Flere syke små

Glad70

Forumet er livet
Isabelle er også syk for tiden. Hun begynte å hoste veldig natt til mandag (og kom inn til oss, hostet og lå urolig, så sambo og jeg sov omtrent ikke), og hun fortsatte å hoste hele tiden etter at hun stod opp, så hun ble hjemme fra bhg. Og det viste seg hun ikke var i form heller. Utover dagen begnte hun å puste fort, det gjør hun ofte når hun blir syk. Har vært til legevakta så mange ganger p.g.a. det, uten at de finner noe, så jeg orket ikke å ta turen dit den kvelden, tenkte bare at jeg følger litt med på henne i løpet av natta.

Mandag kveld var jeg veldig trøtt fordi vi sov så dårlig natta før, så for en gangs skyld fikk jeg rotet meg i seng før kl 23. Og ikke før hadde jeg lagt hodet på puta, så begynte Isabelle å hoste veldig, og deretter begynte hun å gråte. Så jeg var frem og tilbake, for det meste satt jeg ved sengen hennes. Hun hadde vondt i halsen, og litt feber, i tillegg til hosten og den raske pusten.[:(] Hun fikk en pinex, og det virket som om hun roet seg litt. Jeg gikk og la meg. Hun begynte å hoste igjen. Plutselig hørte jeg "mystiske" lyder, og løp inn på rommet hennes. Joda hun kastet opp (p.g.a. hostingen). Så var det å bytte på senga, legge alt det utspydde i bløt på vaskerommet osv. Til slutt sovnet Isabelle, men da hadde vesla våknet av alt spetakkelet, så holdt hun det gående en time eller to. Vi sovnet til slutt alle mann, men da var det jo snart så jeg måtte opp og på jobb.

Sambo og Isabelle hadde sovet litt utover formiddagen i går. Hun er litt bedre tidlig på dagen, men blir dårligere utover dagen. Så hun har vel sovet et par ganger i løpet av dagen alle dagene denne uka. I natt sov vi alle sammen godt da.[:)] (men litt for kort for meg som ikke var like flink til å legge meg tidlig i går[&o])

Men Isabelle er fortsatt ikke bra, spiser nesten ikke, har vondt i magen og i brystet, og i kveld pustet hun fortere enn noen gang, målte over 70 per minutt. Det roet seg litt etter at hun la seg og sovnet, var litt under 50 per minutt i stad, men i morgen tror jeg sambo får ta henne med til legen.

Jeg vil heller ha henne til fastlegen enn til legevakta, for jeg tenker på om hun kanskje kan ha astma eller noe, siden hun stadig får disse pusteproblemene når hun blir forkjølet. På legevakta tar de liksom bare crp og lytter, og når det ikke er noe galt med de prøvene så gjør jo ikke de noe mer, de tar seg jo bare av evt. akutte ting.

Sambo hadde med Isabelle til legen i dag. Vår fastlege var ikke tilstede, men de fikk komme til en annen lege på samme senter. Hun fikk puste i et sånt apparat som måler pusten før og etter inntak av astmamedisin. Hun ble litt bedre etter medisninen, men legen var usikker. Hun skulle skrive henvisning til en "astmalege", så da blir hun i hvertfall undersøkt ordentlig.

Hun er litt bedre i dag heldigvis. Puster fortsatt litt fort og anstrengt, og hadde over 39 i feber ved leggetid, men hun har vært i litt bedre form i dag, så det virker som om det går rette veien i hvertfall.

Huff da...God bedring[;)]
Håper Isabelle blir frisk snart. Greit å få skikkelig undersøkelse da.
Håper hun ikke har astma, er ikke noe særlig[&:]

Her er vi friske, bank i bordet[:)]

Hun blir litt bedre dag for dag nå, heldigvis.

Vi får se hva undersøkelsen viser. Jeg håper selvsagt ikke at hun har astma, men på den annen side kunne det vært greit å få en "grunn" til hvorfor hun er så ofte og lenge syk også. Hun er mye mer syk enn vesla og vesla, som jo er i sitt første barnehageår og dermed skulle kunne vente seg litt av hvert.

Jeg er vant til å sove lite, og trenger vel egentlig ikke så veldig mye søvn, men skal innrømme at jeg har vært veldig mye trøtt og sliten i vinter, så kanskje jeg egentlig trenger litt mer søvn likevel.[:-] Jeg smådupper litt på sofaen på kveldstid av og til da, sånn mellom husarbeid, tv-titting og bv.[8D] På jobben er det heldigvis så travelt at jeg ikke rekker å kjenne etter.[;)]

Grunnen til at hun ikke har blitt henvist til astma-lege tidligere er nok at vi har vært hos tilfeldige/forskjellige leger hver gang hun har vært sånn. Mest på legevakta (fordi hun ofte har blitt sånn i helgene og/eller på kveldstid) og ved et par-tre anlendinger hos andre leger på legesenteret der vi har fastlege. Vår fastlege jobber ikke mandager bl.a., også er hun på helsestasjonen iblant osv. Når man kommer til en lege som ikke er ens egen fastlege sånn på såkalt akutt-time så ser de vel mest på situasjonen her og nå, og ikke så mye på hele bildet. Så det har vært mye måling av crp for å si det sånn. Vi kunne selvsagt ha nevnt det selv for legen(e) vi har vært hos, men det er vel sånt som "modner" litt i tankegangen hos oss foreldre også, etterhvert som ting gjentar seg ofte. Så nå bestemte jeg meg for at nå får vi få sjekket opp i dette. Ringte derfor ikke legevakta så fort hun begynte å puste fortere enn "lovlig", for regnet ikke med det var noe akutt, ville heller ha en time hos fastlegen for å be om å få sjekket dette skikkelig. Men så traff vi altså ikke fastlegen nå heller, men ble jo henvist likevel da.

Hun har jo disse veldig store mandlene også da, de kan sikkert også være med å gjøre pustingen vanskelig. Jeg vet ikke om det ble sagt noe om disse når hun var hos legen på torsdag (for jeg var ikke med). Oftest når legene titter baki der er hun jo forkjølt, og da tenker de sikkert at det er normalt med store mandler. Men allergilegen vi var hos i høst sa jo at de var veldig store også når hun ikke er syk, og at vi antagelig bør få tatt dem.

Formen er bedre i dag, det går rette veien nå heldigvis.[:)] Hun er litt sånn sint og vrang og trassig, akkurat sånn hun bruker å være når hun blir bedre igjen.[8|] Samtdig hadde vesla sitt aller første skikkelige trass-anfall i dag tidlig, så her har det gått litt hett for seg i dag.[:@][:@][:D]

ORIGINAL: Ihne

ORIGINAL: Glad70

Jeg er vant til å sove lite, og trenger vel egentlig ikke så veldig mye søvn, men skal innrømme at jeg har vært veldig mye trøtt og sliten i vinter, så kanskje jeg egentlig trenger litt mer søvn likevel.[:-] Jeg smådupper litt på sofaen på kveldstid av og til da, sånn mellom husarbeid, tv-titting og bv.[8D] På jobben er det heldigvis så travelt at jeg ikke rekker å kjenne etter.[;)]

Grunnen til at hun ikke har blitt henvist til astma-lege tidligere er nok at vi har vært hos tilfeldige/forskjellige leger hver gang hun har vært sånn. Mest på legevakta (fordi hun ofte har blitt sånn i helgene og/eller på kveldstid) og ved et par-tre anlendinger hos andre leger på legesenteret der vi har fastlege. Vår fastlege jobber ikke mandager bl.a., også er hun på helsestasjonen iblant osv. Når man kommer til en lege som ikke er ens egen fastlege sånn på såkalt akutt-time så ser de vel mest på situasjonen her og nå, og ikke så mye på hele bildet. Så det har vært mye måling av crp for å si det sånn. Vi kunne selvsagt ha nevnt det selv for legen(e) vi har vært hos, men det er vel sånt som "modner" litt i tankegangen hos oss foreldre også, etterhvert som ting gjentar seg ofte. Så nå bestemte jeg meg for at nå får vi få sjekket opp i dette. Ringte derfor ikke legevakta så fort hun begynte å puste fortere enn "lovlig", for regnet ikke med det var noe akutt, ville heller ha en time hos fastlegen for å be om å få sjekket dette skikkelig. Men så traff vi altså ikke fastlegen nå heller, men ble jo henvist likevel da.

Hun har jo disse veldig store mandlene også da, de kan sikkert også være med å gjøre pustingen vanskelig. Jeg vet ikke om det ble sagt noe om disse når hun var hos legen på torsdag (for jeg var ikke med). Oftest når legene titter baki der er hun jo forkjølt, og da tenker de sikkert at det er normalt med store mandler. Men allergilegen vi var hos i høst sa jo at de var veldig store også når hun ikke er syk, og at vi antagelig bør få tatt dem.

Formen er bedre i dag, det går rette veien nå heldigvis.[:)] Hun er litt sånn sint og vrang og trassig, akkurat sånn hun bruker å være når hun blir bedre igjen.[8|] Samtdig hadde vesla sitt aller første skikkelige trass-anfall i dag tidlig, så her har det gått litt hett for seg i dag.[:@][:@][:D]

Sånt liker jeg å lese[8D][:D] Sånne dager har vi og[:-][8D]

Ang store mandler så ser du det selv, ihvertfall så så jeg det på eldstemann.
Han hadde så store at de nesten subbet innatt drøvelen. Var knapp noen pasasje bakider.

Så "ustabil" lege dere har siden dere ofte kommer til vikar[:-]
Vi har tidligere hatt klippekort hos legen,men lenge siden vi har vært der nå. kun jeg som har vært der i det siste[8D]
Godt dere får sjekket det opp nå da[:)]

Ja, vi tittet på mandlene etter at vi var hos han øre-nese-hals-allergi-legen, sånn at vi kunne sammenligne om en stund og se om de forble like store. Ikke noen vits i å titte akkurat nå når hun er syk, for nå kan de jo være store av den grunn, men vi får se litt utover ettervinteren/våren. Han hals-legen sa at de var veldig store, at de nesten møttes på midten, og at vi antagelig burde få tatt dem.

Jeg vil ikke si at legen vår er ustabil, men hun jobber da altså ikke på mandager, og vi har ofte vært der på mandag når hun har blitt syk i helga. Evt. som oppfølging av crp osv. hvis vi har vært på legevakta i helga. Ellers så tror jeg hun er på helsestasjonen hver 14. dag eller noe. Jeg tror hun og ei annen på samme legesenter (hun vi da har vært endel hos) bytter på å være på HS, for med Isabelle traff vi vår fastlege hver gang det var legesjekk, og med vesla traff jeg alltid hun andre. Når man får såkalt "akutt-time" må man jo bare ta det som det er. Bestiller vi vanlig time kommer vi alltid til vår lege, men det er som regel noen ukers ventetid da.

Back
Topp