Flere som plutselig sover dårligere på natten?

MammaTilNurket

Februar 14 :)
Nurket har alltid lagt seg sent, sovner av seg selv i sengen sin kl 23 hver kveld :) Og har sovet til mellom 6 og 8 på morgenen i strekk... Men siste uken har han hatt mer problemer med å sovne selv, og han har våknet hver halvtime frem til i to tiden.. Han er ikke sulten, men må ha litt kos, så sovner han igjen. Han vil også ha mat allerede kl 5... Andre av de små som sover dårligere? Er det vanlig at de får sånne perioder kanskje? Og viktigste, hvor lenge varer det? Jeg er trøtt :p
 
Siden han har vanskelig for å sovne og våkner ofte den første tiden ville jeg tenkt at han er overtrøtt fordi han legger seg for sent. Her har leggetiden vært 19.00 siden han var 7-8 uker. Han har da sovet hele natta kun avbrutt av mat frem til 7-8 neste dag. Vi starta på 3 måltider om natta å er nå nede på ingen eller av og til ett sent på natta. Så her har søvnen egentlig bare blitt bedre, selv om den i og for seg alltid har vært bra.
 
Han har sovet veldig bra frem ti nå :) Gått fra tre til ingen måltider på natten... Han sover en halv time ca kl 20.00, legger han inn i sengen sin og tar av lyset for å prøve å få han til å legge seg for natten, men våkner alltid igjen... Så tror nok ikke han er overtrøtt igjen da kl 23.. Ville tenkt det, jeg også om han ikke hadde den duppen ett par timer før :) derfor jeg ikke skjønner hvorfor han plutselig våkner så mye, og vil ha mat i løpet av natten igjen :(
 
Min hadde helt fint vært overtrøtt da. Han klarer to timer våken før han gnir seg i øya. Og selv med halvtimes dupp klokka 20, kan han jo fint være overtrøtt 23 uansett. Klokka 23 er jo veldig sent og en halvtime er jo ikke mye søvn. Ville ha tydelig signalisert natta klokka 20 og ikke tatt han ut igjen av rommet etter dette. Her avsluttes siste duppen klokka 17. Da er han trøtt til 19.
 
Sover veldig dårlig på natten her nå. Har pågått i 3 uker ca.. Legger seg i 8 tiden, sover fint i 3-4 timer før hun våkner, og holder det da gående hele natten med å våkne hver time ca. Av og til hjelper det å gi henne smokken, mens andre ganger må hun bysses i søvn igjen. Ammer ca 2 ganger om natten.. Det er veldig slitsomt :( Hun har fått 2 tenner, og tenkte i begynnelsen at det var grunnen. Men kan ikkje skjønne at det er det som plager henne enda..? :( Hun er også en del plaget med luft stakkars :(
 
Her har gutten vær lagt seg 6 fra han var 3 måneder, og bruker å sove til klokka 5 og får første måltid da, men han hadde en periode hvor han våkna en gang om natten og styra, bare fortsatte rutinene også ble det tilbake til normalt etter en liten måned :) men enig med hun over her, kanskje på tide at det blir natt fra 20.00? Sent å legge en baby klokka 23 :eek:
 
Skulle gjerne ha lagt han tidligere!! :) Men føler han allerede er b-menneske :p Fra han var 4 - 6 måneder prøvde jeg iherdig å snu døgnrytmen hans... Først med å gradvis legge han litt tidligere hver kveld, og når det ikke fungerte prøvde jeg å ta kveld kl 20.00 hver dag videre... Altså grøt, stell, melk, tannpuss og pysj fra 19.00 - 20.00, og så inn på mørkt soverom og bysse i søvn... Da sovnet han en dupp på 30 min, og så bysset jeg han rundt i ring på samme mørke rommet frem til kl 23, da sovnet han på bestilling hver kveld.. Etter at jeg sluttet med dette har han sovnet av seg selv i stuen kl 20, i 30 min, tatt kveldsstellet fra 21-22, lagt han i sengen etter det, så sovet han av seg selv ca kl 23... Så for meg virker det som om dette er døgnrytmen hans, men noe gjør at han våkner lettere og er mer sulten på natten igjen nå enn han har vært de siste månedene :(
 
Du må huske at det som ikke har fungert før helt fint kan fungere nå. Barn utvikler seg og endrer behov. Man bør jo jobbe for å etterhvert bevege seg ned på en leggetid rundt klokka 19. Barn trenger å legge seg tidlig. Ville også prøvd å droppe byssingen. De sover bedre om de får sovne av seg selv. Angående maten ville jeg sørget for at han får nok fast føde på dagtid, det er ikke nødvendigvis sikkert han er så sulten på natta. Bare en vane.
 
Tror at barn er forskjellige og noen glir rett inn i en døgnrytme og andre gjør ikke det. Det er lurt å vende dem av å sovne ved puppen og å bli bysset i søvn, det måtte jeg gjøre med sønnen min. Jeg gikk aldri ut av rommet når han gråt, men jeg holdt han i hånden og strøk han over håret, ble det sår gråt tok jeg han opp i armene mine frem til han sluttet å gråte, så var det rett ned i senga igjen :) forferdelig, men nå legger jeg gutten ned i senga og han snur seg på siden og legger seg for å sove med engang :)
 
Lar jeg han sovne til de tidene som er naturlig for ham, kan jeg bare legge han ned i sengen , skru av lyset og gå ut, så sovner han :) Men når jeg har prøvd å få han i seng tidligere har jeg måttet bysse i timesvis for å få han til å sove :(
Men takk for innspill, får bare fortsette å prøve å legge han tidlig på kvelden :)
 
Back
Topp