Flere som sliter med å puste om natta?

mammat2

Flørter med forumet
Jeg vet man ikke skal ligge på rygg, å det klar jeg heller ikke, men med en gang jeg legger meg ned blir det tungt å puste uansett hvilken stilling jeg ligger i.. :/ flere uker siden jeg sov godt :/

Ja, denne gangen bærer jeg babyen ganske lavt, så er ikke så plaget, men har vært veldig plaget tidligere. Da har jeg lagt ei dyne som pute sånn at jeg har fått hevet hode/overkroppen. Syns det har vært lettere da:) ogs når jeg ligger på siden:)

Venter nr 3 4. August:)

Sover best på ryggen, og våkner ofte på ryggen om morgenen, heldigvis bærer jeg denne ganske lavt, så merker det ikke hele tiden.. Har lagt noen tepper under lakenet i hodeenden, så sover jeg litt bedre ;P

Hvorfor skal man ikke ligge på rygg? Har ingen problemer med dette, og våkner ofte opp på ryggen også.

Sliter ikke om natten, men merker det når jeg sitter i lenestolen min...

Hvorfor skal man ikke ligge på rygg? Har ingen problemer med dette, og våkner ofte opp på ryggen også.

Er egentlig ikke noe med at man ikke skal ligge på rygg, men mange får problemer med å ligge på ryggen og da skal man ikke gjøre det, med førstemann lå jeg på ryggen helt til han ble født 10 dager på overtid uten problem, med andremann fikk jeg problemer med det mot slutten og sluttet å ligge på ryggen da, så lenge du ikke merker ubehag ved å ligge på ryggen er det ikke noe problem.

Ligger man på rygg kan man "sperre for" vena cava eller hva det heter, en viktig pulsåre i ryggen som fører oksygen enten til eller fra (husker ikke:P) men for noen kan dette være uheldig da det blir tungt å puste, å noen svimer av og. Leste på nettet at det var en av årsakene til dødfødtsel.. :/

så jeg tar ikke sjansen selv om det går greit enkelte ganger, så ligger jeg på rygg bare litt for å få strekket ut,, :)

Gravid - hjerte og sirkulasjon
Å være gravid medfører store endringer i blodsirkulasjonen. Endringene består i økt blodvolum, raskere puls og mer blod pumpes ut av hjertet per minutt. I løpet av graviditeten økes mengden med blod i kroppen med 1 1/2 liter.
Halvveis i graviditeten pumper hjertet ut 30-50 prosent mer blod i kretsløpet enn før graviditeten.
Blodtrykket går noe ned i første og andre trimester, for så å stige igjen mot slutten.
Noen blir svimle av dette og må ikke reise seg for raskt eller stå for lenge oppreist.
Etter første trimester vil livmoren/fosteret klemme mot blodårene i bukhulen når den gravide ligger på ryggen.
Det hemmer blodstrømmen tilbake til hjertet, noe som reduserer mengden blod som pumpes ut av hjertet.
Av denne grunn bør gravide unngå å ligge på ryggen både i hvile og under trening.

Back
Topp