Flere som spiser jern?

Gæmmis

Elsker forumet
Fikk beskjed av jordmor om å begynne med det (alle her får beskjed om det). Dessuten er blodprosenten eller hva det heter helt nederst av hva som er normalt, så det skader nok ikke.

Er egentlig litt spent på om det "funker" jeg, tenker blant annet på trøtthet og ikke minst svimmelhet, som jeg har en del av.

Har det hatt en effekt på dere?

Haha, ja jeg har en forventning om å sprette opp fra senga klokken seks i morgen, i superform, og bare raaace gjennom min ti timers arbeidsdag[:D][:D][:D]

jeg har fått beskjed om at jeg ikke trenger det..
tror jernet mitt lå på 13..

hva er normalt?

Jeg må spise jern..Funker litt...Har noen dager der jeg ikke er helt utmattet og sinnykt vondt i hodet og det er deilig..Men håper de skal virke enda bedre...Lov og håpe[:D][:D]

husk bare at ved for mye jern, kan dere bli syke, og ved for lite kan dere bli utmattet [:)]

moren min fikk for mye jern.. av legen, ente opp med gulsot og allergi mot jern, det lille jernet hun spiser, støter kroppen fra seg, og hu takler ikke spise mat som er stekt i jernpanne eller naturlig jernrik mat... nå hangler hun rundt med anemi, og er avhengig av å få b12 sprøyta si.. *flink lege[:'(]*

uten å være sikker så tror e normal blodprosent e over 8. huska ikke ka min blodprosent va men vertfall ikke lav så da tar ikke e nåkke jern:P

Jeg tar gravid vitaminer, hvor jern er tilsatt.
Husk at visst dere ikke har jern mangel, så skal man ikke ta noe utenom det man får gjennom evt gravid vitaminer eller maten. Er ikke lurt å ta for mye, når man egentlig har nok.
Man kan få for mye jern, og da vil man også bli trøtt og slapp.
Så mål blodprosenten hos legen, og om det er jernmangel, så ta det som er dagsanbefalt for lav blodprosent.
Drikk gjerne også appelsinjuice eller spis appelsiner , c vitamin hjelper kroppen å ta opp jern lettere.
Se alltid bak på pakkningsvedlegget på vitaminer dere kjøper, for i noen er det alt for høye prosenter av ting man egentlig ikke skal ha for mye av. Litt lang denne, sorry... [:)]

Det er morsomt det der, at det sies så forskjellig i Norge og Danmark[:)]

Her anbefales alle gravide å spise jern fra 10. svangerskapsuke, det er en ny anbefaling fra Sundhedsstyrelsen (1/2 år siden). Spurte jordmor i går om det på noen måte kunne være skadelig, hun sa nei. Spurte også lege da jeg var til kontroll, han sa det samme.

jeg har tatt jern hver dag i mange år men det blir ikke noe særlig høyere. tok det ikke sist jeg var gravid for da var det normalt men denne gangen er det ikke.
tar og b12 hver 3 måned. (sprøyte)

Back
Topp