Flere studenter her inne? :)

Sola93

Blir kjent med forumet
Høsthjerter 2017
Flere som er student nå under graviditeten og fortsatt er det neste studieår? :)

Hva er planen din? Fortsette å studere eller ta permisjon, evt. Hvor lenge?

Syns det er så masse å sette seg inn i når det gjelder krav på foreldrepenger osv. Men virker som man får fult studiestipend hele året pluss foreldrepenger fra NAV om man jobber litt utenom. Noen andre som kanskje har satt seg mer inn i det eller forstått det på en annen måte? :D

Jeg er deltidsstudent, og har forstått det med pengene på samme måte som du :)
Er bare i mitt første år, men jeg kommer til å ta permisjon neste år. Var nettstudent med barn nummer to, uten permisjon, og det vil jeg ikke gjøre igjen. Selvom det "bare" var deltidsstudier da også følte ejg at jeg brukte "unødvendig" lang tid på å bli kjent med ham, siden ejg også måtte bruke tid på lesing. Denne gangen ønsker jeg, som med nummer 1, å kunne ha fokus på KUN babyen, og å ha tid til å bare sitte å nyte synet av den lille, perfekte klumpen <3

Babytiden går så innmari fort, og når vi har så fine løsnigner med permisjoner (inkl. pengene) så syntes jeg absolutt man burde ta muligheten om den byr seg :) Jeg "måtte" være nettstudent i permisjon sist gang, så av den grunn angrer jeg ikke - jeg skulle bare ønske ejg hadde hatt mulighet til å velge annerledes :)

Er student men har ikke satt meg inn i det. Har bare igjen å skrive masteren. Ver vi har rett på å få overført permisjonen til far. Må sette emg mer inn i det etter hvert :)

Jeg er også student som har igjen å skrive master. Skal prøve å ikke ta ut permisjon, men vi får se hvordan det går :p Du har rett på fullt stipend (altså hele beløpet som stipend, og ikke bare en prosent ved stått eksamen). I tillegg har du jo, hvis du ikke har fast jobb, rett på engangsstønad fra NAV. Vet ikke om det er dette du tenker som foreldrepenger? Du får ikke permisjonspenger hvis du ikke har hatt fast inntekt fra samme sted de siste 9(?) månedene, derfor mange heller tar ut engangsstønad. Dette er iallfall slik jeg har forstått det! :)

Var student da førstemann ble født, og er student når denne blir født :p Man får fullt stipend (+ evnt rundt 1000 kr, i forsørgerstipend) og foreldrepenger fra NAV, eller eventuelt engangsstønad :) Husk at hvis man velger engangsstønad, så har jeg forstått det som at far mister retten på sine 10 uker, og at disse utgår...

Jeg tok permisjon fra studiet med første, og er SÅ glad for at jeg ikke fortsatte studie! Babytiden er helt fantastisk, og jeg hadde angret om jeg ikke var hjemme og nøt den fult ut! Kommer uten tvil til å ta permisjon nå også :)

Jeg var nettstudiestudent med nr 1, og lærling nå med nr 2 :)
Fikk fullt stipend som nettstudent, pluss foreldrepenger da jeg var ekstrahjelp på en matbutikk og tjente akkurat over grensen til å få foreldrepenger:)
Denne gangen får jeg nok litt mer, siden jeg har 80% lønn de siste 6 mnd før permisjon, pluss at jeg regner med jeg får stipend siden jeg er student! Har ikke satt meg helt inn i det selv, tenkte å ringe inn å høre:)

Var student da førstemann ble født, og er student når denne blir født :p Man får fullt stipend (+ evnt rundt 1000 kr, i forsørgerstipend) og foreldrepenger fra NAV, eller eventuelt engangsstønad :) Husk at hvis man velger engangsstønad, så har jeg forstått det som at far mister retten på sine 10 uker, og at disse utgår...

Jeg tok permisjon fra studiet med første, og er SÅ glad for at jeg ikke fortsatte studie! Babytiden er helt fantastisk, og jeg hadde angret om jeg ikke var hjemme og nøt den fult ut! Kommer uten tvil til å ta permisjon nå også :)

Ver du hvilke rettigheter jeg har når jeg jobber i tillegg? Jobber 60%. Mister jeg stipendet da?

Jeg var student når nr 1 kom.til verden. Det beste du kan gjøre er å ringe til Lånekassa da de gir mye bedre svar enn sidene deres på internett [emoji14]

Jeg tok studier hele veien (mens jeg var gravid, i permisjonen) og vil absolutt ikke gjøre det denne gangen. Hele første året hennes var stress og jeg fikk ikke så mye kosetid som jeg ville ha hatt. [emoji85][emoji4]

Jeg var student når nr 1 kom.til verden. Det beste du kan gjøre er å ringe til Lånekassa da de gir mye bedre svar enn sidene deres på internett [emoji14]

Jeg tok studier hele veien (mens jeg var gravid, i permisjonen) og vil absolutt ikke gjøre det denne gangen. Hele første året hennes var stress og jeg fikk ikke så mye kosetid som jeg ville ha hatt. [emoji85][emoji4]

Jeg tenker at å skrive master ikke er like stress som å gå på forelesninger flere dager i uken. Men jeg er jo vant til fulltidsstudie og 60-80% jobb så blir roligere enn jeg er vant til uansett:) og det er jo ikke krise å måtte utsette innleveringen heller:)

Jeg tenker at å skrive master ikke er like stress som å gå på forelesninger flere dager i uken. Men jeg er jo vant til fulltidsstudie og 60-80% jobb så blir roligere enn jeg er vant til uansett:) og det er jo ikke krise å måtte utsette innleveringen heller:)
Er det første barnet? :)
Jeg mener ikke å skulle kritisere andres valg, og mange har STORtrivdes med å fullføre studier i permisjonen! Likevel må jeg bare si at det å ha veldig travle dager til vanlig er én ting, men når babyen kommer er det utrolig hvordan man bare har lyst til å sitte og se dem sove, og generelt ikke får nok av babyen. Den følelsen håper jeg du får god tid til å dyrke, for babytiden går så altfor fort :) Det var det jeg følte jeg mistet da jeg var nettstudent ved siden av. Jeg ble tvunget til å ta blikket fra den sovende bylten min og ned i bøker i stedet.
Kan du utsette fristen for levering er det jo supert, da har du kanskje litt bedre tid til å både få nytt babyen og å jobbet med oppgave :)

Jeg er deltidsstudent, og har forstått det med pengene på samme måte som du :)
Er bare i mitt første år, men jeg kommer til å ta permisjon neste år. Var nettstudent med barn nummer to, uten permisjon, og det vil jeg ikke gjøre igjen. Selvom det "bare" var deltidsstudier da også følte ejg at jeg brukte "unødvendig" lang tid på å bli kjent med ham, siden ejg også måtte bruke tid på lesing. Denne gangen ønsker jeg, som med nummer 1, å kunne ha fokus på KUN babyen, og å ha tid til å bare sitte å nyte synet av den lille, perfekte klumpen <3

Babytiden går så innmari fort, og når vi har så fine løsnigner med permisjoner (inkl. pengene) så syntes jeg absolutt man burde ta muligheten om den byr seg :) Jeg "måtte" være nettstudent i permisjon sist gang, så av den grunn angrer jeg ikke - jeg skulle bare ønske ejg hadde hatt mulighet til å velge annerledes :)

Kjekt å høre dine erfaringer! :)
Ja, det skjønner jeg godt! Er nok litt stressende å ha et studie hengende over seg også!
Syns det er kjempeflott som du sier at det er så gode løsninger for studenter også, så de skal jeg også ta meg nytte av :)

Er student men har ikke satt meg inn i det. Har bare igjen å skrive masteren. Ver vi har rett på å få overført permisjonen til far. Må sette emg mer inn i det etter hvert :)

ååå? Det er også noe ja!
Hmm, det har jeg ikke hørt så mye om. Ja vi får sette oss inn i det :D hehe

Jeg er også student som har igjen å skrive master. Skal prøve å ikke ta ut permisjon, men vi får se hvordan det går :p Du har rett på fullt stipend (altså hele beløpet som stipend, og ikke bare en prosent ved stått eksamen). I tillegg har du jo, hvis du ikke har fast jobb, rett på engangsstønad fra NAV. Vet ikke om det er dette du tenker som foreldrepenger? Du får ikke permisjonspenger hvis du ikke har hatt fast inntekt fra samme sted de siste 9(?) månedene, derfor mange heller tar ut engangsstønad. Dette er iallfall slik jeg har forstått det! :)

Lykke til! :D Jeg har også bare masteren igjen, men vi har undervisning, praksis og masterskriving samtidig i løpet av siste året.. Så det er litt tungvindt :/

Oja, ja det kan nok stemme. Jeg trodde det var slik at om man har jobbet samme sted i mer enn 9 måneder så får man gjennomsnitlig lønn fra de månedene man har tjent mest eller noe, fast utbetalt. Men det er nok som du sier at man kan velge mellom de alternativene :)

• Liker
Reactions: HJT

Ååå, de gjør det ja! Det er jo også noe å tenke på da! Takk for at du sa fra :)

Det skjønner jeg godt :) Tenker det samme, spesielt nå som det er så gode ordninger. De første månedene er jo også en utrolig viktig del av barnets utvikling :)

Jeg var nettstudiestudent med nr 1, og lærling nå med nr 2 :)
Fikk fullt stipend som nettstudent, pluss foreldrepenger da jeg var ekstrahjelp på en matbutikk og tjente akkurat over grensen til å få foreldrepenger:)
Denne gangen får jeg nok litt mer, siden jeg har 80% lønn de siste 6 mnd før permisjon, pluss at jeg regner med jeg får stipend siden jeg er student! Har ikke satt meg helt inn i det selv, tenkte å ringe inn å høre:)

Ja, det er nok det lureste! :)
Lykke til :D

Tusen takk for at du deler dine erfaringer!
Er gjerne lett å tenke at man skal klare så mye, men er jo en del arbeid med en baby også. Så er det jo veldig fint å få tid til å sette seg ned og bli kjent med babyen og kose som du sier :)

Jeg var student med mine to første. Med nr 1 jobbet jeg ikke utenom, fortsatte rett på studier etter ca 2 mnd. Det angrer jeg på i dag! Følte jeg mistet en viktig del av babytiden. Pappaen koset seg veldig med han da, så de hadde det jo fint [emoji177]

Med nr 2 jobbet jeg i tillegg. Da bestemte jeg meg for å ta full permisjon fra jobb og studier. Det var helt fantastisk! For å få det til å gå opp med studieprogresjon måtte jeg delta på noen forelesninger fra babyen var ca 7 mnd. Da tok jeg han med og det gikk kjempefint. Var barre 2 timer i uken ca, så følte at jeg fortsatt hadde permisjon egentlig :)

Kjenn litt på magefølelsen, det angrer jeg på at jeg ikke gjorde med nr 1.

Det kommer vel an på. Jeg tok det meste som nettstudier, så det meste av jobben ble jo gjort hjemme. Tok et fag som jeg måtte møte opp 4 ganger i semesteret for å presentere emnet mitt. Det var ikke det at det var vanskelig eller slitsomt, men mer at jeg følte jeg gikk litt "glipp av" babyen min. Det å møte andre foreldre med babyer og ta trilleturer etc det var det ikke tid til i tillegg til alt det andre.. Men det er veldig forskjell fra person til person hva man vil og klarer. Jeg bare opplevde personlig at jeg til slutt ikke ville gjøre alt bare for å gjøre det da jeg gikk glipp av så mye av den spesielle tiden. [emoji4]
Tusen takk for at du deler dine erfaringer!
Er gjerne lett å tenke at man skal klare så mye, men er jo en del arbeid med en baby også. Så er det jo veldig fint å få tid til å sette seg ned og bli kjent med babyen og kose som du sier :)
Det var så lite. Jeg tenker at du må bare se hva du vil og klarer. Jeg kommer kanskje til å ta et fag eller to ved siden av for å ha noe å leke litt med, men det blir mest for gøy for min del. Jeg var jo i en litt annerledes posisjon også sa jeg hadde så mye press på meg til å bli ferdig med studiekompetansen (ble ferdig våren etter at snuppa ble 1 år og jeg 22 år). Du må bare følge magefølelsen din og hvis du ønsker å studere så er det ingenting galt med det. Det er heller ikkenoe galt med å bare ville bruke tid med babyen. :)

Lykke til! :D Jeg har også bare masteren igjen, men vi har undervisning, praksis og masterskriving samtidig i løpet av siste året.. Så det er litt tungvindt :/

Oja, ja det kan nok stemme. Jeg trodde det var slik at om man har jobbet samme sted i mer enn 9 måneder så får man gjennomsnitlig lønn fra de månedene man har tjent mest eller noe, fast utbetalt. Men det er nok som du sier at man kan velge mellom de alternativene :)
Gosh, det hørtes mye ut! Håper det ordner seg greit for deg :)

Back
Topp