Flere som opplever mye mas fra folk når det nærmer seg?

FrøkenPK

Flørter med forumet
Nå har jeg snart gått en uke med diverse tegn på at fødselen ikke er langt unna (regelmessige ubehagelige kynnere, nedpress, vondt i lysken, kvalme, dårlig mage osv.), noe som gjør at jeg sover dårlig og er generelt litt sliten.
Midt oppi dette skal svigerfamilie og egen familie mase så innmari - det forventes at jeg som har fri skal være veldig interessert i å være med på kaffeslaberas på formiddagstid (siden jeg jo er alene); at det skal være greit å komme innom i tide og utide; at det er greit å spørre og grave om formen min ("får du noen tegn?", "skjer det noe snart?") og at jeg/vi skal ringe alle og gi beskjed når vi er på vei til sykehuset.
Jeg blir helt sprø!! Jeg har mest lyst til å være alene; jeg er overhode ikke interessert i å legge ut for andre hvordan min kropp endrer seg disse dagene og hvilke plager jeg har (det har aldri vært aktuelt for meg å legge ut i det lengste om plager jeg har hatt før jeg ble gravid, og det er like lite aktuelt nå - og har vært uaktuelt gjennom hele svangerskapet); jeg har ikke lyst til å gi beskjed om når vi har dratt på sykehuset, da det er vår tid som par og ikke den perifere familiens (de skal da sannelig få beskjed når lillegutt har kommet og få masse tid med ham etterpå) og jeg hater å få meldinger som "skjer det noe snart?". Alt sammen gjør at jeg får lyst til å flytte fra byen, for å få litt avstand til både hans og min familie!
Termin er ikke før til helga, og selvom jeg har drøssevis av tegn så kan det jo fint gå et par uker til (gurimalla, det håper jeg ikke!). Er det flere som opplever denne tida sånn, eller er det jeg som er veldig sær? Jeg er nok en såkalt introvert person, langt ifra asosial, men jeg henter energi når jeg er alene. Har dere noen tips til hvordan man kan gi beskjed om sånt på en skånsom måte?

Sniker her da, men kjenner meg igjen i det du skriver fra min første fødsel.
Kan du enten prøve å ringe dem, eventuelt sende dem en utfyllende tekstmelding med hva du føler hvis du ikke orker ta det opp med dem?

Si at siden fødselen nærmer seg så vil du ha ro og fred, og du vil ikke at noen skal ta kontakt med deg. Si at du tar kontakt om det er noe som helst, og hvis de ikke hører noe må de respektere at de må vente. Om du ønsker besøk en dag så inviterer du dem, og hvis de ikke blir invitert må de bare gi dere plass nå. Så kan du kanskje si til dem at når fødselen starter så vil dere ha den tiden for dere selv, men at dere tar kontakt etter barnet er født.

Jeg skjønner jo at de er nysgjerrige og spente, kanskje litt bekymret for deg også. Men de er likevel nødt til å respektere dine grenser.

Jada. Konstant mas. Jeg husker ikke dette med de to andre. o.O

Fødselen startet forrige tirsdag og mamma og den ene søsteren min var de eneste som visste at vi dro inn. Likevel fikk jeg melding fra stemoren min og min andre søster fordi mamma fortalte pappa. :rolleyes:
Ikke det de vil meg bare godt, men hallo, man har da andre ting å tenke på. :p

Så stoppet det opp og nå får jeg spørsmål daglig. Jeg har slutta å svare tlf. :/

Ikke så mye mas her, men fikk meldinger om at vi "må si ifra MED EN GANG det er noe på gang". Svarte da at vi "sier selvfølgelig fra når babyen er kommet".
Ellers får jeg spørsmål om jeg kjenner noe utenom det vanlige. Jeg begynner å lure på om folk virkelig forventer å høre om slimproppen som går, vondter i underlivet og andre private ting. Svarer som regel at formen er som forventet nå på slutten.

Hadde jeg fått spm som "Skjer det noe snart?", ville jeg nok sagt noe som "Antageligvis, det pleier å skje noe snart når man er høygravid."

Ikke så mye mas her, men fikk meldinger om at vi "må si ifra MED EN GANG det er noe på gang". Svarte da at vi "sier selvfølgelig fra når babyen er kommet".
Ellers får jeg spørsmål om jeg kjenner noe utenom det vanlige. Jeg begynner å lure på om folk virkelig forventer å høre om slimproppen som går, vondter i underlivet og andre private ting. Svarer som regel at formen er som forventet nå på slutten.

Hadde jeg fått spm som "Skjer det noe snart?", ville jeg nok sagt noe som "Antageligvis, det pleier å skje noe snart når man er høygravid."

Hehehe, ja, du treffer spikeren på hodet der - jeg fatter ikke hva folk tenker på når de spør om man merker noe. Tror svigermor (eller mamma for den saks skyld) virkelig at jeg legger ut om mine intime detaljer for henne over en kopp kaffe en søndags formiddag?! :banghead: Jeg ville jo aldri gjort det, uansett hvilken setting vi var i...

Sniker litt her. Men kjenner meg såå igjen. Fikk meldinger og snaps fra familie og venner ei uke før termin, noen venner fikk jeg daglig spm fra "har det skjedd noe enda?!" Sa fra at jeg ble jævlig irritert på maset deres, og at de gjorde ventetiden mye lengre. Presiserte selvfølgelig at jeg skjønte de spurte fordi de brydde seg og var spente de også, men at jeg hadde nok med meg selv den tiden. Det rareste synes jeg er kollegaer som jeg ikke har noe å gjøre med utenom jobb var sånn "ja, også må du si fra når noe er på gang da!" jeg bare jatta det bort, for selvfølgelig sier jeg ikke fra der når ting er i gang. Endte med at jeg gikk på maks overtid og måtte settes igang. Og da var jeg veldig glad for at jeg hadde sagt at jeg ikke orka noe mas. For det hadde gjort ventetiden enda lenger.

Kjenner meg så godt igjen... Har fått flere meldinger fra både min familie, hans familie og venner den siste uka, flere ganger hver dag.. (Hadde termin på søndag da) ble så lei av maset at jeg rett og slett ikke har svart noen, så de får bare vente :o
De skal jo ikke være med på selve fødselen uansett, så en melding når lille er kommet må jo holde i massevis tenker nå jeg ;)

Kjenner meg så godt igjen... Har fått flere meldinger fra både min familie, hans familie og venner den siste uka, flere ganger hver dag.. (Hadde termin på søndag da) ble så lei av maset at jeg rett og slett ikke har svart noen, så de får bare vente :eek:
De skal jo ikke være med på selve fødselen uansett, så en melding når lille er kommet må jo holde i massevis tenker nå jeg ;)
Helt enig - det må holde med en melding når babyen har kommet! Fødselen er jo din og din partners, ingen andres.

Min mor uttrykte at hun syns så innmari synd på venninna si som ikke fikk vite at hun var blitt mormor før hele 8 timer etter at han var født (og det er antakelig overdrevet, at det gikk så lenge), og da kjenner jeg at jeg blir helt matt. Min mor skal altså ikke vite når fødselen er i gang... De kan få en melding og et bilde når han har kommet og det passer for oss å gi beskjed om det.

Mamman min ringer plutselig mye oftere enn vanlig nå, og det begynner å bli litt slitsomt bare det. Så jeg forstår godt at du begynner å bli frustrert.
Ga henne tydelig beskjed sist gang hun ringte om at hun - som alle andre - ikke får vite at vi drar inn på sykehuset, men at alle får beskjed når bebis er ute.
Fødselen er for meg og pappan, og jeg gidder rett og slett ikke å ha flere over skuldra når jeg skal føde.

Så vil jeg bare si at selv om de sier du skal si fra når du drar inn, så trenger du absolutt ikke å gjøre det! Du kan til og med "glemme" telefonen hjemme i farta, om du vil :-)

Du kan jo kanskje bare si det som det er? At du har behov for å være alene og slappe av i disse tider? Det bør jo familie både forstå og respektere. Og det er jo kun dere som bestemmer om dere skal gi beskjed til noen når dere er på vei til sykehuset, hvis ikke får de jo beskjed etterpå. Om de blir sure for det så får du bare si at det var en ting dere ønsket å holde for dere selv. Rett og slett. Om de ikke klarer å forstå det så er det jo kun dem det er verst for?

Det er godt å høre at flere tenker det samme om dette maset :) det er ikke alltid like mye forståelse å hente fra mannen; han er jo ikke like påvirka som meg (har ikke måttet leve med maset fra diverse folk i 9 måneder).

Her mases det heldigvis ikke så mye enda, men er bare 34+3, så det kommer vel :p men jeg er sosial å liker å være med på ting, men nå er jeg veldig hjemmekjær! Vil helst ikke ut om jeg ikke må, vil ordne litt hjemme og bare slappe av. Så en tlf, besøk osv blir sett på som et ork :p her har vi gitt beskjed om at mine foreldre og samboeren min sine er de eneste som får vite noe før hun er ute. Nå har vi 3 barn som skal passes og derfor får de vite :) resten får vite etter fødselen :)

Back
Topp