Flere som sliter med kvalme?

Neya

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Heio_O

Det gikk veldig fint fra jeg fant ut at jeg var gravid til denne uka. (Jeg er 6+6 i dag) Og nå er det sånn at jeg lett blir satt ut av spill. Jeg kaster ikke opp, men er kvalm stort sett hele dagen og dette går utover jobben min. Har ikke så veldig lyst til å fortelle at jeg er gravid på jobben, men tror det snart tvinger seg frem om ikke formen bedrer seg.

Det blir bedre når jeg spiser litt, men dette varer som regel ikke lenge før en ny kvalmebølge kommer. Dette er 3 svangerskapet mitt og jeg har ikke vært plaget med kvalme i de to tidligere. Så dette er en helt ny verden for min del, som jeg helst ikke skulle vært en del av...:wacky:

Har prøvd å koke meg te av ingefær og dette har litt virkning. spiser små måltider, ofte.

Hvilke tips har dere som sliter med kvalme?

Ikke så mange gode tips dessverre. Fikk selv 50% sykemelding i dag. Gikk overraskende bra å si det til sjefen da :)

Ellers prøver jeg å spise noe så fort jeg står opp. Blir vanligvis to kjeks med smør + to glass appelsinjuice. Til middag prøver jeg å spise noe lett som spagetti, pizza, kylling. Har lite tilbehør til, da det ikke kan smake alt for mye.
Har også funnet ut at frukt går ganske greit. Så litt oppkuttet frukt til kveldsmat kan anbefales :)

Har kjøpt meg seaband i dag, så håper det kanskje kam hjelpe

Har hyperemesis for andre gang selv. For meg blir det fast rullering til sykehuset for væske og kvalmestillende intravenøst, ca 5 dager hjemme og så 1-3 dager innlagt. Er ekstra vanskelig med hyperemesis denne gangen da jeg har en på 1,5 år hjemme. det som stort sett funker å spise er gulrøtter, grønne epler, yoghurt, biola. I bitte små mengder om gangen. Har også sterke kvalmestillende utskrevet av legen på sykehuset. Det stopper de fleste brekningene men er fortsatt kvalm uansett. Sist gikk det over noen timer etter fødselen, og legene på sykehuset sier at hyperemesis svært sjelden blir bedre per svangerskap så det bare er å stålsette seg til sommeren.

Heio_O

Det gikk veldig fint fra jeg fant ut at jeg var gravid til denne uka. (Jeg er 6+6 i dag) Og nå er det sånn at jeg lett blir satt ut av spill. Jeg kaster ikke opp, men er kvalm stort sett hele dagen og dette går utover jobben min. Har ikke så veldig lyst til å fortelle at jeg er gravid på jobben, men tror det snart tvinger seg frem om ikke formen bedrer seg.

Det blir bedre når jeg spiser litt, men dette varer som regel ikke lenge før en ny kvalmebølge kommer. Dette er 3 svangerskapet mitt og jeg har ikke vært plaget med kvalme i de to tidligere. Så dette er en helt ny verden for min del, som jeg helst ikke skulle vært en del av...:wacky:

Har prøvd å koke meg te av ingefær og dette har litt virkning. spiser små måltider, ofte.

Hvilke tips har dere som sliter med kvalme?
Man kan ta postafen, reisesyketablett. Det får meg igjennom arbeidsdagen. Finnes også kvalmestillende på resept. Ellers synes jeg det hjelper å tygge tørre og helst salte ting, samt gulrøtter og syrlige epler i små biter. Kullsyrevann synes jeg også er godt i små slurker.
Prøver å småspise dagen lang fremfor å ha noen større måltider, det hjelper for meg.
Og så legger jeg meg i 19-20 tiden for å sove boet den mest intense kvalmen, som er på kvelden for min del. Det er nok veldig individuelt hva som hjelper, og hvor alvorlig grad kvalmen er.
Jeg er nok sånn helt «vanlig» gravid-kvalm. Og da synes jeg de ovennevnte tingene hjelper meg greit gjennom dagen. Og så hjelper det jo også å vite at det kommer til å gå over. Det varer jo ikke evig, heldigvis! :)

Uff, stakkars dåke. Eg er kvalm denna gangen men PR no mykje mindre enn dei 2 andre gangene. (Så langt). Har perioder nå eg er kvalmen. Men mindre enn sist Då var eg ganske dårlig mtp kvalme.

Ikke noe tips her heller, jeg sliter egentlig mest med kvalmen på kvelden - etter kl 18. Leser overalt om morgenkvalme, den er heldigvis ikke her. :wideyed::wideyed::wideyed: Slet ikke med noe kvalme forrige svangerskap, så dette er veldig nytt. Flere som blir kvalm først utover dagen?

Anbefal afipran som man får hos legen:happy:. Har spydd flere gang pr dag uten, i alle mine tre svangerskap. Ble myye bedre etter tablettene:smiley-bounce012

Har fått en helt lammende kvalme, men kaster ikke så ofte opp. Fire-fem ganger til dagen på de verste dagene. Andre dager ikke i det hele tatt. For min del er det kvalmen i seg selv som er verst. Er ekstremt luktfølsom og brekker meg av absolutt alt som ikke lukter frisk luft. Særlig av matlukt, kroppslukter, tekstiler og parfymerte ting. Vil helst bare sove meg gjennom dagene og har vært mer eller mindre ubrukelig i snart en måned nå. 100% sykemeldt og for det meste sengeliggende.

Har prøvd ingefærtabletter og b6, samt Seabands, uten at dette tilsynelatende har hatt noen effekt over tid. De første dagene tenkte jeg kanskke det ble bedre, men tror det var tilfeldig eller placebo, for der ble like ille igjen og verre.

Her er der bare å ta det med ro og sove som hjelper ... spise lite og ofte.

Samme her om morgenen før jeg får i meg frokost og masse masse vann.. går ikke lange tiden før jeg må ha mat igjen. Vært kvalm og sliten i hele dag. Tar det som tegn på at lille vokser og trives der inne :love017

Har fått en helt lammende kvalme, men kaster ikke så ofte opp. Fire-fem ganger til dagen på de verste dagene. Andre dager ikke i det hele tatt. For min del er det kvalmen i seg selv som er verst. Er ekstremt luktfølsom og brekker meg av absolutt alt som ikke lukter frisk luft. Særlig av matlukt, kroppslukter, tekstiler og parfymerte ting. Vil helst bare sove meg gjennom dagene og har vært mer eller mindre ubrukelig i snart en måned nå. 100% sykemeldt og for det meste sengeliggende.

Har prøvd ingefærtabletter og b6, samt Seabands, uten at dette tilsynelatende har hatt noen effekt over tid. De første dagene tenkte jeg kanskke det ble bedre, men tror det var tilfeldig eller placebo, for der ble like ille igjen og verre.

Her er der bare å ta det med ro og sove som hjelper ... spise lite og ofte.
Uff, det høres ikke greit ut. Har du prøvd kvalmestillende på resept? Anbefaler det hvis du har det ille. :)

Uff, det høres ikke greit ut. Har du prøvd kvalmestillende på resept? Anbefaler det hvis du har det ille. :)

Ikke prøvd det. Men har legetime neste uke så får ta det da om det ikke har bedra seg.

Ikke noe tips her heller, jeg sliter egentlig mest med kvalmen på kvelden - etter kl 18. Leser overalt om morgenkvalme, den er heldigvis ikke her. :wideyed::wideyed::wideyed: Slet ikke med noe kvalme forrige svangerskap, så dette er veldig nytt. Flere som blir kvalm først utover dagen?

ja jeg får også kvalmen utpå dagen. Ikke alltid, noen ganger kommer den på morgenen, men her kan den komme når som helst :wacky: jeg har heller ikke vært plaget i tidligere svangerskap, så dette er veldig nytt for meg også.

Tusen takk for svar fine jenter :Heartred

Har hatt en bedre dag i dag og sto faktisk opp uten at kvalmen slo inn. Gjelder å sove nok tror jeg. Så det blir tidlig i seng. Og det hjelper å spise små og hyppige måltider. Tusen takk for alle gode svar;)

Veldig kvalm her og:grumpy: Har fått denne ekle smaķen, neste som metall i munnen som gjør kvalmen enda verre:hungover:.Trøtt som fy også. All energi er borte. Kunne sikkert sovet meg gjennom døgnet. Håper det roer seg snart, men blir det som sist blir det iallefall noen uker til med dette:grumpy:

Nå har kvalmen inntatt her også. Aller mest når jeg er sliten og når jeg er sulten.

Her har kvalmen sakte, men sikkert avtatt litt. Den begynte vel 5+2 eller noe for fullt og holdt på som værst til 8+5/6. Nå er jeg 9+3, og selv om jeg fremdeles er kvalm er det ikke like altoppslukende som tidligere

Jeg klarer fremdeles ikke lukter, og middag er det verste du kan be meg tenke på, men brekninger har jeg ikke like ofte - og jeg klarer i større grad enn før å gå flere timer mellom måltidene. Det er veldig deilig, for da slipper jeg å tenke så mye på mat.

Har vært sykemeldt en måned pga kvalme, og har mer eller mindre ligget i senga med vinduet åpent. Heldigvis har jeg en samboer som har tatt seg av alt og mer til, så det har nok hjulpet veldig på. Har fått hvile masse, blitt servert akkurat det jeg klarer å spise når jeg orker det og har ikke fått noe press på meg. Dermed har jeg fått holde på mye av maten fordi jeg har sluppet helt å anstrenge meg. Har lagt merke til at så fort jeg har prøvd meg på noe (gått en tur, gjort husarbeid eller bare snakket for mye i telefonen) så har jeg kastet opp. Lord.

Håper alle dere som er dårlige snart blir bedre - og at dere har like gode støttespillere som jeg har! Unner ingen det kvalmehelvetet. Og til dere som har hyperemesis: jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet. God bedring ❤️

Har hyperemesis for andre gang selv. For meg blir det fast rullering til sykehuset for væske og kvalmestillende intravenøst, ca 5 dager hjemme og så 1-3 dager innlagt. Er ekstra vanskelig med hyperemesis denne gangen da jeg har en på 1,5 år hjemme. det som stort sett funker å spise er gulrøtter, grønne epler, yoghurt, biola. I bitte små mengder om gangen. Har også sterke kvalmestillende utskrevet av legen på sykehuset. Det stopper de fleste brekningene men er fortsatt kvalm uansett. Sist gikk det over noen timer etter fødselen, og legene på sykehuset sier at hyperemesis svært sjelden blir bedre per svangerskap så det bare er å stålsette seg til sommeren.

Åååh, ENESTE grunnen til at jeg hev meg på denne Forum-verdenen enda en gang er for å ikke føle meg så "aleine". Jeg er akkuratt som deg gravid for andre gang, med hyperemesis og en 1,5-åring hjemme. Får du resepter allerede nå eller var det siste gang?

Jeg må inn på UL for å stadfeste hvor langt jeg er på vei, da legen ikke annbefaler meg reseptbelagt kvalmedemper før uke 12.
Jeg er dog mindre rammet enn deg, for sist var jeg kun innlagt to ganger ila hele svangerskapet, så bøyer meg i støvet for deg som hiver deg på runde to så kjapt med forrige svangerskap sikkert friskt i minne:angel11

Åååh, ENESTE grunnen til at jeg hev meg på denne Forum-verdenen enda en gang er for å ikke føle meg så "aleine". Jeg er akkuratt som deg gravid for andre gang, med hyperemesis og en 1,5-åring hjemme. Får du resepter allerede nå eller var det siste gang?

Jeg må inn på UL for å stadfeste hvor langt jeg er på vei, da legen ikke annbefaler meg reseptbelagt kvalmedemper før uke 12.
Jeg er dog mindre rammet enn deg, for sist var jeg kun innlagt to ganger ila hele svangerskapet, så bøyer meg i støvet for deg som hiver deg på runde to så kjapt med forrige svangerskap sikkert friskt i minne:angel11

Fastlegene viser seg gang på gang og ikke ha peiling på hyperemesis (har en annen fastlege denne graviditeten enn forrige). Jeg har resept på Zofran og Postafen fra sykehuset ja. Gått på det siden jeg var 7 uker på vei. Gynekologene på sykehuset sier at det ikke er noe som helst påvist effekt hos embryoet/fosteret ved bruk av disse kvalmestillende før uke 12.

Back
Topp