Flere studenter?

Lillelie

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Hei!

Er det flere her som studerer? Jeg har en sønn fra før som jeg fikk når jeg jobbet fulltid, men denne gangen studerer jeg på universitetet, så jeg holder på å bli litt gal med tanke på alt det praktiske i forhold til permisjon fra både her og der, hva som lønner seg i forhold til hvem av meg og bf som burde ta permisjon osv. Jobber i tillegg til studiene, så jeg har rett på noe fra NAV og. Noen som er (eller har vært) i samme situasjon tidligere som har noen gode råd eller erfaringer? :)

Fikk jenta mi i '15, da var jeg heltidsstudent (er jeg forøvrig fram til fødsel med denne og :P ) Vet ikke akkurat hva slags erfaringer du er ute etter, men du får jo hvertfall foreldrestipend i 49(?) eller noe uker når du er student:) Hvis far er over 50% hjemme i permisjon når du mottar dette, blir stipendet redusert.. litt grei ting å vite om :) Ellers er det bare å spørre, så kan det hende jeg kan svare :D

Fikk jenta mi i '15, da var jeg heltidsstudent (er jeg forøvrig fram til fødsel med denne og :p ) Vet ikke akkurat hva slags erfaringer du er ute etter, men du får jo hvertfall foreldrestipend i 49(?) eller noe uker når du er student:) Hvis far er over 50% hjemme i permisjon når du mottar dette, blir stipendet redusert.. litt grei ting å vite om :) Ellers er det bare å spørre, så kan det hende jeg kan svare :D

Takk for svar! Har du noe erfaring med dette smutthullet for studenter? Som går ut på at mor sier fra seg retten på foreldrepenger fra NAV, tar kun engangsstønaden samt stipend fra lånekassen, og far tar ut fellesperioden? Jeg har lest litt om dette, det skal visst lønne seg veldig, men alt jeg finner om det er flere år gammelt, så jeg er usikker på om det fremdeles er mulig. Og om det eventuelt er noen ulemper man må tenke på. :)

Takk for svar! Har du noe erfaring med dette smutthullet for studenter? Som går ut på at mor sier fra seg retten på foreldrepenger fra NAV, tar kun engangsstønaden samt stipend fra lånekassen, og far tar ut fellesperioden? Jeg har lest litt om dette, det skal visst lønne seg veldig, men alt jeg finner om det er flere år gammelt, så jeg er usikker på om det fremdeles er mulig. Og om det eventuelt er noen ulemper man må tenke på. :)
Har ikke NAV en chat eller noe ift å spørre om dette med foreldrepermisjon etc? Lurer på om ikke jeg leste det et sted. Kunne kanskje gått an å spørre siden du bare finner gamle ting.

Har ikke NAV en chat eller noe ift å spørre om dette med foreldrepermisjon etc? Lurer på om ikke jeg leste det et sted. Kunne kanskje gått an å spørre siden du bare finner gamle ting.

Det kan nok hende, jeg skal sjekke. Takk :-)

Far kan ta fellesperioden om han har rett til foreldrepenger såfremst du er i full studie mens han har full permisjon. Du må likevel ta mødrekvoten

Far kan ta fellesperioden om han har rett til foreldrepenger såfremst du er i full studie mens han har full permisjon. Du må likevel ta mødrekvoten

OK, ut i fra det jeg har lest må far ha gradert permisjon for at det skal funke av en eller annen grunn, men det kan kanskje være noen endringer der. Takk for svar! :-)

OK, ut i fra det jeg har lest må far ha gradert permisjon for at det skal funke av en eller annen grunn, men det kan kanskje være noen endringer der. Takk for svar! :-)
Ikke det de skrev til meg da vi etterlyste info.

Men om du er student og ikke har opparbeidet deg rett til foreldrepenger i jobb, så får ikke pappaen pappaperm.. vi fikk ikke det. Jeg hadde normal permisjon fra studiene. Altså fellesperioden. Men Pappa kvoten falt vekk pga meg da...

Jeg har rett til foreldrepenger, men vil ende opp med å få kanskje 6-8k utbetalt i måneden fra nav. For samboeren min vil det bli nærmere 40k, så det er snakk om endel penger. Må snakke med litt rådgivere her og der etterhvert tenker jeg, er bare så utålmodig med å finne ut av ting :-P

Jeg har rett til foreldrepenger, men vil ende opp med å få kanskje 6-8k utbetalt i måneden fra nav. For samboeren min vil det bli nærmere 40k, så det er snakk om endel penger. Må snakke med litt rådgivere her og der etterhvert tenker jeg, er bare så utålmodig med å finne ut av ting :-P
Om du er aktiv student (trenger ikke ta eksamen) men følge fag,kan han ta fellesperioden og pappapermen (såfremst du er enten i jobb eller studie da og). Høres ut som det er lønnsomt rent sett på krona. Men ta et møte med rådgiveren på skole og evt chat med nav :)

Jeg er student!:) heltid på deltid her, nett og samlingsbasert.
Jobber i tillegg 75-100%, alt etter om det er mye innleveringer og litt mindre når det blir eksamenstid :) stress ja, men blir ferdig til juni :p

Jeg er student, og jobber som tilkallingsvikar ved siden av. Det ideelle hadde nok vært å ha en fast deltidsjobb.
Nå orker jeg ikke lese eller jobbe på arbeidskrav, så jeg vurderer å spørre om sykemelding fra studiene og heller bare jobbe.
Jeg er så kvalm og uvel hele tiden.
Har allerede fått utsettelser på arbeidskrav.

Hvordan det blir økonomisk vet jeg ikke. Målet mitt er å jobbe mest mulig.
Permisjonen skal jeg ha, ingen tvil om det.

Det går an.. eneste som er at det er krav om aktivitet for mor (heltidsstudent eller 75%(?) i jobb) Så i praksis betyr det at du må enten jobbe i perioden eller gå på skole (du kan ikke søke permisjon fra studiet, da regnes du ikke som i aktivitet) Det er sånn jeg forsto det når jeg sjekket opp med førstemann :)

Det går an.. eneste som er at det er krav om aktivitet for mor (heltidsstudent eller 75%(?) i jobb) Så i praksis betyr det at du må enten jobbe i perioden eller gå på skole (du kan ikke søke permisjon fra studiet, da regnes du ikke som i aktivitet) Det er sånn jeg forsto det når jeg sjekket opp med førstemann :)

Ja, det er det jeg og har lest! Men, det stilles ingen krav til at man i det hele tatt må bestå fagene, så selv om man er heltidsstudent på papiret kan man ta seg "fri" hvis jeg har forstått det rett?

Ja, det er det jeg og har lest! Men, det stilles ingen krav til at man i det hele tatt må bestå fagene, så selv om man er heltidsstudent på papiret kan man ta seg "fri" hvis jeg har forstått det rett?

Jepp, det stemmer :)

Jeg er bare tilkallingsvikar, men vurderer å ta opp studier på nett, og søke lån i Lånekassen nå. Er snart 10 uker. Vil jeg da få rett på foreldrestipend, eller starter jeg studiene for sent da?

Edit: er snakk om 100% studie altså.

Jeg tror bare du må ha, eller ha reservert studieplass for å ha rett på foreldrestipend, så du burde få det i ditt tilfelle :-)

Jeg er bare tilkallingsvikar, men vurderer å ta opp studier på nett, og søke lån i Lånekassen nå. Er snart 10 uker. Vil jeg da få rett på foreldrestipend, eller starter jeg studiene for sent da?

Edit: er snakk om 100% studie altså.

Mener jeg har hørt at du må hatt rett på støtte i 6 mnd eller noe sånt? Så hvis du begynner nå, vil du vel ha rett på det antar jeg.. men jeg er ikke sikker, men ville sjekka det opp :)

Mener jeg har hørt at du må hatt rett på støtte i 6 mnd eller noe sånt? Så hvis du begynner nå, vil du vel ha rett på det antar jeg.. men jeg er ikke sikker, men ville sjekka det opp :)

Det var 4 mnd før fødsel og det er ikke krav om at du faktisk har mottatt støtte, bare at du har hatt rett på det :)

Det var 4 mnd før fødsel og det er ikke krav om at du faktisk har mottatt støtte, bare at du har hatt rett på det :)
Da har de endret det. Det var 6mnd sist jeg sjekket . Husker godt hun som fødte litt for tidlig og da mistet rett på støtte fordi det ble litt over 5 mnd og ikke fullt 6 mnd.

Back
Topp