Flere som skal ha planlakt keisersnitt?

mammat2

Flørter med forumet
Flere her som skal ha planlakt ks? Hva er årsakene isåfall? Å er dere nervøse med tanke på det?

Selv hadde jeg hasteks i 2010 da morkaken til lillegutt slutta å fungere, å pga magefølelsen ringte jeg til føden å klarte å diskutere meg til å få komme inn på skjekk.. Viste seg der at hjertelyden var nede på 80(skal være 140-160ca) å bare de få minuttene jeg satt å lå der, sank den enda mere, så var rett opp på operasjonsbordet..

Dette var i uke 38, så for å forhindre at noe lignende skjer igjenn, får jeg ks 2 uker før termin:)
Men er litt redd.. Vanlig fødtsel har jeg jo vært igjennom, så det vet jeg jo hva går ut på, men ks var jeg jo i narkose, å nå må jeg være våken, så det blir nærvepirrende..

Skjønner at du gruer deg men det kan jo bli en fin opplevelse det å være våken under keisersnittet også :) Du får jo bedøvelse og kjenner ingenting men igjen kan du ta i mot lille når han/hun er ute av magen :) Med forrige mann så kom han akkurat noen timer før de hadde tatt keisersnitt på meg. Ble satt i gang grunnet alvorlig svf og fikk beskjed om at i morgen (onsdag) blir det keisersnitt. Han kom om natta til onsdagen :)

Jeg har ikke bestemt meg, jeg får velge selv, men kommer til å bestemme meg sammen med (mannen såklart) og legen jeg får på fødepol. Veldig usikker!

Jeg har hatt et akuttKS i uke 37 også hellp med 1.mann. Bare spinal, heldigvis, men epiduralen måtte je ha i nesten 3 døgn etter fødsel også, så jeg er litt panisk med tanken på å ha det igjen.

Sist fødte eg vaginalt, men en kombinasjon av at lillegutt hadde veldig ustabil hjertelyd og at irene bare var effektive når jeg gikk oppreist, gjorde at de måtte klippe meg opp og ta han med vakuum. Jeg fikk da 4. Grads ruptur.

Samlet gjør dette at jeg kan velge ks om jeg ikke ønsker å føde, men jeg har ikke snakket med de enda om hva de anbefaler, så da avventer jeg;-D

Haha-veldig gøy med autocorrect:-) irene er irene såklart:-) og mange andre forvirrende feil. Jaja, håper dere forstår!!

Jeg vet ikke enda. Har blitt lovet planlagt KS hvis jeg ønsker det etter at sist fødsel ble en dramatisk opplevelse for meg som endte med haste KS fordi guttungen var stjernekikker og ble sittende fast. Ble forsøkt med vakum også uten hell. Mistet 2 l blod og måtte få blodoverføring og var generelt i dårlig form dagene etter fødsel.

Men så vet jeg ikke helt om jeg vil. Syntes det var ekkelt å kjenne at de rev og slet når de tok ut gutten, og hadde veldig vondt dagene etter. Men så skal det sies at jeg var veldig redd også da og det kan jo ha vært med på å gjøre hele opplevelsen verre. Også sier dem jo at planlagt KS er bedre enn haste KS, og at man fortere kommer seg etter planlagt KS, så jeg utelukker det ikke helt i allefall :)

Dette ble kanskje litt rotete, skriver fra mobilen ;)

Vurderer det sterkt! Jeg får lov å velge selv da jeg har sykehusskrekk og at fødselen med Nr 1 ble litt vel dramatisk for meg. Hjertelyden sank, hun satt fast i fødselsksnalen,måtte klippe, måtte bruke vakuum og 2 leger omtrent lå oppå magen min! Hun måtte ut! Og det resulterte i 4 grads ruptur :( så tenker ganske mye på keisersnitt vs fødsel .

Jeg skal ha planlagt keisersnitt på st.olavs om ca 30 dager! :-O

Dette pga forliggende morkake (den ligger for lavt og dekker utgangen).

Skal inn på sykehuset til pks-samtale nå på mandag... Får antageligvis datoen da. Vet at de kun utfører pks på mandager og tirsdager ved st.olavs.
Og da helst i uke 39... (7-10 dager før ul-termin).
Men har også hørt av ei på annet forum at hun fikk pks TRE uker før med foranliggende morkake... Hmmm... Håper jeg får når jeg er i uke 38... (12.feb). Litt redd for flere blødninger...

Ble i utgangspunktet veldig skuffet da den ikke hadde flyttet seg. Og mer nervøs enn hva jeg var for vaginal fødsel. (Mitt første barn). Har litt operasjonsangst... Så ser frem til den samtalen på sykehuset! Jordmor skulle også sette av litt ekstra tid til meg neste gang...

Eg er litt usikke ennå. Er jo fortsatt veeeeldig tidlig i svangerskapet, så eg tar dag for dag ennå. Men snakket med lege om dette på første kontroll. Eg fikk påvist endometriose grad 2/3 i oktober, og går konstant rundt med smerter i magen og rygg. Siden eg ikke kan fungere ihverdgagen uten kraftlige smertestillende, så er det en mulighet at jeg kan få KS i uke 37, slik at eg kan opereres for endometriosen så fort som mulig og slippe å gå rundt med smerter lengre enn absolutt nødvendig. Men det er alltid en håp for at endometriose smerter blir bedre lengre ut i svangerskapet, så eg krysser fingrene for det, slik at eg slipper smertene en stund. Men skal snakke mer med legen om dette hvis eg kommer meg til uke 19 og ordinærl ul viser at alt er ok ;)

Veldig tidlig å bestemme seg for hva som skal skje under fødsel enda, men jeg skal ha pks! Fikk hks med gutten å jeg vill ikke oppleve det igjen. Denne gangen vil jeg ha alt planlagt å trygt. Det ble hks når jeg ikke fikk mer en 4,5 cm åpning. Kjent sak i familien min.. Så ks helt klart :)

Back
Topp