Flere studenter her?

skvik

Flørter med forumet
Hei!

Jeg och mannen min fikk barn jan-17, da var vi begge to i full jobb.

Jeg blev student i år og oppdaget graviditeten nå i uken. Har ev termin i slutten av mai, hvilket sannsynligvis kommer kræsje med examen til våren.

Noen som kan komme med tips ift dette? Bør jeg legge opp studentvåren annerledes pga graviditet? Hvordan er beste løsningen ift NAV og lånekassen?

Blir glad for alt av tips :)

Jeg er ikke student nå, men vurderer sterkt å søke meg inn på master til høsten 2019. I så fall blir det oppstart tre måneder inn i permisjonen min... Aner ikke hvordan jeg gjør det da? Er det lov å studere mens jeg er i mammaperm?

Slenger meg på deg og spør om tips, råd og erfaringer fra dere andre her inne :)

Tar opp fag og skal ha eksamen i mai/juni selv. Blir det krasj vil jeg jo bare kunne ta eksamene til vinteren igjen. Blir ikke finansiert av Lånekassen i 2019 så tror ikke det er noe prob for meg. Kan dessverre ikke hjelpe deg med den biten.

Dette blir mitt andre barn i studiene. Du får støtte fra Lånekassen, det trenger du ikke betale tilbake, men sørg inderlig for at du har dokumentert dersom du skulle sykemelde deg, eller av andre grunner må ta permisjon tidligere. (I mitt tilfelle må jeg ta permisjon tidligere da jeg har termin halvveis i bacheloroppgaven) av nav har du engangsstønaden dersom du ikke jobber og da har mer opptjent foreldrepenger enn de 63 tusen etteller annet som engangsstønaden er

Jeg er også student og førstegangsgravid.:)Skal skrive bachelor i år, så håper på å holde meg frisk og rask i svangerskapet!

Ikke student nå, men var student med førstemann og hadde termin i mai da og :)Fullførte året, men måtte ta opp to eksamener som var etter termin. Den ene tok jeg i august samme år, og den andre i mai året etter. Var klar til å fortsette på 3. Året i august året etter Jeg gjorde ikke noe annerledes da jeg var gravid, studerte som normalt (også til de eksamenene jeg visste jeg ikke rakk) og hadde generelt en god dialog med skolen og lærerne.:)

Jeg tar opp fag som privatist, så har eksamen i mai-juni så kan bli spennende om jeg må utsette dem et semester [emoji39] Tror nok jeg muligens blir å gjøre det uansett [emoji4]

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/gravid/

Vi har flere i klassen som bare må ta igjen et par uker skole og eksamen istedenfor hele faget siden de har stått på og vært i god form gjennom graviditetene.

Er prøver, men tenkte du ikke hadde fått så mange svar så jeg tenkte jeg bille bidra litt.

Ja, om formen er like fin som den var forrige graviditet så håper jeg jag kan fullføre neste semester på 100 %. Er nok best å prøve bli ferdig med så mye som mulig før ev. andre barnet kommer.

Dette blir mitt andre barn i studiene. Du får støtte fra Lånekassen, det trenger du ikke betale tilbake, men sørg inderlig for at du har dokumentert dersom du skulle sykemelde deg, eller av andre grunner må ta permisjon tidligere. (I mitt tilfelle må jeg ta permisjon tidligere da jeg har termin halvveis i bacheloroppgaven) av nav har du engangsstønaden dersom du ikke jobber og da har mer opptjent foreldrepenger enn de 63 tusen etteller annet som engangsstønaden er

Mener du dokumentasjon fra fastlegen ift sykemelding? Jeg jobber en kveld i uken, men lurer på om engangsstønaden egentligen genererer mer penger? Må jeg vel regne litt på..

Ikke student nå, men var student med førstemann og hadde termin i mai da og :)Fullførte året, men måtte ta opp to eksamener som var etter termin. Den ene tok jeg i august samme år, og den andre i mai året etter. Var klar til å fortsette på 3. Året i august året etter Jeg gjorde ikke noe annerledes da jeg var gravid, studerte som normalt (også til de eksamenene jeg visste jeg ikke rakk) og hadde generelt en god dialog med skolen og lærerne.:)

To mai barn, så koselig! Når tok du kontakt med studieveileder? Er det vits å gjøre det allerede nå liksom? :chicken:

To mai barn, så koselig! Når tok du kontakt med studieveileder? Er det vits å gjøre det allerede nå liksom? :chicken:

Ja, veldig! Har faktisk menstermin på akkurat samme dag også :p Jeg hadde veldig god kontakt med lærerene mine, siden vi var en liten klasse på 35 stk, så jeg mener å huske at de fikk vite det rundt uke 12. Mulig det var litt før også. Men det var mest med tanke på eventuelt fravær, siden jeg slet veldig med kvalme. Med skolen for å snakke om fravær det neste året osv. tok jeg vel kontakt med etter jul engang, da jeg var litt over 20 uker :)

Mener du dokumentasjon fra fastlegen ift sykemelding? Jeg jobber en kveld i uken, men lurer på om engangsstønaden egentligen genererer mer penger? Må jeg vel regne litt på..

Av legen ja, jeg mener det er sånn at du uansett vil få like mye som engangsstønaden utgjør, jeg føler Nav er gode til å hjelpe til på dette området.

Jeg er student. Skriver masteroppgaven nå. Har termin 4. Mai og må levere masteren 8. Mai.. Men satser på at jeg skal bli noenlunde ferdig en liten stund før termin. Hvis ikke må jeg søke om utsettelse... Det vil jeg jo helst ikke. Mottar ikke stønad fra lånekassa nå, så der kan jeg ikke hjelpe deg da mye nok har endret seg på 8 år

Jeg er student. Skriver masteroppgaven nå. Har termin 4. Mai og må levere masteren 8. Mai.. Men satser på at jeg skal bli noenlunde ferdig en liten stund før termin. Hvis ikke må jeg søke om utsettelse... Det vil jeg jo helst ikke. Mottar ikke stønad fra lånekassa nå, så der kan jeg ikke hjelpe deg da mye nok har endret seg på 8 år

Samme her, skal levere master i mai :woot: Skrivepress

Takk for fine svar alle sammen - men dere fortsetter videre uten meg. Begynte å blø igår og idag var det tydelig at denne graviditeten ikke skulle bli. Utrolig leit, men på en måte også greit. Kroppen gjør det den skall.

Back
Topp