Flere som har vært på UL rundt uke 30 ?

hege 89

Flørter med forumet
Hei damer! :)

I dag har vi vært på ul og målt lille prinsen vår, magemålene er store så greit å få sjekket.

Vi får nok en lang gutt med masse hår ser det ut til ! Han er pr. i dag ca 1400g og 3,21% over gjennomsnittet!

Noen andre som har vært på ul i senere tid og fått gode mål på gullene sine.

ps. forjeann var 4435g og 54cm ved fødsel. så vi lager tydeligvis store barn ! ;)

Jeg skal på ultralyd i uke 32 for å se om morkaka ligger riktig til.. Håper de vil måle den lille også! Spennende det ;)

3% over snittet er nokså normalt. Det tilsvarer en fødselsvekt på 3500 + 105 gram altså 3605 så helt normalt. I uke 26 lå lillebror i magen på -3, 5 %. Skal på UL i
i uke 34 og 37 så får se hva de sier da :)

Jeg var på ultralyd i uke 28, skal igjen i uke 35 :) Her får jeg ekstra oppfølging pga tidlig vekstavvik. (storesøster lå under gjennomsnittet hun også, veide 3200 ved termin :) Snuppa i magen nå har et negativt vekstavvik på i overkant av 8 %, og var regnet til å være rundt kiloen i uke 28. Legene og jordmødrene er veldig rolige med tanke på vekstavviket, og det er nok både genetikk og måleusikkerhet inn i bildet :)

har også vært rundt uke 28 som viste vekstavvik på kun +3%. Skal igjen senere i svangerskapet. Eldste veide 4.7.

Jeg er bare bekymret for at han skal fortsette å vokse så mye at det blir mye mer enn 3% over gjennomsnittet ! hadde ønsket at babyen ikke var så stor denne gangen. . er ikke så stor selv, så 4.4 var mer en stort nok sist :-) hadde håpet han her ble litt mindre ;-) men det er jo fremdeles 11 uker igjen.. er jo ikke sikkert han er så veldig stor når vi kommer til fødselen !! skal på ul igjen å måle igjen nærmere termin :-)

Hm.. er det slik at man får tilbud om ultralyd flere ganger enn kun 1 gang mellom uke 18-19?

Føler jeg har fått så dårlig oppfølgning til svangerskap kontrollene, og er nå i uke 30.

Hm.. er det slik at man får tilbud om ultralyd flere ganger enn kun 1 gang mellom uke 18-19?

Føler jeg har fått så dårlig oppfølgning til svangerskap kontrollene, og er nå i uke 30.

I et vanlig svangerskap skal det ikke være nødvendig med flere UL enn den ordinære. Kun der det er komplikasjoner eller avvik man får flere ultralyder. Har hatt 6-7 så langt og skal ha 2 til før termin, men hadde kun ordinær ultralyd med førstemann og betalte da for 3d ultralyd for morro skyld. Det første svangerskapet var helt
normalt og hadde da ikke behov for flere UL, men har etter det mistet tre ganger på rad og mistet ei jente som ble født fire måneder for tidlig. Derfor får jeg mye ekstra oppfølging denne gangen.

I et vanlig svangerskap skal det ikke være nødvendig med flere UL enn den ordinære. Kun der det er komplikasjoner eller avvik man får flere ultralyder. Har hatt 6-7 så langt og skal ha 2 til før termin, men hadde kun ordinær ultralyd med førstemann og betalte da for 3d ultralyd for morro skyld. Det første svangerskapet var helt
normalt og hadde da ikke behov for flere UL, men har etter det mistet tre ganger på rad og mistet ei jente som ble født fire måneder for tidlig. Derfor får jeg mye ekstra oppfølging denne gangen.

Ok, takk for svaret. Håper det beste med deg og den lille i magen :)

Jeg håper på å få en sjekk med UL i uke 34 eller noe, både for å sjekke hvor morkaka ligger og for å sjekke vekst. Jeg ligger utenfor det skraverte området på magemål :-p... Jeg var 4250 og mannen 4500 da vi ble født, så jeg tipper vel at vi får en stor gutt uansett. Men er jo kjekt å vite om han er enorm eller ikke :)

Og så hadde jeg en blødning i uke 27 der de ikke helt fikk fastsatt hvor morkaka ligger (om den ligger høyt nok), så de burde vel få sjekka det før fødselen...

Jeg håper på å få en sjekk med UL i uke 34 eller noe, både for å sjekke hvor morkaka ligger og for å sjekke vekst. Jeg ligger utenfor det skraverte området på magemål :p... Jeg var 4250 og mannen 4500 da vi ble født, så jeg tipper vel at vi får en stor gutt uansett. Men er jo kjekt å vite om han er enorm eller ikke :)

Og så hadde jeg en blødning i uke 27 der de ikke helt fikk fastsatt hvor morkaka ligger (om den ligger høyt nok), så de burde vel få sjekka det før fødselen...

Sjekket de ikke morkakas plassering på OUL? Dersom den er forliggende eller i det hele tatt lavtliggende da får du automatisk ny time i uke 32 allerede da. Det har jeg fått i begge svangerskapene mine. Den "vokste" seg riktignok opp i begge :)

Jeg også ligger over det skraverte området på SF-mål, men her har det med måten jeg bærer på, for snuppa i magen har negativt vekstavvik.

Håper uansett du får UL-sjekk dersom de ikke vet morkakens plassering. Det må de vel finne ut av :)

Sjekket de ikke morkakas plassering på OUL? Dersom den er forliggende eller i det hele tatt lavtliggende da får du automatisk ny time i uke 32 allerede da. Det har jeg fått i begge svangerskapene mine. Den "vokste" seg riktignok opp i begge :)

Jeg også ligger over det skraverte området på SF-mål, men her har det med måten jeg bærer på, for snuppa i magen har negativt vekstavvik.

Håper uansett du får UL-sjekk dersom de ikke vet morkakens plassering. Det må de vel finne ut av :)

Joda, den ligger bak, det så vi på OUL. Men da jeg var inne pga den blødningen så sjekket de på nytt og så at den lå ganske langt ned, så den har altså ikke "blitt med" oppover da, tydeligvis (eller noe, er ikke helt inne i terminologiem her :-p). Uansett, hun legen klarte ikke å se tydelig om den lå bare litt lavt eller for lavt for fødsel, og så sa hun at de sikkert ville sjekke det mer ordentlig dagen etterpå (klokka var 2 på natta eller noe). Dagen etter ble jeg skrevet ut (av en annen lege) uten videre undersøkelser siden jeg hadde sluttet å blø og ikke hadde vondt noen steder. Så jeg føler at den der morkaka er et litt ubesvart spørsmål...

Sent from my iPhone using BV Forum

Joda, den ligger bak, det så vi på OUL. Men da jeg var inne pga den blødningen så sjekket de på nytt og så at den lå ganske langt ned, så den har altså ikke "blitt med" oppover da, tydeligvis (eller noe, er ikke helt inne i terminologiem her :p). Uansett, hun legen klarte ikke å se tydelig om den lå bare litt lavt eller for lavt for fødsel, og så sa hun at de sikkert ville sjekke det mer ordentlig dagen etterpå (klokka var 2 på natta eller noe). Dagen etter ble jeg skrevet ut (av en annen lege) uten videre undersøkelser siden jeg hadde sluttet å blø og ikke hadde vondt noen steder. Så jeg føler at den der morkaka er et litt ubesvart spørsmål...

Sent from my iPhone using BV Forum
Ååå :) Jomen da må du jo få en sjekk til :) Du har sikkert noe det samme som jeg hadde, bak men lavtliggende :) Placenta previa marginalis, posterior (som det så fint heter på fagspråket) :D Ja, snodig det der med terminologi om mokakeplassering :P De sier jo at morkaken "vokser" seg oppover, men det er jo slettes ikke det den gjør. Det er livmoren som vokser, og i det blir morkaken med oppover (som oftest), som du sier :) Her måtte jeg ta innvendig UL underveis i OUL for å sjekke hvor nærme den lå mormunnen, de så det ikke skikkelig med abdominal UL.

Back
Topp