flere syke junimammaer her?

LiljeBlomst

Forelsket i forumet
jeg føler meg så dårlig om dagen, har jo hyperemesis, men i tilleg har jeg blitt tett i nesa, sår hals og verker i hele kroppen. Ikke feber enda da=) men det jeg lurer på, tar dere paracet da dere er syke nå? evt hva gjør dere?

Heisann!
Jeg er så syk for tiden,har gått i snart 4 uker nå.. Har fått kikhoste og itillegg brudd i ribbbein pga all hostingen så jeg kunne fint ta Paracet 1 gr 4 ganger om dagen sa de på sykehus.. Så da stoler jeg på de!! Ibux og Pinex er jo forbudt men Paracet kan du ta..
Masse go bedring :)

det var godt å høre;) skal ikke klage, når jeg ser hvor lenge du har drevet på: god bedring til deg :) føler nesten att jeg hoster ut ungen jeg...hehe

Jeg kjente sykdom meldte seg for noen dager siden. Sår hals, tett/rennende nese og slapp i formen med hodepine!! Er vell en forskjølelse antakeligvis.. Noe drit!

God bedring:)

Jeg var sykemeldt i hele forrige uke med virusinfeksjon i bihulene, og nå er jeg igang igjen... Kjempevondt i hodet, snørra renner, og hoster som et uvær..
Legen sa (som har blitt sagt lengre opp her) at paracet er greit, og skal man ta nesespray så bør man bruke saltvannsspray.. Men jeg syns ikke saltvannssprayen funker i det hele tatt jeg. Har prøvd flere forskjellige. Syns det blir nesten verre... Så jeg prøver å klare meg uten, men er jeg helt potte tett når jeg skal legge meg, hender det noen ganger at jeg tar litt vanlig nesespray.. Vet mange andre gravide har brukt kun vanlig. Men det er ikke bra, så det bør holdes på et skikkelig minimum.

God bedring til deg, og til dere andre som også er syke!!

Tusen takk for svar snille juni mammaer : jeg tar saltvannspray, men har enda ikke tatt paracet. Men godt å vite att man kan ta, hvis det blir for ille. UFf er jo bedt bort i dag også, vil jo veldig gjerne dra.... god bedring alle andre som er syke også=)

Lykkeligmamma83: hadde ikke du også hyperemesis? er du helt frisk av den igjen? eller husker jeg helt feil nå...

Hei dere :-)
Jeg har gått fortjølt hele uka, fra forrige helg. Har ike slitt med feber og vont i kroppen, bare potte tett nese og nå har jeg også begynt å hoste emoticon Sitter hjemme her med en kopp kaffe og tv'n på, men gutta er på bursdags-selskap hos ei jente som går i samme bhg. som Minister'n :-)

Var hos legen igår og fikk utvidet sykemld. og da spurte hun samtidig om jeg hadde tenkt noe på å ta influensavaksina, da influensaen er rett rundt hjørnet... Og der satt jeg, egentlig helt imot sånne ting + en liten skrekk mot sprøyter og spurte masse spørsmål. ( Hadde jo sett  for meg BCG sprøyta om igjen :-P ), hun anbefalte meg og ta det da jeg jobber i barnehage og er gravid så da tenkte jeg "skitt au, hvorfor ikke" Og bare minuttet etterpå var det hele over, med ett lite stikk :-) Så nå er jeg vell immun resten av året tenker jeg ;-P Hahaha...

God bedring der ute (",)",)

JA!
Immunforsvaret mitt forsvant ved befrukning tror jeg 
Halsbetennelse, ørebetennelse, bihulebetennelse, og nå et eller annet virus som ikke vil slippe. Var hos legen og målte crp på ca 40 for en uke siden. Føler meg bedre nå, men begynner å bli LEI.
Har jobbet fullt hele veien, , men kjenner kroppen begynner å bli sliten nå..

Ble så skremt av den "nye danske forskningen" på paracet, at det har jeg ikke turt å ta dette svangerskapet. Legen min mente jeg fint kunne ta det.. Men ... 

Pinex og paracet er vel akkurat det samme? Ganske sikker på at gravide kan ta pinex.

Har akkurat kommet meg etter en forkjølelse! Fy søren så kjedelig det er når man ikke er i form.. Jeg hadde feber og tok 2paracet på morgenen og ved behov utover dagen. Spiser svært lite tabletter generelt, så de tok jeg med god samvittighet :)

Åh ja :/ Sist uke hadde jeg influensa med feber full pakke. Denne uka var det UVI og omgangssyke som sto på døren. Fikk påvist streptokokker i urin, og måtte på antibiotika. Så nå håper jeg at formen endelig kommer seg :/ Lei av å være syk og klagete. 

Tar paracett når jeg føler meg dårlig ja. Legen sier at det er helt ok å ta det, så lenge man holder seg til anbefalt mengde. 

God bedring :)

hejdi skrev:
JA!
Immunforsvaret mitt forsvant ved befrukning tror jeg 
Halsbetennelse, ørebetennelse, bihulebetennelse, og nå et eller annet virus som ikke vil slippe. Var hos legen og målte crp på ca 40 for en uke siden. Føler meg bedre nå, men begynner å bli LEI.
Har jobbet fullt hele veien, , men kjenner kroppen begynner å bli sliten nå..

Ble så skremt av den "nye danske forskningen" på paracet, at det har jeg ikke turt å ta dette svangerskapet. Legen min mente jeg fint kunne ta det.. Men ... 

uff tenker du oxo på den att de som har gutt i magen, helst ikke skal ta paracet? har hørt noe sånn jeg :(

jeg har nettopp hatt influensa, og legen min fortalte meg for noen få dager siden at det ikke er noen fare med paracet og nesespray. jeg har brukt begge deler, men er allikevel forsiktig. så lite paracet som mulig og helst nesespray for barn :)

god bedring!

Var syk for en ukes tid siden...Hadde også sår hals, tett nese, skikkelig hodepine og slapp i kroppen..Føltes ut som noen skriver her oppe at det føltes ut som jeg skulle hoste ut babyen, hehe:) Jeg tok 2 paracet den ene dagen hodepinen var som verst..Når det gjelder tett nese og nesespray så er Zymelin trygg å bruke..Det står følgende om den i felleskatalogen: " (Og den har like god effekt som otrivin o.l.)

Graviditet/Amming:

Terapeutisk bruk medfører ingen risiko. 

Uff ja, var hjemme pga bronkitt for en liten stund siden, har jobba to uker etter det. Men nå er det på'n igjen. Feber, grusom hodepine, verker i kroppen, og tett nese og begynnende hoste... Føler meg skikkelig dårlig i dag. Har ikke tatt paracet enda, har klart meg. Og tatt en dose med rhinox for barn, den er også trygg for gravide. Kjøpte meg mirwana+ saltvannsspray i dag. Håper det hjelper. Hva var det med paracet og gutt i magen? Noe som kan skje med guttefostre ved bruk av paracet?

Riktig god bedring til deg. Jeg har vært syk i flere uker med forkjølelse og bihulebetennelse :/

Klatremus Lillemann skrev:
Uff ja, var hjemme pga bronkitt for en liten stund siden, har jobba to uker etter det. Men nå er det på'n igjen. Feber, grusom hodepine, verker i kroppen, og tett nese og begynnende hoste... Føler meg skikkelig dårlig i dag. Har ikke tatt paracet enda, har klart meg. Og tatt en dose med rhinox for barn, den er også trygg for gravide. Kjøpte meg mirwana+ saltvannsspray i dag. Håper det hjelper. Hva var det med paracet og gutt i magen? Noe som kan skje med guttefostre ved bruk av paracet?

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10010583

En danske undersøkelse har vist at ved langvarig bruk av Paracet, så øker sannsynligheten for at testiklene ikke faller ned i pungen sånn som de skal på guttebabyer fra 2,1% til 2,7%. Da må man operere de ned i første leveår (noe man gjør med en del gutter allerede). Med andre ord, ikke særlig stor forskjell - dessuten gjaldt det fullt bruk i flere uker :=) Det er såpass liten sjanse for dette at norske myndigheter sier det er trygt å ta Paracet som gravid i hvert fall - og da føler jeg at det er trygt :=)

Jeg har også hyperemesis og er sykmeldt fortsatt i uke 23 (startet i uke 6). Hadde en kraftig forkjølelse rundt jul og tok noen paracet for å komme meg ut i de viktigste familieselskapene. Kommer nok til å ta paracet igjen hvis jeg skulle få noen plager hvor det kan hjelpe.

OptimistHoppa skrev:

En danske undersøkelse har vist at ved langvarig bruk av Paracet, så øker sannsynligheten for at testiklene ikke faller ned i pungen sånn som de skal på guttebabyer fra 2,1% til 2,7%. Da må man operere de ned i første leveår (noe man gjør med en del gutter allerede). Med andre ord, ikke særlig stor forskjell - dessuten gjaldt det fullt bruk i flere uker :=) Det er såpass liten sjanse for dette at norske myndigheter sier det er trygt å ta Paracet som gravid i hvert fall - og da føler jeg at det er trygt :=)

Jeg har også hyperemesis og er sykmeldt fortsatt i uke 23 (startet i uke 6). Hadde en kraftig forkjølelse rundt jul og tok noen paracet for å komme meg ut i de viktigste familieselskapene. Kommer nok til å ta paracet igjen hvis jeg skulle få noen plager hvor det kan hjelpe.

Ok. Er nok sikkert en liten sjanse, men ikke særlig forskjell nei. Lillegutt måtte operere ned begge testiklene nå i desember, og jeg kan ikke huske jeg brukte noe særlig paracet når jeg gikk med han heller. Tok vel kanskje en og annen ved hodepine eller sykdom. Men jeg tar generellt lite tabletter. Så jeg tror nok at noen guttebarn er mer disponible enn andre på å få testikkelretensjon uavhengig av bruk av smertestillende. Lillegutt sine testikler var jo også nede ved fødsel, men forsvant opp igjen.

Back
Topp