flere som sitter og står??

20092012

Glad i forumet
Vet det har vært noen tråder om dette tidligere, men nå har Nicolai blitt ekstrem!
Han sitter og står mesteparten av tiden han er våken, bortsett fra når han ligger i vogga si eller på babygymmen.
Da er det ikke snakk om å lene seg tilbake i armkroken, for han kaster seg frem og gråter hvis han MÅ ligge litt bakoverlent... Prøver å "lure" han bakover da, men får nesten panikk når han registrerer at han ligger...
Har hørt at dette ikke er bra, men den eneste måten å få den ellers så glade gutten fornøyd på er å gi etter, så han får sitte rak i ryggen eller stå i fanget, da blir det bra.....[&:]

Flere som har det sånn?

Fleste babya på den aldern vil jo helst sitte eller stå siden dette e mere spennende enn å sitte å ligge på rygg.
De vokser jo så de vil jo stå og sitte mer å mer jo større d blir :)

Så bra at det var flere da, HS har virkelig skremt oss angående dette.
Da satser vi på at det går bra, så får jeg hjelpe til å støtte så godt jeg kan[:)]

Emma vil også opp å sitte hele tiden. Det er ikke noe farlig om de sitter på fanget. De sitter jo ikke der så lenge og får jo variasjon hele tiden. Det var ihvertfall det jeg fikk beskjed om fra hs,står også om dette i brosjyren "jeg sitter" som jeg fikk på hjemmebesøket av hs,vet ikke om du har fått den jeg?

ORIGINAL: Bambling

Min er akkurat lik.
Jeg tror ikke det er så farlig som enkelte skal ha det til, jeg vet at det ikke er bra for dem da. Men det med å sitte går vel aller mest på at man ikke skal sette dem fra seg på gulvet og la dem sitte på egen hånd? Når han sitter på fanget mitt så holder jeg jo rundt han, og "hjelper til", sånn at han ikke bruker musklene så mye.
Når min reiser seg opp for å stå på fanget mitt pleier jeg å løfte han opp sånn at han ikke legger vekta på beina. Så lenge jeg orker da, har en plugg på 8,5 kg her [8D]

Tror nok det går helt fint å la dem sitte og stå litt [:)]

Samme her, og det kjennes godt i armene når de holdes oppe [&:]

Du har ikke mulighet til å bytte helsesøster da?
Det er tross alt en person du skal forholde deg til i noen år så er greit med en god relasjon [:)]

ORIGINAL: Linda_22

nope, ikke fått brosjyre om noen ting, bare masse kjeft.... ^^

Makan[:@] Da hadde jeg forsøkt å få byttet.

ORIGINAL: Solveig_87

Det er tross alt en person du skal forholde deg til i noen år så er greit med en god relasjon [:)]

Har inntrykk av at det ikke er så lett...?
Jeg har prøvd å bytte helsestasjon, har ikke fått svar ennå. Men virka som det var fryyyktelig mye styr, og det var ikke sikkert det kom til å gå. (I alle fall virka det sånn på hu sure megga jeg prata med på tlf)

Men hva er det HS har sagt til dere da?
Vi spurte HS om dette, hun sa det gikk greit i små mengder, og han sitter da på fanget vårt når vi er på kontroll. Da sier hun ingenting. Men HS vi har sier det som faller henne inn der og da virker det som [8D]

Da jeg var på 4mnds-gruppe med fysio, så ble det tatt opp det med at de små sitter, var ei der hvor ungen hylte om hun ikke fikk sitte, og fysio sa det er greit så lenge underlaget er mykt, som f.eks fanget, og at det ikke blir i lengre perioder.

Oliver har blitt ekstrem med å ville sitte, har funnet ut at det går an å sitte i vogna nå, så han hyler om jeg legger han ned. Lar han halvveis sitte, ikke noe belastning på rompa eller ryggen siden han ligger for langt bakover til det, Når han sovner legger jeg han helt ned, og han sover videre.

ORIGINAL: Solveig_87

Har inntrykk av at det ikke er så lett...?
Jeg har prøvd å bytte helsestasjon, har ikke fått svar ennå. Men virka som det var fryyyktelig mye styr, og det var ikke sikkert det kom til å gå. (I alle fall virka det sånn på hu sure megga jeg prata med på tlf)

Men hva er det HS har sagt til dere da?
Vi spurte HS om dette, hun sa det gikk greit i små mengder, og han sitter da på fanget vårt når vi er på kontroll. Da sier hun ingenting. Men HS vi har sier det som faller henne inn der og da virker det som [8D]

Varierer sikker fra kommune til kommune. Da Sarah ble født hadde vi fått "tildelt" helsesøster men jeg ringte til helsestasjonen og spurte om jeg kunne bytte til helsesøsteren vi har hatt med storesøster. Dette var helt ok og "rett" helsesøster kom på hjemmebesøk et par dager senere [:)]

OA hadde en periode hvor han bare skulle sitte og stå, og hylte hvis vi prøvde legge han bakover mot brystet vårt... men det har blitt litt bedre, han tåler å ligge litt bakover nå.. men han liker ikke å bli lagt helt flatt hvis han er på fanget, kun i senga/vogna eller på lekematta/babygymmen.

Jeg har en som nekter å ligge i vognen om han er våken, da skal han sitte, og når vi er hjemme skal han helst sitte og stå på meg ja.. hehe

Fikk beskjed om at det ikke var noe stress med små sitteøkter (så lenge underlaget var mykt...). Derimot skulle man være litt forsikting med å la dem stå. De muskelene er ikke så godt bygd enda og man kunne visstnok risikere en viss hjulbeinthet dersom de overbelastet beina før de var klare[:-]

ORIGINAL: Mosaikk

Fikk beskjed om at det ikke var noe stress med små sitteøkter (så lenge underlaget var mykt...). Derimot skulle man være litt forsikting med å la dem stå. De muskelene er ikke så godt bygd enda og man kunne visstnok risikere en viss hjulbeinthet dersom de overbelastet beina før de var klare[:-]

Hvordan vet man at de er klar da?

Back
Topp