Flere som ikke har vært på ekstra kontroller?

Bkno4153210

Første møte med forumet
Hei,

Jeg er 33+6 uker i dag og jeg har hatt et bra svangerskap så langt. Formen har vært på topp og jeg har holdt meg i fysisk aktivitet (håper det fortsetter slik resten av tiden også).

Jeg synes alle er innom sykehuset en eller flere ganger i løpet av svangerskapet for ekstra kontroller (f.eks de kjenner lite liv eller andre grunner), men jeg har ikke vært innom enda og lurer på om dette er normalt? Flere som kun har vært på ordinær ultralyd og kontroller hos jordmor/lege?

Alle sier man skal ringe sykehuset om man er bekymret, men jeg har ikke vært bekymret, og det bekymrer meg...
 
Jeg har også hatt ett fint svangerskap og holdt meg aktiv frem til nå og forhåpentligvis frem til fødsel :) har ikke vært inne for noe ekstra kontroll utenom en gang på grunn av at jeg fallt. Men utenom det har jeg kun vært hos jordmor på kontroll :) den lille i magen er aktiv hver dag så jeg prøver å slappe av og tenker at han er fornøyd og har det bra :) ikke vits å beskymre oss uten grunn for det. Så lenge vi kjenner godt med liv og føler oss friske så regner jeg med vi kan slappe av :)
 
Jeg har ikke vært på ekstra kontroller i forbindelse med bekymring:) Jeg kjenner liv hver dag og alt er bra.
Men har hatt ekstra ul pga stort barn sist, og samtale med jordmor på fødeavdelingen for å bearbeide to litt dramatiske fødsler og "planlegge" denne tredje:) utenom disse har jeg kun gått vanlig hos lege og jordmor.
 
Hei,

Jeg er 33+6 uker i dag og jeg har hatt et bra svangerskap så langt. Formen har vært på topp og jeg har holdt meg i fysisk aktivitet (håper det fortsetter slik resten av tiden også).

Jeg synes alle er innom sykehuset en eller flere ganger i løpet av svangerskapet for ekstra kontroller (f.eks de kjenner lite liv eller andre grunner), men jeg har ikke vært innom enda og lurer på om dette er normalt? Flere som kun har vært på ordinær ultralyd og kontroller hos jordmor/lege?

Alle sier man skal ringe sykehuset om man er bekymret, men jeg har ikke vært bekymret, og det bekymrer meg...

Trenger ikke bekymre deg over det! De aller fleste er ikke innom sykehuset mellom oul og fødsel, men man hører oftere om de som må på kontroll fordi da er man bekymret og trenger noen å lufte bekymringen til. Ofte er det lettere å gjøre her på forum enn ute IRL.
Har hatt masse ekstrakontroller pga eksisterende sykdom som kan påvirke vekst hos barnet, oppfølging av meg selv pga sykdommen blir påvirket av graviditeten og fordi morkaken lå foran åpningen.

Terskelen er lav for å sjekke opp i gravide fordi konsekvensene kan være store, men ingenting er bedre enn å slippe kontroller og bekymringer!

Så synes du skal slappe av og kose deg resten av graviditeten!
 
Jeg har vært på én ekstra kontroll dette svangerskapet, for å sjekke om morkaka hadde flyttet seg. Utenom dette har jeg kun vært på kontroll i uke 12, OUL uke 18, kontroll uke 24, 28 og 33. Og skal på en i uke 36, og så har jeg bestemt meg for å føde før jeg trenger kontroll i uke 38 :laughing002
Sånn var det siste svangerskap også, følte meg fin og trengte ikke ekstra oppfølgning :)
 
Ingenting ekstra her. Jeg betalte for 3d ultralyd når mannen kom så han fikk se den lille også skal jeg på vekstkontroll 19.august pga stort barn forrige svangerskap.

Var innom legen pga blødning i begynnelsen men det er alt. 33+3 :happy:

Formen er forsåvidt rævva da jeg sliter litt med blodtrykksfall :wtf: men ingenting å gjøre med det meg kjent så bare hviler mye.
 
Har ikke vært på noen ekstra kontroller, og var ikke det sist heller :) Begge mine har vært/er aktive, så har ikke vært bekymret for lite liv, og har ingen sykdommer eller tidligere erfaringer som tilsier at jeg bør ha fler kontroller. Helt normalt det også, vil jeg tro :)
 
Ikke noe ekstra her heller, annet enn rhesus sprøyte :happy: De fleste slipper det, men det er godt vi har muligheten til å få mer om vi trenger det. Bare nyt at dere er friske og raske, det er ikke noe grunn til bekymring å ikke trenge mer oppfølging.
 
Ikke vært på noen ekstra kontroller jeg heller. Bare 3D ultralyd privat så pappan kunne være med, og vi kunne få vite kjønn.
Skulle ønske jeg fikk ekstra kontroll pga stort barn sist, men får ikke det. Hadde roet nervene litt ihvertfall.
 
Her har jeg bare vært på vekstkontroll nå i uke 32 og skal til fødselslege i uke 34 pga delt livmor og tynne vegger. Ellers ingenting utenom det faste :)
Med nr 2 var jeg inne mye, så deilig å slippe mye bekymringer nå :)
 
Hadde ingen ekstra kontroller i de to første svangerskapene, med unntak av helt mot slutten med første. Mye greier denne gangen pga morkaka.
 
Jeg hadde liten baby sist, født 39+6 og veide 2960 g. Er derfor litt redd for å gå over termin mtp morkakesvikt (vet ikke om det noen kobling mellom dem to, men hjernen min sier det da :rolleyes:). Noen som vet om man kan få vekstkontroll pga det? Tenker jeg skal høre med jordmor neste time, men den er først om tre uker :shy:
 
Jeg hadde liten baby sist, født 39+6 og veide 2960 g. Er derfor litt redd for å gå over termin mtp morkakesvikt (vet ikke om det noen kobling mellom dem to, men hjernen min sier det da :rolleyes:). Noen som vet om man kan få vekstkontroll pga det? Tenker jeg skal høre med jordmor neste time, men den er først om tre uker :shy:

Ja det tror jeg er innafor. Jeg ville ha ringt eller sendt en mld siden du må henvises for vekstkontroll og det er jo ikke mange ukene igjen :)
 
Ja det tror jeg er innafor. Jeg ville ha ringt eller sendt en mld siden du må henvises for vekstkontroll og det er jo ikke mange ukene igjen :)

Ok, da skal jeg ringe henne i morgen og høre hva hun tenker :) Vi har snakket om forrige fødsel og igangsettelsen, og at han var så liten. Jeg ble satt i gang pga høyt blodtrykk, men jordmor sa at det var bra for han også at han fikk komme ut siden han var så liten og da kanskje ikke fikk nok mat inne i magen. Så da jeg kjenner på det nå, ettersom det nærmer seg, at jeg er litt redd denne også er liten :oops::oops: Får ringe i morgen og høre hva hun anbefaler :happy:
 
Jeg hadde liten baby sist, født 39+6 og veide 2960 g. Er derfor litt redd for å gå over termin mtp morkakesvikt (vet ikke om det noen kobling mellom dem to, men hjernen min sier det da :rolleyes:). Noen som vet om man kan få vekstkontroll pga det? Tenker jeg skal høre med jordmor neste time, men den er først om tre uker :shy:
Jeg har oppfølging med vekstkontroller på lille pga lite barn sist(2755g, født 40+1). Ville ringt jordmor og hørt om hun kunne henvise deg til vekstkontroll, jeg har vært jevnlig siden uke 24 og skal fortsette med det siden baby er liten denne gangen også!
 
Jeg har oppfølging med vekstkontroller på lille pga lite barn sist(2755g, født 40+1). Ville ringt jordmor og hørt om hun kunne henvise deg til vekstkontroll, jeg har vært jevnlig siden uke 24 og skal fortsette med det siden baby er liten denne gangen også!

Leste på nett nå at normal fødselsvekt er mellom 2500 g og 4500 g, så ble plutselig litt usikker om 2960 g er så lite allikevel.. Din veide litt mindre enn min, men fortsatt over 2500 g, så da er det kanskje innafor at jeg også får en kontroll :) Skal ringe jordmor i morgen og høre. Hun burde kunne gi meg et oppklarende svar i det minste, så slipper jeg å lure og bekymre meg :) Takk for svaret :Heartred
 
Tusen takk for svar alle sammen. Håper resten av svangerskapet blir like bra og fint som det har vært til nå :)
 
Leste på nett nå at normal fødselsvekt er mellom 2500 g og 4500 g, så ble plutselig litt usikker om 2960 g er så lite allikevel.. Din veide litt mindre enn min, men fortsatt over 2500 g, så da er det kanskje innafor at jeg også får en kontroll :) Skal ringe jordmor i morgen og høre. Hun burde kunne gi meg et oppklarende svar i det minste, så slipper jeg å lure og bekymre meg :) Takk for svaret :Heartred
Det er normalt ja, men det -kan- jo også ha bakenforliggende årsaker som burde oppdages og følges opp :happy: da jeg var på kontroll sist nevnte de at nært 2800 g til termin er innenfor normalen, men de ønsker å sjekke enda en gang (som blir 3.vekstkontroll på 6 uker) for å se om han i magen finner sin egen kurve, og ikke faller helt av den. Så fikk jeg beskjed om å følge med på bevegelser og ta kontakt hvis bevegelsesmønsteret endrer seg drastisk (kan tyde på morkakesvikt f.eks..).
 
Det er normalt ja, men det -kan- jo også ha bakenforliggende årsaker som burde oppdages og følges opp :happy: da jeg var på kontroll sist nevnte de at nært 2800 g til termin er innenfor normalen, men de ønsker å sjekke enda en gang (som blir 3.vekstkontroll på 6 uker) for å se om han i magen finner sin egen kurve, og ikke faller helt av den. Så fikk jeg beskjed om å følge med på bevegelser og ta kontakt hvis bevegelsesmønsteret endrer seg drastisk (kan tyde på morkakesvikt f.eks..).

Lurt :happy: Bra de sjekker ordentlig og følger med. Det er betryggende :):)
 
Back
Topp