget rester på 2,5 cm.
Da ble det ny time på sykehuset - og utskrapning nr. 2 etter samme MA. Etter utskrapningen fikk jeg beskjed av gynekolog om ny kontroll etter 3 måneder, med info om at man ikke kunne ta kontroll tidligere grunnet risiko. I tillegg til beskjed om at vi ikke kunne prøve igjen før etter denne kontrollen.

Er det noen andre som har opplevd noe lignende?
Var dere på kontroll (på sykehuset eller privat) tidligere, og prøvde dere videre før det gikk 3 måneder?

Jeg hadde utskraping i påsken, men fikk ikke kontroll etterpå. Vi fikk beskjed om å vente til etter to mens å prøve igjen. Så ble vi gravide i august, men ble en MA til. Denne gang fikk jeg cytotec å fiksa det selv hjemme. Jeg har fått innkallelse til kontroll nå 13.11. Håper jeg slipper å få utskraping og at vi kan begynne å prøve igjen snart.
 
Jeg hadde utskraping i påsken, men fikk ikke kontroll etterpå. Vi fikk beskjed om å vente til etter to mens å prøve igjen. Så ble vi gravide i august, men ble en MA til. Denne gang fikk jeg cytotec å fiksa det selv hjemme. Jeg har fått innkallelse til kontroll nå 13.11. Håper jeg slipper å få utskraping og at vi kan begynne å prøve igjen snart.
Så kjedelig at du måtte gjennom det to ganger! Jeg ser flere får beskjed om å vente 1-3 mnd etter utskrapning, men lurer litt på om det er større risiko for infeksjon eller annet om man ikke venter når man har hatt to utskrapninger på 5 uker..
 
Jeg fikk ikke beskjed om det. Fikk samme beskjed som ved første utskrapning, altså vente med sex til jeg var ferdig med å blø. Ellers sa legene/sykepleierne litt forskjellig angående å vente med å prøve. Noen sa kjør på, mens andre sa vent en mens. Har også lest og hørt at kroppen ikke kan bli gravid før den er klar, så vi prøver før første mens. 2,5 uker siden min siste utskrapning nå og tror ikke jeg har hatt eggløsning ennå. Mulig det ikke går denne runden, men da har vi iallfall prøvd. Jeg hadde for øvrig SA i uke 11 og ikke MA, men det har vel ingenting å si.
 
Jeg fikk ikke beskjed om det. Fikk samme beskjed som ved første utskrapning, altså vente med sex til jeg var ferdig med å blø. Ellers sa legene/sykepleierne litt forskjellig angående å vente med å prøve. Noen sa kjør på, mens andre sa vent en mens. Har også lest og hørt at kroppen ikke kan bli gravid før den er klar, så vi prøver før første mens. 2,5 uker siden min siste utskrapning nå og tror ikke jeg har hatt eggløsning ennå. Mulig det ikke går denne runden, men da har vi iallfall prøvd. Jeg hadde for øvrig SA i uke 11 og ikke MA, men det har vel ingenting å si.
Er så forvirrende at de sier så mye forskjellig rundt omkring. Har du fått negativ graviditetstest nå etter 2,5 uker?
 
Ja jeg vet:( Men er det en ting jeg har lært i denne prosessen er det at jeg må stole på mine egne følelser. Jeg fikk hele tiden høre at det er normalt å blø, både etter SA med påfølgende cytoteckur, og etter den første utskrapningen. Men jeg skjønte at noe ikke var som det skulle begge gangene, og måtte mase meg til ny time. Jeg ble forresten først behandlet hos privat gyn og så ved Ullevål for utskrapningene. Så du får prøve å kjenne etter om du ønsker å følge legens råd, eller om kroppen føles fin ut og du kjenner du er klar for å prøve.

Jeg hadde negativ graviditetstest etter den første utskapningen. Likevel hadde jeg rester. Er din test positiv?
 
Ja jeg vet:( Men er det en ting jeg har lært i denne prosessen er det at jeg må stole på mine egne følelser. Jeg fikk hele tiden høre at det er normalt å blø, både etter SA med påfølgende cytoteckur, og etter den første utskrapningen. Men jeg skjønte at noe ikke var som det skulle begge gangene, og måtte mase meg til ny time. Jeg ble forresten først behandlet hos privat gyn og så ved Ullevål for utskrapningene. Så du får prøve å kjenne etter om du ønsker å følge legens råd, eller om kroppen føles fin ut og du kjenner du er klar for å prøve.

Jeg hadde negativ graviditetstest etter den første utskapningen. Likevel hadde jeg rester. Er din test positiv?
Har ikke testet enda etter siste utskrapningen. Hadde hele veien positiv test etter første, siden det var så mye rester igjen. Har du ikke fått time til kontroll etter siste utskrapning heller?

Jeg blødde kun et par dager etter siste utskrapning nå, så hvis det ikke er fare for infeksjon eller lignende så frister det ikke veldig å vente 3 mnd før vi prøver igjen. Får ta en test å sjekke om hcg nivået er på vei ned.
 
Nei, jeg har ikke fått time for kontroll etter siste utskrapning.

Jeg har dessverre ikke kompetanse til å kunne uttale meg om infeksjonsfaren, men sånn jeg har skjønt det så er grunnen til infeksjonsfare at livmorhalsen er åpen. Jeg fikk samme informasjonsark ved begge utskrapningene. Det er mulig at du har fått en annen beskjed på grunn av mengden rester, om du hadde en mer omfattende operasjon el. som gjør at du må ta andre hensyn enn meg. Jeg hadde jo også lite HCG og jeg tror livmorhalsen min var nesten lukket før 2. utskrapning.

Dersom du er urolig så anbefaler jeg at du ringer sykehuset og forklarer situasjonen og be dem forklare hvorfor du må vente så lenge. Det er frustrerende og psykisk tungt å måtte vente så lenge, så de bør gi deg en god forklaring på hvorfor du ev. må det slik at du kan slå deg til ro med det.
 
Jeg måtte også ha 2 utskrapinger etter min forrige MA. Den første ble gjort på sykehuset samme dag som MA ble oppdaget. De gikk rett på utskraping siden jeg ikke har hatt effekt av cytotec tidligere. Deretter fikk jeg økning i blødningsmengde ca 2 uker etter utskrapingen, og det ble konstatert rester. Måtte inn til ny utskraping. Fikk beskjed om å vente med å prøve igjen til blødningene hadde gitt seg, noe som tok i underkant av en uke. Ble gravid igjen etter 4 mnd, og er forsiktig optimist da jeg er 13+2 i dag, og alt ser bra ut på ultralyd.
 
Hei igjen, jeg ville bare si at jeg nå er gravid igjen - før første mens. Krysser fingrene for at det skal gå bra denne gangen.
 
Hei igjen, jeg ville bare si at jeg nå er gravid igjen - før første mens. Krysser fingrene for at det skal gå bra denne gangen.
Gratulerer, krysser fingrene for deg! :signs003
 
Takk Hvordan går det med deg da?
Nettopp ferdig med det jeg regner med er første mens. Den kom kun 1,5 uker etter siste utskrapning, så gjenstår å se hvordan syklusen er. Blødningen varte i nesten to uker, så nå begynner jeg å bli klar for å prøve på igjen ;)
 
Back
Topp