flere studenter her? ang. permisjon

maibarn12

Blir kjent med forumet
Hei!

Jeg er student og jobber 2-3 dager i uken i tillegg. Jeg har derfor krav på foreldrepenger fra NAV og foreldrestipend fra lånekassen. Samboeren er også student og jobber deltid i tillegg.. Vil han ha krav på sin kvote??
Og dere andre som er studenter: Hvordan gjør dere det med permisjonen, 100 % lønn eller 80 %? Jeg blir helt grønn av permisjonordningene.. Skal dra ned på NAV etter jeg er 26 uker på vei for å høre om de kan forklare meg dette.. Men måtte bare forhøre meg her først, for er gira på å finne ut av det:)

Blir supergla for svar:D Trenger ikke å være fra studenter heller;)

her er jeg student og jobber som deg mens sambo jobber fullt, og vi tar 100% lønn for det tjener vi mer på. 

og vil jo tro at din samboer også har rett på permisjon siden dere har rett på foreldre penger.. men jeg ville ha hørt med noen som vet mer enn meg ;) 

Da jeg studerte og jobbet i tillegg fikk ikke min samboer permisjon fordi JEG ikke hadde jobbet mer enn 50 % . Latterlig ordning. Men dette skal være endret nå så jeg tror nok din samboer får sin kvote . Du jobber vel kanskje 50 % uansett

maibarn12 skrev:
Hei!

Jeg er student og jobber 2-3 dager i uken i tillegg. Jeg har derfor krav på foreldrepenger fra NAV og foreldrestipend fra lånekassen. Samboeren er også student og jobber deltid i tillegg.. Vil han ha krav på sin kvote??
Og dere andre som er studenter: Hvordan gjør dere det med permisjonen, 100 % lønn eller 80 %? Jeg blir helt grønn av permisjonordningene.. Skal dra ned på NAV etter jeg er 26 uker på vei for å høre om de kan forklare meg dette.. Men måtte bare forhøre meg her først, for er gira på å finne ut av det:)

Blir supergla for svar:D Trenger ikke å være fra studenter heller;)

Hei.
Jeg studerer heltid, mens samboer jobber 100%. Vi gjør det sånn at jeg tar permisjon fra skolen, men melder meg opp i noe annet slik at han kan få all permisjonen (minus de 6 ukene som er forbeholdt mor). Da kan han fordele permisjonen sin utover de tre første årene selv om jeg er hjemme. Og lånekassen tar ikke hensyn til om du står på eksamen eller ikke... Dessuten er dette mer lønnsomt mtp at han får full lønn, mens jeg bare får engangsstønad. Vi gjorde dette forrige gang, og kommer til å følge samme oppskrift nå.

Reglene fra nav er veldig uklare når man er student. De har ingen konkrete eksempler på sidene sine, og det er ikke alltid de vet helt på nav-kontorene heller.
Jeg tror at dere begge kan ha permisjon, men dere kan ikke ha det samtidig. Dvs. at enten må en av dere studere 100% eller jobbe 100%. Evt. kan dere dele feks. 50-50. Hva som lønner seg økonomisk avhenger vel av hvor mye du får fra NAV kontra hva han har krav på.

Lykke til med å finne ut av alt :-)

Var student og jobbet sist. Sambo gikk ikke kvoten sin fordi jeg i gjennomsnitt hadde jobbet 49% og ikke 50! Nå er det individuell opptjening, så din samboer får uansett foreldrepenger. Han får derimot ikke fødselsdtipend, det er det bare en av dere som kan få. Når dere velger prosent er det lurt å tenke på når dere skal tilbake til studiene. Skal dere tilbake i januar er det lurest med 100% slik at dere raskere kan komme tilbake i jobb, venter dere til høsten kan det hende det er lurest med 80%. ;)

Back
Topp