Flere som sliter med raseriutbrudd? Er det en ''periode''?

MortilTo19

Elsker forumet
Juli13-jentene
Har ei jente som blir 4 nå 29.09 og hun har et forferdelig sinne. Heldigvis ser vi det ikke altfor ofte men nå i det siste har det blitt mye negativt :(

Plutselig skal hun ikke ha på seg de klærne vi har avtalt og lagt frem kvelden før og hun kaller oss ''dumming bæsj'', slår etter oss og kaster gjenstander om hun får tak i noe når hun innser at hun MÅ ha på seg klærne.

Utbruddene kan vare fra alt til 5 min til 1 time og hun hyler som en villmann når det står på. Vi gjør vårt beste for å forholde oss rolig og forklarer henne på en ordentlig måte at det er kaldt ute bla bla bla må ha genser/ jakke på i dag.

Når ting roer seg igjen er hun flink til å si unnskyld, gi kos osv og da snakker vi alltid sammen om at det er dumt at det blir sånn. At vi skjønner at man kan bli sint osv osv men når vi spør hvorfor hun ble så sint så er svaret alltid ''jeg bare ble det''.

What to do...? Tror vi har prøvd det meste. Time-out på henne fungerer IKKE.
 
I mange tilfeller når min 4 åring blir sint for noe så overser jeg han, for mange ganger så blir han sint om han ikke får vilja si i forhold til klær og ting. Han vil ha oppmerksomhet slik at han kan fortsette og håpe at han får vilja si. Jeg har og de gangene vi har krangla om klær åpna døra så han har kjent selv at det er kaldt, da har han gitt seg..
 
Her setter jeg han med veggen. Og om han ikke klarer å sitte der til han har roet seg ned, (Noen ganger kaster han alt han får tak i og bare går vekk) så setter jeg han ned ved veggen og holder han helt fast med armer og bein. Ikke slik at det er vondt, bare så han ikke kan skade seg selv eller meg. Han prøver seg med at han får vondt og at han ikke kan røre på seg, men jeg er helt sikker på at jeg ikke skader han! Nå varer ikke disse episodene så lenge lenger. Han vet at han ikke kommer noen vei. Jeg snakker ikke til han annet enn at jeg sier innimellom at jeg slipper når han roer seg ned, og etterhvert så gir jeg han mer og mer frihet. Til slutt roer han seg og jeg spør om han er ferdig med å skrike. Etterpå snakker vi sammen om hva som har skjedd.

Dette funker her, men jeg presiserer og kan ikke understreke nok at jeg bare holder han fast, ikke klemmer eller noe. Og så er jeg helt rolig selv. Jeg er ikke sint og kjefter ikke på han. Ikke sikkert at det funker for andre.
 
Her setter jeg han med veggen. Og om han ikke klarer å sitte der til han har roet seg ned, (Noen ganger kaster han alt han får tak i og bare går vekk) så setter jeg han ned ved veggen og holder han helt fast med armer og bein. Ikke slik at det er vondt, bare så han ikke kan skade seg selv eller meg. Han prøver seg med at han får vondt og at han ikke kan røre på seg, men jeg er helt sikker på at jeg ikke skader han! Nå varer ikke disse episodene så lenge lenger. Han vet at han ikke kommer noen vei. Jeg snakker ikke til han annet enn at jeg sier innimellom at jeg slipper når han roer seg ned, og etterhvert så gir jeg han mer og mer frihet. Til slutt roer han seg og jeg spør om han er ferdig med å skrike. Etterpå snakker vi sammen om hva som har skjedd.

Dette funker her, men jeg presiserer og kan ikke understreke nok at jeg bare holder han fast, ikke klemmer eller noe. Og så er jeg helt rolig selv. Jeg er ikke sint og kjefter ikke på han. Ikke sikkert at det funker for andre.

Det har jeg gjort med jenta mi av og til også. Fungerer jo av og til her også om man har mulighet og tid til det men det er vanskelig når jeg f.eks er alene med henne og babyen min.
Vi har avtalt møte på HS nå for en samtale. :)
Kanskje de vet råd. Fastlegen sa at hun var meget hyper... :p Men det er jo de fleste fireåringer :)
 
Back
Topp