Flere som sliter med å sove?

• Trådstarter Trådstarter Luna30
  • Opprettet Opprettet
L

Luna30

Guest
Jeg får ikke sove!

Jeg sover max 2-3 timer hver natt.. kan da ikke være normalt bare fordi jeg er gravid:meh:

Har ikke sovet en hel natt siden jeg ble gravid.

I natt ble det vel 1 times søvn før dagvakt:hungover:

Oj jeg er motsatt, sovner 21 og våkner av klokka 07. Sover gjerne en time på dagtid etter jobb også... Men våkner veldig mye, 3 ganger for å gå på do pluss sikkert et par 3-4 ganger til fordi jeg må snu meg...

Men det er vel ikke uvanlig å sove lite heller? Noe spesielt som plager deg? Halsbrann? Rastløse bein?

Oj jeg er motsatt, sovner 21 og våkner av klokka 07. Sover gjerne en time på dagtid etter jobb også... Men våkner veldig mye, 3 ganger for å gå på do pluss sikkert et par 3-4 ganger til fordi jeg må snu meg...

Men det er vel ikke uvanlig å sove lite heller? Noe spesielt som plager deg? Halsbrann? Rastløse bein?

Nei, ingenting, ikke vondt, ikke ligger jeg å tenker på noe... får ikke sove noe særlig om jeg prøver før/etter jobbe heller.

Nei, ingenting, ikke vondt, ikke ligger jeg å tenker på noe... får ikke sove noe særlig om jeg prøver før/etter jobbe heller.

Hm skjønner det er veldig slitsomt! Kan være hormoner har noe å si, venner kroppen til mindre søvn og slikt? Men kan også være uavhengig av dette, mange sliter med perioder med lite søvn. Generelle søvnråd gjelder jo; ingen skjerm, ingen fysisk aktivitet, koffein osv. de siste timene. Ellers er det jo anbefalt å tilbringe minst mulig tid i senga våken. Sover man ikke innen 1/2 time bør man stå opp, gjøre noe annet helt rolig (lese eller høre på rolig musikk på stua, eller liknende). Så prøve igjen. Noen trenger mer strengere regime med «søvnrestriksjon» (hvis du googler det kommer det opp mye). Det er slitsomt men effektivt, men hvor bra det hjelper på trøtte og slitne gravide (i full jobb høres det ut som!) vet jeg ikke.

Viktig at du vurderer om du har god nok konsentrasjon/oppmerksomhet på jobb, hvis jobben din er av den typen, feks helsevesen eller liknende ;)

Åi, det høres slitsomt ut! Jeg våkner hyppig om natten, men sovner fort igjen. Sliter med å finne gode liggestillinger for bekkenet og en sliten korsrygg. Og hvis jeg ikke våkner av det, er det frøkna på 21 mnd som vekker meg...

Hm skjønner det er veldig slitsomt! Kan være hormoner har noe å si, venner kroppen til mindre søvn og slikt? Men kan også være uavhengig av dette, mange sliter med perioder med lite søvn. Generelle søvnråd gjelder jo; ingen skjerm, ingen fysisk aktivitet, koffein osv. de siste timene. Ellers er det jo anbefalt å tilbringe minst mulig tid i senga våken. Sover man ikke innen 1/2 time bør man stå opp, gjøre noe annet helt rolig (lese eller høre på rolig musikk på stua, eller liknende). Så prøve igjen. Noen trenger mer strengere regime med «søvnrestriksjon» (hvis du googler det kommer det opp mye). Det er slitsomt men effektivt, men hvor bra det hjelper på trøtte og slitne gravide (i full jobb høres det ut som!) vet jeg ikke.

Viktig at du vurderer om du har god nok konsentrasjon/oppmerksomhet på jobb, hvis jobben din er av den typen, feks helsevesen eller liknende ;)

Står jeg opp midt på natta så vekker jeg nok 5åringen også, hun er veldig var på lyder fra meg, men merkelig nok ikke fra pappaen sin.......
Jobber som helsefagarbeider, var på skjermet avd i dag så var ikke så mye medisin jeg hadde ansvar for, men likevel..

Står jeg opp midt på natta så vekker jeg nok 5åringen også, hun er veldig var på lyder fra meg, men merkelig nok ikke fra pappaen sin.......
Jobber som helsefagarbeider, var på skjermet avd i dag så var ikke så mye medisin jeg hadde ansvar for, men likevel..

Uff, det høres ikke så greit ut! :-( Søvnvansker kan gå litt i perioder, da, så kan jo håpe det går over av seg selv. Men siden du har (hvertfall på noen vakter) viktig ansvar, så syns jeg du bør ta det opp med fastlegen eller arb. giver. Ikke greit å skulle møte på jobb helt i ørska av søvnmangel... Også skal du jo ha overskudd nok til å ta deg av en sikkert veldig aktiv fem-åring også! :-) Noe å tenke over hvertfall.. :-) lykke til med søvnen!

Jeg får ikke sove!

Jeg sover max 2-3 timer hver natt.. kan da ikke være normalt bare fordi jeg er gravid:meh:

Har ikke sovet en hel natt siden jeg ble gravid.

I natt ble det vel 1 times søvn før dagvakt:hungover:
Slenger meg på denne og sier Me Too! Her soves det veldig lite og veldig dårlig, til tross for at jeg legger meg før 22 og har mulighet til å sove til 6.30. Mini styrer veldig rundt, huden klør (fra innsida liksom!) og beina er rastløse. Hjelper ikke med flere tisseturer om natten heller. Har jeg først sovnet og blir vekket (av samboers snorking eller min egen tissetur) så sliter jeg også med å sovne igjen. Håpløs følelse faktisk, skulle ønske livet handlet om mer enn «når får jeg sove» akkurat nå. Blir altoppslukende

90% av gravide plages med søvnproblemer, så du er ikke alene. Jeg slet veldig med nattesøvnen hele forrige svangerskap, og omtrent fra positiv test også denne gangen.

I starten av svangerskapet slet jeg med at pulsen var så høy, klarte ikke finne roen, kvalmen var plagsom om kvelden, og nå er det mer og mer at det er ubehagelig å ligge, og fremdeles denne uroen.

Er dødstrøtt, og sliter med å holde meg våken om jeg får fred fra storebroren til å sette meg ned i sofaen om ettermiddagen, men om natten får jeg pokker ikke sove, nei..

Vanskelig å finne ro, legger meg tidlig men finner ikke god liggestilling. Når jeg først sovner, er det urolige og merkelige drømmer som vekker meg(eller jenta på 20 mnd). Har heller ikke noe festblære lenger ;) Jeg sover best mellom 04-06.30

Oi, det hørtes tøft ut! Viktig at du kjenner på hvor lenge du klarer å gå på så lite søvn.

Selv har jeg et merkbart større søvnbehov for tida, men jeg kan slite med å sovne igjen hvis jeg våkner om natta, enten av toåringen eller fordi jeg må tisse. Da kan jeg fort ligge våken en times tid, og så er jeg helt ødelagt når jeg står opp :dead:

Jeg sover veldig godt (oppe kanskje en gang i løpet av natta for å tisse) men slet litt de første ukene. Da var jeg våken 02-05 de fleste netter.

Nå som magen har begynt å komme litt (sniker fra januar, termin 10.1-21) har jeg funnet en fantastisk stilling. Ligger på venstre side (det er det som er anbefalt, og jeg skjønner hvorfor) Men liksom på skrå/på siden, og hviler kroppen mot en lang pute (dobbel lengede av vanlig). Har nederste bein liggende strakt inntil puta, og øverste bein (høyre) bøyd opp i kneet oppå puta. Venstre arm inn under puppen, og høyre opp over puta. Da ligger jeg stabilt og godt og med minst mulig press på de store innvendige blodårene. Er såklart heldig med at jeg ikke har noen vondter i bekken eller ellers i kroppen heller da.

Hvis jeg våkner er det som regel hvis jeg har velvet over på rygg eller prøvd å snu meg på motsatt side- og så kjenner jeg at jeg må tisse.

Men har alltid vært velsigna med ekstremt godt sovehjerte da.

Plages med å sove for tida ja. Sliter med å sovne, våkner for å tisse, pluss mange tanker. Og når jeg sovner er det ofte mareritt eller bare helt crazy drømmer. Slitsomt!

Har også litt søvnproblemer for tiden, er ofte mye trøtt på dagen men når kvelden kommer har jeg vansker med å sovne. Våkner jeg i løpet av natten, som jeg gjør så og si hver natt for å gå på do, så bruker jeg lang tid på å sovne igjen. Var ikke sånn for noen uker siden, så er litt periodevis for min del. Høres slitsomt ut sånn som det er for deg :inpain:

Føler med deg! ❤
Er selv svært plaget av rastløse bein og armer, både dag og natt, noe som for øyeblikket gir store utfordringer når det gjelder søvn. Opplevde det samme med førstemann, men da på et mye seinere tidspunkt i svangerskapet.

Er det innsovning du sliter med eller at du våkner mye om natten?

Føler med deg! ❤
Er selv svært plaget av rastløse bein og armer, både dag og natt, noe som for øyeblikket gir store utfordringer når det gjelder søvn. Opplevde det samme med førstemann, men da på et mye seinere tidspunkt i svangerskapet.

Er det innsovning du sliter med eller at du våkner mye om natten?

Nei jeg sovner med en gang, men våkner mange ganger iløpet av natten...:sorry:

Du er ikke alene værtfall:playful:
Sliter med å finne en behagelig stilling, og når jeg endelig finner noe som fungerer, så tar det ikke lang tid før den må endres. Enten blir jeg kvalm av å ligge på siden eller så er det vondt for hoften/bekkenet. For bekkenet skulle jeg sikkert vært på rygg, men det er ikke det beste for trykket i magen:shifty::dead:
Kjenner at jeg gleder meg veeeldig til februar kommer:happy:

Tror jeg blir gal snart...! Har hatt 2 uker med ferie nå i håp om å få sove, men det er akkurat som før, om ikke verre! I natt sov jeg kanskje et par timer samenhengende, ligger å snur meg hele tiden. Alt gjør vondt, finner ikke en god sovestilling. Fungerer ikke på jobb sånn. Vet ikke om jeg greier 3mnd til sånn..

Nok klaging for i dag, nå må jeg skynde meg på dagvakt...:hungover:

Tror jeg blir gal snart...! Har hatt 2 uker med ferie nå i håp om å få sove, men det er akkurat som før, om ikke verre! I natt sov jeg kanskje et par timer samenhengende, ligger å snur meg hele tiden. Alt gjør vondt, finner ikke en god sovestilling. Fungerer ikke på jobb sånn. Vet ikke om jeg greier 3mnd til sånn..

Nok klaging for i dag, nå må jeg skynde meg på dagvakt...:hungover:
Skulle ikke vurdert ei liiiita sykemelding?

Dette høres ikke holdbart ut i lengden! :dead:

Skulle ikke vurdert ei liiiita sykemelding?

Dette høres ikke holdbart ut i lengden! :dead:

Jo, skal snakke med jordmor i morgen.
Stiv og støl i hofter å i ryggen, ser snart ikke forskjell på meg å pasientene på jobb...

Back
Topp