Flere som ikke har vært hos tannlegen på leeeeenge???NÅ HAR JEG VÆRT DER!

tingeling1

Forumet er livet
Jeg har ikke vært på 5 år....har tannlegeskrekk... Men sambo har bestilt time til meg i dag, og jeg gruer meg sånn!! Er så redd for å ha masse hull (spesielt redd for rotfylling) Noen som kan berolige meg litt, eller som har erfaringer med å ha vært hos tannlege etter så mange år???

Ja da har jeg vært hos tannlegen. Hadde bare et lite hull og en fylling som må byttes!!! Er så glad!!!! TAnnlegen var veldig flink og, så det var egentlig ikke noe å grue seg til i det hele tatt[:D]

ORIGINAL: Lille Bea

Beklager, men jeg kjenner jeg får lettere panikk bare av å lese innlegget ditt[&o] Lykke til, krysser fingrene for null hull.

Jeg var til tannlegen i vinter.

Da hadde jeg ikke vært til tannlegen på 6-7 år. Det samme gjaldt min samboer.

Ingen av oss hadde hull, vi fikk beskjed om at vi hadde friske, fine tenner, men gjerne kunne komme igjen litt oftere, så vi får innkalling om to år, for det anbefalte tannegen (årlig var ikke nødvendig)

Så det TRENGER ikke være "farlig", selv om man ikke har vært der på lenge. Men det anbefales absolutt å gå litt oftere...

ORIGINAL: *Stella*

Jeg var til tannlegen i vinter.

Da hadde jeg ikke vært til tannlegen på 6-7 år. Det samme gjaldt min samboer.

Ingen av oss hadde hull, vi fikk beskjed om at vi hadde friske, fine tenner, men gjerne kunne komme igjen litt oftere, så vi får innkalling om to år, for det anbefalte tannegen (årlig var ikke nødvendig)

Så det TRENGER ikke være "farlig", selv om man ikke har vært der på lenge. Men det anbefales absolutt å gå litt oftere...

Å du var heldig!!!!! Er redd jeg ikke har så sterke tenner som deg.... Sambo var hos tannlegen nylig, han hadde ikke vært på 13 år da. Han hadde "bare" 8 hull. Er så redd jeg skal ha mer enn 10 hull....

Har ikke vært hos tannlegen på fem år selv, men det er fordi det er så F dyrt. Har sterke tenner så det går sikkert greit når jeg først kommer meg dit...
Lykke til uansett. Bedøvelse er en fin ting......

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med det for jeg går til tannlegen vært år,men krysser fingrene for at du ikke har hull da:)

Slapp av...dette går bra skal du se! Det er sletters ikke sikkert du har kjeften full av hull selv om det er lenge siden du har vært der. Og om du har det...så går det bra også! De har så flott utstyr nå så man merker jo nesten ingen ting!!!! Jeg har borret en gang i mitt liv og gruet meg som bare det...men det var lett som en plett.

uff jeg er kjempe redd jeg også og har ikke vært hos tannlegen siden det ble slutt på skoletannlegen for meg og det er vel 6 år siden eller no[:o] så er på tide med en tur men, det er jo så dyrt[:'(]

ORIGINAL: Lille Bea

Beklager, men jeg kjenner jeg får lettere panikk bare av å lese innlegget ditt[&o] Lykke til, krysser fingrene for null hull.

sign

Hva er du mest redd for??? Tannlegens reaksjon på mange hull, din egen reaksjon på det samme, lommeboka eller det at hulla må repareres, og du er redd det skal gjøre vondt?

Tenk litt over det før du drar og fortell tannlegen hva det er du er redd for... Det er så mye enklere å behandle noen som er redd når vi vet hva de er redd for...

Skjønner at det er forferdelig med tannlegeskrekk, men alvorlig talt.

Det er virkelig en god investering å ta vare på tennene sine. Hvis man ikke
vedlikeholder underveis så skal jeg love dere at det til slutt vil være uunngåelig
med et tannlegebesøk som vil være langt, langt verre enn det som i utgangspunktet
muligens kun dreide seg om en liten fylling.

Tannverk og hull vil aldri gå over av seg selv (med mindre tennene råtner og faller ut),
husk at det vil bli verre jo lenger du venter.

Vil til slutt nevne at det finnes tilbud for dere med tannlegeskrekk for å gjøre besøket
litt enklere. Spør etter muligheten for tilrettelegging på ditt tannlegekontor.

Lykke til folkens [:)]

Tannstein er bakteribelegg som forkalkes og blir steinhardt, bakteriebelegget reagerer med enzymer i spyttet og blir hardt. det legger seg som regel der det er store spyttførselsutganger fordi der er det mer enzymer... De plassene er oftest i underkjeve front på innsiden og overkjevens bakerste to tenner på utsiden...

ORIGINAL: Rosapute

ORIGINAL: Pastella

Tannstein er bakteribelegg som forkalkes og blir steinhardt, bakteriebelegget reagerer med enzymer i spyttet og blir hardt. det legger seg som regel der det er store spyttførselsutganger fordi der er det mer enzymer... De plassene er oftest i underkjeve front på innsiden og overkjevens bakerste to tenner på utsiden...

okey, da lærte jeg noe nytt i dag også gitt.

Jeg glemte å si at bakteriene er døde!!! Og det er ikke farlig, eneste er at det setter seg lett nye bakterier på og kan gi tannkjøttbetennelse, men det blir skjeldent/aldri hull pga tannstein...

Jeg hadde ikke vært hos tannlegen på ni (!) år, og sambo bestilte time til meg uten at jeg visste det. (samboeren til svigermor er tannlege, så dro til han)

hadde bare ett lite hull! og det var ikke skummelt i det hele tatt!

Det er snart 5 år siden jeg var sist, gruer meg rett og slett altfor mye til å bestille ny time! men tenkte å ta en kontroll nå i svangerskapet...akkurat nå brekker jeg meg bare noe kommer inn i munnen så det får vente til kvalmen og oppkastet er ferdig!

Har ikke vært på lenge. Har vurdert å legge ut tenna på anbud, føler på meg at neste besøk kommer til å koste flesk. Ikke det at jeg har hatt noe vondt. Men de finner sikker et eller annet de må fikse på, og tannlege er svindyrt...

Back
Topp