Flere som skal ta NIPT?

Skach

Elsker forumet
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Oktoberlykke2020❤
Hei,
jeg er 10 uker og 6 dager i dag. Jeg lurer på om det er flere som skal ta NIPT test? Jeg skal til København i morgen på ultralyd og NIPT test, siden den ikke finnes i Norge. Selvom svaret på gentesten ikke kommer før om en uke, så ser de jo mye på en nøye scan med UL. Kjenner jeg er superspent på hvordan dette går. Siste ukene har jo alle symptomene forsvunnet, ja jeg vet det er helt normalt, men det blir jo litt uvirkelig, og man lurer jo på om det faktisk er et foster der inne eller ikke. Så et lite sånn "IIIIIK" fra meg her nå, som ikke har vært så aktiv på forum, men som har lyst til å bli det om alt går bra imorgen :)
 
Last edited:
Er det noen spesiell grunn til at du gjør det? Er kjønn så viktig å vite så tidlig?
 
Jeg har ikke hørt om den men må innrømme at det hørtes interessant ut. Jeg skal på fosterdiagnostikk om 11 dager så får se hva de sier. Hvis det er stor risiko for kromosomfeil så kan det jo dette være et alternativ.
 
Er det noen spesiell grunn til at du gjør det? Er kjønn så viktig å vite så tidlig?

Det er fordi både jeg og barnets far ikke ville bære fram ett barn med kromosomfeil. Jeg dømmer ikke de som gjør det, jeg har ingenting imot de som har kromosomfeil, men jeg vet at de med kromosomfeil har mye andre følgesykdommer og kan ha mye vondt igjennom livet, og jeg føler ikke det er riktig valg for meg.
 
Har ikke tenkt tanken på en slik test. Har ikke vært på TUL en gang. Må vel begynne der først;) Er 8+6 i dag.

Lykke til med testen og god tur!!:happy:
 
Det er fordi både jeg og barnets far ikke ville bære fram ett barn med kromosomfeil. Jeg dømmer ikke de som gjør det, jeg har ingenting imot de som har kromosomfeil, men jeg vet at de med kromosomfeil har mye andre følgesykdommer og kan ha mye vondt igjennom livet, og jeg føler ikke det er riktig valg for meg.

Jeg forstår veldig godt at du ønsker dette. Jeg tok aldri NIPT, men vi tok fosterdiagnose i uke 12 med måling av nakkefold osv.
 
Jeg skal på mandag. Er da 11+5. Vi skal til London da på ferie, så det passet jo supert :) Jeg gjør det fordi teite Haukeland mener jeg er tre (!) uker for ung til å falle inn under de som får tilbud om KUB-test i Norge. Bonusen er at nå får vi også vite kjønn [emoji1303]
 
Hei, da er jeg tilbake, tok litt lenger tid å komme seg fra København når avgangen ble kansellert og det ble en dag ekstra. Jeg må si at i hvertfall tidlig ultralyd er noe jeg anbefaler til alle. Det å få se lille sprelle, veive og hjerte som slo føltes utrolig godt. Nakkefolden var 1 mm, navlestrengen var tykk og fin, og hun så ingenting galt. Så da er det bare å vente på blodprøven med svar om risikoberegning og kjønn :)

Til den praktiske delen, så ble det tatt to glass med blod, et ekstra for sikkerhets skyld. De blir sendt til USA og jeg får ett svar i løpet av 8-10 dager. Jeg krysset av for å få teste det som kan testes, og det var Downs (trisomi 21), Edwards syndrom (trisomi 18), samt Patau syndrom (trisomi 13). Kjønnskromosomene blir også undersøkt med tanke på kjønn, samt etter Aneuploidy Panel (som jeg ikke fikk helt med meg hva er) og Monosomy X (det regner jeg med betyr hvis det mangler ett kjønnskromosom).

Jeg føler meg ikke så fremmed i kroppen min lenger, og jeg er mye mer rolig :) I tillegg så satte hun meg fram til 11+6, jeg trodde jeg var 11+0 (etter tidligere ultralyd, siden det skjedde på pergo), så i dag er jeg da 12 uker akkurat :) Jeg synes absolutt det var verdt det, nå venter jeg bare i spenning på gentesten :)

Til dere andre som venter i spenning både på TUL og NIPT-test, masse lykke til :)
 
Jeg skal på mandag. Er da 11+5. Vi skal til London da på ferie, så det passet jo supert :) Jeg gjør det fordi teite Haukeland mener jeg er tre (!) uker for ung til å falle inn under de som får tilbud om KUB-test i Norge. Bonusen er at nå får vi også vite kjønn [emoji1303]
Hvordan gikk det med deg? :)
 
Hvordan gikk det med deg? :)

Ikke så bra. Jeg var på ultralyd i dag og fikk konstatert MA. Lille hadde stoppet opp på ca 10+5, skulle vært 11+5 i dag. Kjedelig når alt så fint ut på 10+1, men bedre å oppdage det nå enn senere. Jaja, da er jeg tilbake til start. Lykke til videre til deg og sprelle!
 
Ikke så bra. Jeg var på ultralyd i dag og fikk konstatert MA. Lille hadde stoppet opp på ca 10+5, skulle vært 11+5 i dag. Kjedelig når alt så fint ut på 10+1, men bedre å oppdage det nå enn senere. Jaja, da er jeg tilbake til start. Lykke til videre til deg og sprelle!
Uff, så utrolig trist :Heartred
 
Back
Topp