Flere som ikke ammer?

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Hei :) Synes det er et stort amme press, mulig noe av presset kommer fra oss selv.. Men jeg har nå hatt gjentatte brystbetennelser siden lille kom og vi har ikke fått til ammingen. Ligger innlagt på sykehus for intravenøs antibiotika nå. Så fornuften sier at jeg bør slutte å amme (pumper og kaster nå, så får nan, så mer riktig å si ikke gjenoppta). Produksjonen er lav i tillegg til nevnte problemer. Må uansett gi tillegg, og det er usikkert om produksjonen vil øke. Så har konkludert med at det er for mye styr med å pumpe, amme og i tillegg gi mme.. Så all fornuft tilsier ammeslutt, følte beslutningen var så grei, men viser seg nå å sitte langt inne. Kverner rundt tanker, har jeg prøvd lenge og godt nok, gir jeg opp for tidlig? Hva synes dere jenter? Andre som ikke ammer og som vil dele erfaringer? Veldig takknemlig for svar :)

Huff, stakkars deg. Brystbetennelse er kjempe vondt. Har hatt det og ble skikkelig sjuk, så føler med deg.
Jeg har full ammet mine to. Men nå med nr.3 sleit jeg litt i starten. Ble sår og måtte bruke skjold.
Blodet rant.. :P og jeg var så fortvila noen dager hva jeg skulle gjøre. For det er ikke så greit når ammingen skal være vondt. Men nå har det heldigvis gått over.

Synes amming er noe man må bestemme selv om man vil/kan eller ikke. Er nok litt ammespress ute å går, for det er jo aller best for de små vist man synes det går greitt.
Men vist det ikke går, så synes jeg folk må respektere det. Det er din kropp og dine valg.

Ut fra slik du beskriver det synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for å gi opp ammingen! Jeg var veldig bestemt på å få til amming og har slitt litt pga flate brystvorter, skjold, sår, blod osv men nå ser det ut som det kommer seg. Jeg var mest bestemt på å få det til for å slippe flaskekoking, pumping osv. Men flaskekoking er allikevel mye bedre enn brystbetennelser og en utslitt mamma! Synes du skal gjøre akkurat det du selv synes er best :) Fordelen med flaske er jo at du har mye bedre oversikt over hvor mye babyen spiser og at dere garantert får inn rutiner mye tidligere :) Lykke til og god bedring!

Jeg begynte å amme, og hadde fått opp melkeproduksjonen når jeg forlot sykehuset. Gutten vår virket likesom ikke helt fornøyd etter noen dager hjemme og på dag 10 var vi på veiing. Da hadde han ikke gått opp i vekt siden han forlot sykehuset..! Hadde mistanke, men fikk litt av en knekk når det viste seg at jeg ikke hadde hatt nok mat til ham likevel, fikk dårlig samvittighet rett og slett + barselstårer og hormoner har ikke gjort det noe bedre :-) har også hatt såre brystvorter som også gjorde at jeg kviet meg for å amme. Nå gir vi mme og jeg pumper i tillegg. Eneste at han nesten ikke vil ha puppen lengre, må jobbe mer for å få ut melka og da blir han frustrert når det ikke skjer fort nok ;-) På ei helg gikk han opp hundre gram som de sa var veldig bra :-) skal veies igjen på mandag, da har det gått en uke til og håper og krysser fingre for at han har gått opp enda mer nå! Har matet han hver andre-tredje time hele døgnet, eneste jeg tenker på er at han må få nok mat og søvn for øyeblikket, til og med drømmer om det :-P
Merker at melkeproduksjonen min har gått ned nå når jeg ikke ammer, men det er mye mer viktig for meg at sønnen vår får nok mat, vokser og trives enn å stresse og presse om ammingen. Jeg gir han det jeg har å tilby og det skal jeg fortsette med :-)

Takk for svar jenter :) Enig Linda i at det viktigste er at babyen får nok :) Jeg har nesten ikke melk etter disse rundene. Og må kaste melken nå fordi jeg går på antibiotika som ikke kan kombineres med amming.. Han er veldig fornøyd med flasken! :p Så tipper at vi kun gir flaske sånn at jeg ikke sliter meg ut med dette her og risikerer nye infeksjoner (stor sjanse for det)..

Jeg måtte slutte.
Ammepoliklinikken anbefalte det også.
Så nå er lille vesla flaskebaby, og hun trives veldig godt på det. Jeg hr ikke dårlig samvittighet, men jeg er bitter fordi amming var noe jeg gledet meg til, og det var veldig kos utenom alle smertene.

Så hvis jeg var deg ville jeg ha gått over til flaske. :)

Jeg måtte slutte.
Ammepoliklinikken anbefalte det også.
Så nå er lille vesla flaskebaby, og hun trives veldig godt på det. Jeg hr ikke dårlig samvittighet, men jeg er bitter fordi amming var noe jeg gledet meg til, og det var veldig kos utenom alle smertene.

Så hvis jeg var deg ville jeg ha gått over til flaske. :)

Takk for svar og råd om slutt :) Hjelper veldig å få høre om andre i samme situasjon.. Vil du fortelle hvorfor du sluttet? (Hvis det er privat, trenger du ikke dele).,

Takk for svar og råd om slutt :) Hjelper veldig å få høre om andre i samme situasjon.. Vil du fortelle hvorfor du sluttet? (Hvis det er privat, trenger du ikke dele).,

Jeg måtte slutte fordi jeg har eksem på brystvortene som var helt ødelagte enda jeg prøvde å behandle dem i ukene før fødselen for å klare å amme, og fordi jeg ble akutt syk og innlagt på sykehus, og fordi jeg fikk tette melkeganger som hverken jeg eller ammeekspertene klarte å løse opp. Så da det begynte å bli betent så sa de at det er ikke så mye å gjøre :(

Her er samme problematikk,reinnlagt på sykehus dag 3 etter vi kom hjem-infjeksjon i bryst og livmor:/ Antibiotika Behandling i over 14 daga som ikke kunne kombineres med amming:( Prøvde pumpe meg i litt over 1 uke,men med lite melk og egentlig dårlig motivasjon pga mye sykdom etter fødsel så har jeg gitt opp..Når kroppen ikke vil samarbeide angående amming så er det lite man kan gjøre dessverre.. Fødsel endte i et katastrofesnitt,så trøbbel og sykdom starta allerede dagen etter fødsel,så i grunn kom aldri melkeproduksjon min orntlig i gang.. MEN som det e skrevet overfor så ska du ikke ha dårlig samvittighet,det viktigste er at mor og barn har det fint og ikke stresser rundt angående maten.. Er ikke de første og ikke de siste barna som fostres opp på mme!!;)

Her er samme problematikk,reinnlagt på sykehus dag 3 etter vi kom hjem-infjeksjon i bryst og livmor:/ Antibiotika Behandling i over 14 daga som ikke kunne kombineres med amming:( Prøvde pumpe meg i litt over 1 uke,men med lite melk og egentlig dårlig motivasjon pga mye sykdom etter fødsel så har jeg gitt opp..Når kroppen ikke vil samarbeide angående amming så er det lite man kan gjøre dessverre.. Fødsel endte i et katastrofesnitt,så trøbbel og sykdom starta allerede dagen etter fødsel,så i grunn kom aldri melkeproduksjon min orntlig i gang.. MEN som det e skrevet overfor så ska du ikke ha dårlig samvittighet,det viktigste er at mor og barn har det fint og ikke stresser rundt angående maten.. Er ikke de første og ikke de siste barna som fostres opp på mme!!;)

Takk for at du deler erfaringen :) Høres ut som om du har hatt en tøff runde! Unner virkelig ingen dette trøbbelet, så misforstå ikke når jeg sier at det likevel er godt å høre at man ikke er alene.. Du skal vite at oppi alt dette her du har opplevd, så har det at du delte gjort det lettere for meg å beslutte mme og akseptere min situasjon.. Takk igjen :D

Jeg måtte slutte fordi jeg har eksem på brystvortene som var helt ødelagte enda jeg prøvde å behandle dem i ukene før fødselen for å klare å amme, og fordi jeg ble akutt syk og innlagt på sykehus, og fordi jeg fikk tette melkeganger som hverken jeg eller ammeekspertene klarte å løse opp. Så da det begynte å bli betent så sa de at det er ikke så mye å gjøre :(

Takk :) Det jeg skrev tilbake til mars2, akkurat samme gjelder til deg :)

Dette er flaskebarn nummer 2 til oss, allerede fra dag 1 :)
Eldste ble ammet i 2 mndr, så begynte jeg gradvis med flaske. Sluttet fordi jeg ikke likte ammingen, og begynte ikke å amme de to andre. :)

Har bare gode ting å si om flaske, vi koser oss masse. :) Er det noe du lurer spesielt på? :) Føler meg som en erfaren flaskemamma etter 2, nesten 3 full-flaskebarn :)

Dette er flaskebarn nummer 2 til oss, allerede fra dag 1 :)
Eldste ble ammet i 2 mndr, så begynte jeg gradvis med flaske. Sluttet fordi jeg ikke likte ammingen, og begynte ikke å amme de to andre. :)

Har bare gode ting å si om flaske, vi koser oss masse. :) Er det noe du lurer spesielt på? :) Føler meg som en erfaren flaskemamma etter 2, nesten 3 full-flaskebarn :)

Har du noen tips i forhold til tilberedning og sånt? Vi koker flasker som vi fyller med kokt avkjølt vann og oppbevarer i kjøleskap. Lager varmebad når vi skal gi flaske, tilsetter pulver. Men hva gjør vi når vi skal ut? Har prøvd meg på cafe i dag (tok en som er 5 min hjemmefra sånn at jeg kunne dra hjem om det ble krise). Hadde da med ferdig blandet nan og flaske, fikk en kopp med varmt vann der. Det gikk jo greit, men er jo greit å ha noen lettvinte varianter ute. Og er ikke alltid man har varmt vann tilgjengelig? Eller har du med termos? Bruker du flaske varmer? Veldig takknemlige for tips for hvordan gjøre dett enkelt ;)

Har du noen tips i forhold til tilberedning og sånt? Vi koker flasker som vi fyller med kokt avkjølt vann og oppbevarer i kjøleskap. Lager varmebad når vi skal gi flaske, tilsetter pulver. Men hva gjør vi når vi skal ut? Har prøvd meg på cafe i dag (tok en som er 5 min hjemmefra sånn at jeg kunne dra hjem om det ble krise). Hadde da med ferdig blandet nan og flaske, fikk en kopp med varmt vann der. Det gikk jo greit, men er jo greit å ha noen lettvinte varianter ute. Og er ikke alltid man har varmt vann tilgjengelig? Eller har du med termos? Bruker du flaske varmer? Veldig takknemlige for tips for hvordan gjøre dett enkelt ;)

Hjemme:
Koker vann og fyller flaskene og setter dem i kjøleskapet. Varmer til litt mer enn kroppstemp. i mikro, og tilsetter pulver.
Har sånn doseringsboks fra Tupperware (tror avent også har). Så der er det målt opp til hvert måltid. :)

Ut på tur.
Stort sett finnes det mikro overalt, så har som regel bare med flasker med vann ferdig målt opp, og den doseringsboksen med ferdig mengde pulver. :)
Har også alltid en boks ferdig blandet liggende.

Hvis vi skal til skogs, eller kjøre veldig langt tar jeg med termos med kokt varmt vann, og har kaldt vann på flasker (har lært med blandeforholdene :P ), så har jeg med doseringsboksen. :)

Vasker flaskene i øverste hylle i vaskemaskinen, også har jeg de ringene der hvor bestikket skal være. Etterpå skylles de og settes i mikrosterilisator.. :) Genialt. :)
Der går også smokker. :)

Så mikro gjør jobben lettest :)

Flaskebarn blir også etterhvert ganske forutsigbare når det gjelder måltid, de spiser ofte gjevnt, og holder seg mette. Så vi mater før vi drar, og da går det ofte 3 timer til neste gang, noen ganger 2, andre 5 timer. :) Så man lærer seg barnet å kjenne ganske fort. :)

Hjemme:
Koker vann og fyller flaskene og setter dem i kjøleskapet. Varmer til litt mer enn kroppstemp. i mikro, og tilsetter pulver.
Har sånn doseringsboks fra Tupperware (tror avent også har). Så der er det målt opp til hvert måltid. :)

Ut på tur.
Stort sett finnes det mikro overalt, så har som regel bare med flasker med vann ferdig målt opp, og den doseringsboksen med ferdig mengde pulver. :)
Har også alltid en boks ferdig blandet liggende.

Hvis vi skal til skogs, eller kjøre veldig langt tar jeg med termos med kokt varmt vann, og har kaldt vann på flasker (har lært med blandeforholdene :p ), så har jeg med doseringsboksen. :)

Vasker flaskene i øverste hylle i vaskemaskinen, også har jeg de ringene der hvor bestikket skal være. Etterpå skylles de og settes i mikrosterilisator.. :) Genialt. :)
Der går også smokker. :)

Så mikro gjør jobben lettest :)

Flaskebarn blir også etterhvert ganske forutsigbare når det gjelder måltid, de spiser ofte gjevnt, og holder seg mette. Så vi mater før vi drar, og da går det ofte 3 timer til neste gang, noen ganger 2, andre 5 timer. :) Så man lærer seg barnet å kjenne ganske fort. :)

Takk for mange nyttige tips :D Har mikro, så da kan vi teste det! Hvordan er blandingsforholdet på kaldt og varmt vann? Vår er 3 uker nå og får 90 eller 120 ml per måltid.. Hva heter den doserings beholderen? Har du link?

Jeg fant ut, at når vi skal på tur er disse ferdigblandede boksene de enkleste. Har med meg en ren flaske i pose, en sånn boks og en bred og lav termos jeg fant på Jernia som flasken går nedi. I denne har jeg kokvarmt vann. Så har jeg MME over på flaske og setter den i varmebadet i 3-4 minutter. Da slipper jeg å være avhengig av å blande til passe temp, og spørre kafeer om hjelp :)

Takk for mange nyttige tips :D Har mikro, så da kan vi teste det! Hvordan er blandingsforholdet på kaldt og varmt vann? Vår er 3 uker nå og får 90 eller 120 ml per måltid.. Hva heter den doserings beholderen? Har du link?

Her er det også 120 ml som regel...

Du må bare prøve ut blandingsforholdet egentlig, tar det på sånn ca jeg, og ellers har jeg som regel med litt mere kaldt vann i ekstra, slik at jeg kan bruke det om det blir for varmt.

Her er det også 120 ml som regel...

Du må bare prøve ut blandingsforholdet egentlig, tar det på sånn ca jeg, og ellers har jeg som regel med litt mere kaldt vann i ekstra, slik at jeg kan bruke det om det blir for varmt.

Flaskesterilisator og doserings boks til pulver er handlet inn i dag :) Og har også forsøkt å varme vannet i mikro i stedet for varmebad, gikk jo super raskt! Veldig lettvint ;)

Flaskesterilisator og doserings boks til pulver er handlet inn i dag :) Og har også forsøkt å varme vannet i mikro i stedet for varmebad, gikk jo super raskt! Veldig lettvint ;)

Hehe, ja mikro MÅ man ha :P
Når vi hadde soverom i 2 etj i det gamle huset vårt, så hadde vi mikro på soverommet :P hehe.. orket ikke løpe i iskald trappegang på natta :P

Back
Topp