Flere som sliter med mattilvenning?

Guttemamma10og13

Gift med forumet
Sebastian elsker grøt og frukt og grønnsaksglass, men han får så vondt i magen av det. Han får kjempe luftsmerter og mageknip. Hyler fra 3-4 om morgenen og sutrer omtrent hele dagen =/ Nesten som å ha kolikkbarn igjen =( Vi begynte på SinLac for å se om den hjalp, og om det kunne være melk eller gluten. Selv om det sannsynligvis er overgangen som er for hard.
No skal han få to skjeer med grøt om dagen også skal vi prøve å øke opp etter hvert og se. Her er alt av rutiner ødelagt, sovingen er helt på styr på dagtid og leggingen er vanskelig på grunn av vondt i magen :( No gir vi grøt på morgenen så han skal være fin igjen på kvelden viss han blir dårlig (i følge hs), men ser ikke ut til å hjelpe synes eg =/
Andre som går gjennom det samme? Har gode råd eller vet det blir bedre? =)

Vi har ingen problemer me mattilvenning... men hs her sa at man bør bynne med risgrøt og ikke hvete/havregrøt for det er hardt for magen. Den typen fra nestle som er fra fire mnd, risgrøt med mais eller risgrøt me mais og banan, har dere prøvd den?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Vi har prøvd både risgrøt og hvete. Det eg har hørt er at man kan begynne med hvetegrøten så sant man ammer for da minsker man risikoen for cøliaki. Men som sagt vi har prøvd begge deler og bruker no sinlac uten melk og gluten for å se om det hjelper.

Sebastian elsker grøt og frukt og grønnsaksglass, men han får så vondt i magen av det. Han får kjempe luftsmerter og mageknip. Hyler fra 3-4 om morgenen og sutrer omtrent hele dagen =/ Nesten som å ha kolikkbarn igjen =( Vi begynte på SinLac for å se om den hjalp, og om det kunne være melk eller gluten. Selv om det sannsynligvis er overgangen som er for hard.
No skal han få to skjeer med grøt om dagen også skal vi prøve å øke opp etter hvert og se. Her er alt av rutiner ødelagt, sovingen er helt på styr på dagtid og leggingen er vanskelig på grunn av vondt i magen :( No gir vi grøt på morgenen så han skal være fin igjen på kvelden viss han blir dårlig (i følge hs), men ser ikke ut til å hjelpe synes eg =/
Andre som går gjennom det samme? Har gode råd eller vet det blir bedre? =)
Jeg vet ikke om det er det, el no annet, men hun har den siste uka begynt å gråte skikkelig på natta. Jeg har ei jente som aldri gråter, så dette er fryktelig sårt. Hun har i mange uker sovet igjennom hele natta, men har nå begynt å våkne i 3-4 tida og hylgråter. Med snørr og tårer og alt.. Har også begynt å våkne litt etter at vi legger henne på kvelden... Jeg har tenkt tenner, men det ser også ut som det kommer i rykk og napp, så det kan se ut som magen. Blir ikke helt klok på det der. Hun har jo fått grøt en mnd's tid nå, så syns det er rart at det plutselig kommer...?

Hvor lenge har du gitt grøt før det begynte med magevondt da?

Her er det ganske likt. Men jeg tror det er tennene som gjør det og ikke mageknip. For har kjøpt en smukkelignende ting som er beregnet for gommene og gnir jeg den i gommene så roer hun seg.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

vi sliter mer med det faktum at han ikke vil spise noe annet enn en type frukt/grønnsakspuré..kan noenganger spise litt kjempetynn risgrøt men da må det være endel banan eller annen frukt most oppi!
fikk prøver i posten på havregrøt fra nestle men den likte verken han eller jeg..da skal jeg klare å lage bedre grøt selv:) fysj for pappsmak!
så mat er ikke lett her..han ammer og får ikke tillegg- spiser endel på natt men på dagtid er han superinteressert i mat men vrenger ansiktet på det meste..prøver jo flere ganger og skal ikke gi meg men lurer på å starte så smått med noe mer "middagsaktig"..gulrot,søtpotet osv..virker ikke som han får magevondt av noe han har spist enda- bare synd vi ikke kan komme lengre enn max 1 ss..

Her sliter vi også med tilvenning til fast føde. Har begynt forsiktig med noen få teskjeer grøt, men det resulterer i luftplager og sutring....og på ingen måte søvn som var planen :)

ser at vi er heldige... både når det gjeler mat og søvn :) Men fikk ikke til ammingen da, og jeg plages me halebeine så det er vel kanskje nok det....

ser at vi er heldige... både når det gjeler mat og søvn :) Men fikk ikke til ammingen da, og jeg plages me halebeine så det er vel kanskje nok det....
Ja vi har hver vårt:)) jeg har fortsatt for mye melk..kunne gjerne bytta inn for litt søvn..:p

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Jeg vet ikke om det er det, el no annet, men hun har den siste uka begynt å gråte skikkelig på natta. Jeg har ei jente som aldri gråter, så dette er fryktelig sårt. Hun har i mange uker sovet igjennom hele natta, men har nå begynt å våkne i 3-4 tida og hylgråter. Med snørr og tårer og alt.. Har også begynt å våkne litt etter at vi legger henne på kvelden... Jeg har tenkt tenner, men det ser også ut som det kommer i rykk og napp, så det kan se ut som magen. Blir ikke helt klok på det der. Hun har jo fått grøt en mnd's tid nå, så syns det er rart at det plutselig kommer...?

Hvor lenge har du gitt grøt før det begynte med magevondt da?

Huff ja det er ikke noe kjekt :( Då vet du noe ikke er som det skal. Så klart, det kan være en kombinasjon. Vi har akkurat hatt en runde med halsbetennelse og feber, så eg trodde det var det som plaget han. Men no er vi tilbake med grining fra 3-4, masse luft, magevondt og problemer med bæsjingen =/
Vurderer litt om det kan være urinveisinfeksjon som plager han også, for tisset lukter veldig. Enten det er mye eller lite i bleien. Vanskelig og vite med disse små =/

Sebastian fikk grøt rundt 7-10 dager før magevondten meldte seg for alvor. Får han mer enn 4 skjeer grøt så er de neste dagene ødelagt. Må innrømem eg er lei av full ammingen no og gleder meg til å få ett fast måltid i løpet av dagen hvertfall :)
Det kan jo være mengden som gjør at det har kommet etter hvert, f.eks at ho tåler litt grøt, men hver dag og økende mengde blir vanskelig for magen. Sebastian sliter i flere dager etterpå viss han har fått litt for mye =/

Her sliter vi også med tilvenning til fast føde. Har begynt forsiktig med noen få teskjeer grøt, men det resulterer i luftplager og sutring....og på ingen måte søvn som var planen :)

Høres akkurat ut som hos oss. Har du fått noen gode svar fra hs? Eg fikk beskjed om å begynne med bare en teskje første dagen og gi det ett par dager også øke gradvis opp. Føler det er litt abstrakt, hvor mye og når man skal øke. Er vel bare å prøve seg fram, er bare så fælt når eg er grunnen til at han får vondt =/

vi sliter mer med det faktum at han ikke vil spise noe annet enn en type frukt/grønnsakspuré..kan noenganger spise litt kjempetynn risgrøt men da må det være endel banan eller annen frukt most oppi!
fikk prøver i posten på havregrøt fra nestle men den likte verken han eller jeg..da skal jeg klare å lage bedre grøt selv:) fysj for pappsmak!
så mat er ikke lett her..han ammer og får ikke tillegg- spiser endel på natt men på dagtid er han superinteressert i mat men vrenger ansiktet på det meste..prøver jo flere ganger og skal ikke gi meg men lurer på å starte så smått med noe mer "middagsaktig"..gulrot,søtpotet osv..virker ikke som han får magevondt av noe han har spist enda- bare synd vi ikke kan komme lengre enn max 1 ss..

Ja det er også kjedelig =/ Det tar så lang tid å komme noe vei. Min vil ikke ha noe som ikke er totalt most, null klumper godtas. Men det er ikke så vanskelig å fikse :)

Høres akkurat ut som hos oss. Har du fått noen gode svar fra hs? Eg fikk beskjed om å begynne med bare en teskje første dagen og gi det ett par dager også øke gradvis opp. Føler det er litt abstrakt, hvor mye og når man skal øke. Er vel bare å prøve seg fram, er bare så fælt når eg er grunnen til at han får vondt =/

Helt enig... :(
Helsestasjonen har bare vage råd som å prøve seg frem, litt og litt, og gi det litt tid. Men man har mest lyst til å droppe hele grøten når han faktisk sover bedre med bare amming!
Men siden de behøver annen næring får vi fortsette å prøve... :)
Hvilken grøt gir dere?
Vi har prøvd både Hipp og Nestle sin risgrøt.

Helsestasjonen har bare vage råd som å prøve seg frem, litt og litt, og gi det litt tid. Men man har mest lyst til å droppe hele grøten når han faktisk sover bedre med bare amming!
Hvilken grøt gir dere?

er jo ikkje absolutt nødvendig med graut heller. Prøv med moste grønsaker f.eks. kjenner fleir som aldri fekk i dei graut, men andre ting gjekk bra.

Hvilken grøt gir dere?

Vi har prøvd med hvete og med risgrøt og er no på cinlac, den uten melk og gluten for å se om han kanskje er følsom for gluten eller melkeproteinet uten at vi tror han er allergisk. Bare at tarmen ikke er klar for det eller at han er litt følsom enno. Vi har en bror med kronisk forstoppelse så vi er veldig forsiktig av oss, for det er ikke noe kjekt.

Sebastian får som sagt enno bare 5 babyskjeer med grøt og sviskemos eller pære i.

er jo ikkje absolutt nødvendig med graut heller. Prøv med moste grønsaker f.eks. kjenner fleir som aldri fekk i dei graut, men andre ting gjekk bra.

Sebastian har fått moste grønnsaker også, men då blei han kvalm og gulpet opp igjen det meste. Heldigvis er han en stor gutt så han trenger ikke næringen helt enno, og han liker nye smaker så vi har god tid enno :)

Her glir det meste ned,er kun noen få typer middagsglass hun ikke liker. Nå spiser hun brød med leverpostei også,og etter at hun begynte med det så byttet vi fra 6 mnd middager til 8 mnd. Hun likte ikke klumpete middager før hun begynte med brød,og hun får også en baby kjeks en gang iblant. Den er fin når det klør veldig i munnen,også er hun så fornøyd når hun kan holde den og spise selv. Har ingen anelse om hvorfor det går enkelt med henne,men hun er veldig glad i mat. Føler meg veldig heldig at hun er så grei når det gjelder mat.

• Liker
Reactions: jc
Sniker litt fra februar :)

Her sliter vi også med mat, virker egentlig som det er grøten! Hvis hun får feks mango, pære eller eple (det jeg har prøvd mer enn 4 babyskjeer til nå) så går det greit med magen. Men hvis hun får grøt virker det som magen blir vond. Tror det er litt hardt for tarmene stakkars.. Har prøvd 3 forskjellige 4 mnd grøter! Så, for å prøve å se gir vi nå grøt om formiddagen, og skal holde oss til bare grøt nå en ukes tid ca for å se. Er risgrøt med mango og eple og har ingenting ekstra oppi.

Vi tenker at det ikke er krise om hun ikke får grøt. Er jo masse annet vi kan gi i stede som grønnsaker, frukt, middag, brødskiver etter hvert... Norge er jo en grøtkultur, mens det i mange andre land bare gis annet.

Skal prøve å følge litt med her å oppdatere hvordan hun reagerer :)

❤25/2-13❤

Her glir det meste ned,er kun noen få typer middagsglass hun ikke liker. Nå spiser hun brød med leverpostei også,og etter at hun begynte med det så byttet vi fra 6 mnd middager til 8 mnd. Hun likte ikke klumpete middager før hun begynte med brød,og hun får også en baby kjeks en gang iblant. Den er fin når det klør veldig i munnen,også er hun så fornøyd når hun kan holde den og spise selv. Har ingen anelse om hvorfor det går enkelt med henne,men hun er veldig glad i mat. Føler meg veldig heldig at hun er så grei når det gjelder mat.
hva er babykjeks?

Var en eske med kjeks for baby fra 8mnd. Hun får ikke mye av det,en kjeks innimellom som mellommåltid.

Back
Topp