Flere som snuser/røyker?

*Tia*

Glad i forumet
Vil IKKE ha en krangletråd!!!

Vil bare høre hvordan det går med nedtrapping/slutting for dere.
Jeg snuser til vanlig MYE.. Har blitt en forferdelig uvane, men om jeg ikke har en snus i leppa går det som regel mat og godteri inn i munnen i stedet... Sist graviditet gikk jeg opp over 30 kilo!! Snuser fortsatt nesten like mange snus i døgnet, men i stedet for at jeg konstant går med snus i leppa har jeg den bare noen få minutter, eventuelt bytter den ut med nikotinfri..

Får dårlig samvittighet hver gang jeg tar en og merker at jeg blir uvel av det om jeg snuser lenge. Er vel kroppen som forteller meg at det ikke er bra! Gikk en dag uten snus, og da var jeg konstant stressa. Slutta helt de første månedene sist svangerskap men begynte igjen da jeg ikke klarte å slutte å tenke på det. Da brukte jeg maks 3 om dagen.. Håper på å trappe ned til det denne gangen også.

Flere som sliter med å slutte eller har det gått fint?

jeg klarte å slutte helt med førstemann tross at jeg snusa 24/7 og hadde gjort det i flere år.. Hemmeligheten var fisherman salmiakk under leppa og konstant isbiteknasking :p Kan jo teste det? :) jeg begynnte nesten å snuse igjen nå før jeg ble gravid og har senest i dag tenkt at jeg vil ha en snus..så det går ikke så lett bort altså.. Vet ikke om det svaret hjelper noe men lykke til :)

klarte heldigvis både sist svangerskap og nå å slutte samme dag jeg testa positivt.
men spiser jo hele tiden nå, så det er jo ikke så bra da.
lykke til iallefall :)

Jeg sluttet da jeg fant ut at jeg var gravid begge gangene, og det er enkelt bare du bestemmer deg! 

Takk for positive svar :) sliter en del med stress, så snusen er selvmedisinering :p regner med at jeg får mindre lyst på snus etter å ha vært på UL :) klarer ikke helt å innse at jeg har ansvar for et annet liv enda. Takk for støtten !

røyka da jeg ble gravid sist! slutta med en gang. dvs... jeg røyka litt samme kvelden jeg hadde testa! var grillpart, så folk hadde blitt en smuuule mistenksomme hvis jeg plutselig ikke røyka ELLER drakk :P men det ble vel to røyk eller noe! så tennte jeg alle røyka for sambo i en uke! så jeg tok kasnkje 10 trekk om dagen. så slutta jeg helt :)
veldig glad for det! veldig glad for å slippe å ha det på samvittigheten!

jeg har noen veninner som ikke klarte å slutte, og de sier i dag at den dårlige samvittigheten er mye vanskeligere å bære, enn det det var å slutte!

det er bare å bestemme seg! jeg hadde røyka i maaange år og var skikkelig storrøyker! kunne ikke skjønne hvordan jeg skulle klare meg uten! men det gikk!

jeg begynnte å røyke igjen da mini var 2 år! det er det dummeste jeg har gjort!
lille julaften (nå sist jul) så jeg på røyken jeg hadde i hånda og skamma meg skikkelig!! etter det har jeg ikke tatt ett trekk :)

bare bestem deg!! det er hodet som bestemmer! ikke la noe dumme sug ta over! DU er sjefen over din kropp! og mens barnet er i magen er du også sjef for dens kropp!
(nå blir jeg litt hard, men det tåler du) IKKE tving ungen din til å få i seg all den driten når den ikke har mulighet til å bestemme!

Jeg vet det er vanskelig. det er dritvanskelig! men du klarer det hvis du vil. vi kan klare alt vi bestemmer oss for. STÅ PÅ

Jeg gikk over til nikotinfri med en gang.. Den er kjip, jeg vet, men det viktigste var "å ha noe under leppa" ;) Etterhvert glemte jeg det bort, fordi den ikke gav meg den samme kosen som ellers. Det er veldig sjelden jeg har savnet den, men når jeg har gjort det, tar jeg igjen en nikotinfri..

Dette klarer du!!!! Dårlig samvittighet er så mye verre en lysten på snus!!

en liten motivasjon kan jo være å google litt og  lese litt om hvordan ting vi har i oss kan påvirke babyen.

eller kanskje se for deg lille B i magen, nå når du har han på utsiden har du ikke villet gitt han noe skadelig heller, husk nå har du lillebrøstern til B i magen <3

jeg er veldig glad for at jeg stumpet røyken år før jeg ble gravid, for skjønner det er helt jævlig å være avhengig av sånt når man er gravid.  men jeg vil tro at stresset med å slutte er mindre enn stresset og den dårlig samvittigheten ved å røyke/snuse med baby i magen.  kan jo hende det er enklere enn du tror også:)  jeg hadde null problem med å slutte å jeg hadde røkt i 10 år.

ønsker deg masse lykke til hvis du bestemmer deg for å prøve ihvertfall.

Jeg snuser, og kommer til å kjøre samme taktik som sist jeg ble gravid (mista i uke 12 da), med at jeg må bare trappe alvorlig ned før jeg slutter helt, ellers blir jeg koko. Bruker egentlig ekstra sterk-snus, men om jeg sliter veldig med å slutte, så må jeg kjøpe noe svakere. Ellers så skal jeg såklart prøve mitt beste, men om jeg får noen svake øyeblikk, så må jeg gi etter i et par minutter bare, for så å ta den ut igjen. Har tenkt å holde en liten seanse med en venninne, hvor vi fysisk skal tenne på snusen min, det tror jeg har stor betydning for psyken min! Så får vi se :-) 

Trøndertøsa skrev:
en liten motivasjon kan jo være å google litt og  lese litt om hvordan ting vi har i oss kan påvirke babyen.

eller kanskje se for deg lille B i magen, nå når du har han på utsiden har du ikke villet gitt han noe skadelig heller, husk nå har du lillebrøstern til B i magen <3

jeg er veldig glad for at jeg stumpet røyken år før jeg ble gravid, for skjønner det er helt jævlig å være avhengig av sånt når man er gravid.  men jeg vil tro at stresset med å slutte er mindre enn stresset og den dårlig samvittigheten ved å røyke/snuse med baby i magen.  kan jo hende det er enklere enn du tror også:)  jeg hadde null problem med å slutte å jeg hadde røkt i 10 år.

ønsker deg masse lykke til hvis du bestemmer deg for å prøve ihvertfall.

Da har jeg gått utenfor der jeg er på jobb, kastet all snusen min i en skitten søppelkasse så nå er det ingen vei tilbake! Må nok en tur til sverige å kjøpe meg god nikotinfri snus! Den de har i norge smaker dritt :p takk for støttende ord alle sammen.. Er jo så hormonell om dagen at jeg begynte nesten å grine av å tenke på at jeg kunne ha skadet B :( det er bare så uvirkelig at den lille celleklumpen som ligger i magen skal bli like perfekt som han <3>

i første svangerskapet trappa jeg ned og røyka fram til jeg ca var 6 mnd på vei og da fikk jeg blodpropp, så slutta tvert da.
pratet en del med legen min forrig svangerskap og som han sa at å ta et par røyk om dagen er ikke noe mer skadelig enn det stresset kroppen får hvis du sliter mye med å slutte å røyke.

forrige svangerskap som jeg mistet sluttet jeg på flekken da jeg fikk positiv, men jeg mistet så begynte med en gang da.

denne gang sluttet jeg å med en gang jeg fikk positivt. og det har ikke vært noe problem.

flink du er som har tatt det første steget:)  bare send meg melding om trenger noen støttende ord:)

Jeg vet ikke om jeg er gravid enda men hvis jeg får en positiv test i morra så skal jeg slutte. For å motivere meg selv så har jeg tenkt til å legge penger i en boks for hver dag jeg er røyk fri. Pengene skal jeg bruke til å kjøpe noe fint til nurket som jeg håper ligger i magen min :) Og nå har jeg sagt det høyt så da er det ingen vei tilbake! Kan fort bli litt penger av det :) Lykke til resten av dere, 5 dager over tida her. Krysser fingrene for i morra :)

Back
Topp