Flere som har vært gjennom MA?

Lykkemamma02

Betatt av forumet
Marshmallows 2022
Jeg er endelig gravid igjen, etter en tøff MA i desember. Var 12+3 da det ble oppdaget, og fosteret døde i uke 7/8. Det preger jo dette svangerskapet, og jeg er mye bekymret. Lurer på om kommunejordmor kan henvise meg til tidlig ultralyd, eller er det kun legen min som kan gjøre det? Ble lovet tidlig ultralyd på sykehuset etter MA’en, så veit jeg får det.

Er det ikke lettest å spørre legen sin? Jordmor tar det vel lengre tid å komme til...

Mitt første svangerskap endte i MA, fant det ut i uke 10, fosteret hadde vært dødt siden uke 5....

Fikk tidlig ul med sønnen min - uke 8 og 12. Med datteren min var jeg uke 7, 9 og 13. Var nå i dag 5+3-4, skal tilbake om 4 uker.

Opplevde MA i november i uke 11+5, fosteret hadde dødd rundt uke 7. Ganske likt som deg og skjønner hvordan du har det. Er veldig redd for at det skal skje igjen, og har fått henvisning til tul i uke 8 av fastlegen. Vet ikke om jordmor også kan henvise.

Lykke til! Denne gangen må det gå bra:-) ❤️

Er det ikke lettest å spørre legen sin? Jordmor tar det vel lengre tid å komme til...

Mitt første svangerskap endte i MA, fant det ut i uke 10, fosteret hadde vært dødt siden uke 5....

Fikk tidlig ul med sønnen min - uke 8 og 12. Med datteren min var jeg uke 7, 9 og 13. Var nå i dag 5+3-4, skal tilbake om 4 uker.

Her er det lettere å komme til jordmor. Stappfullt hos fastlegen min. Jordmora har fulgt meg gjennom svangerskapet med sønnen min, og forrige svangerskap, så føler hun kjenner meg godt :) Får ringe både fastlegen og jordmora mi i morgen, og se hva de sier. Hva såg du på ultralyd 5+3/4? Var det for tidlig til å kunne se hjertet slå? Krysser fingrene for at det går bra med deg denne gangen ❤️

Opplevde MA i november i uke 11+5, fosteret hadde dødd rundt uke 7. Ganske likt som deg og skjønner hvordan du har det. Er veldig redd for at det skal skje igjen, og har fått henvisning til tul i uke 8 av fastlegen. Vet ikke om jordmor også kan henvise.

Lykke til! Denne gangen må det gå bra:) ❤️
Takk, håper det går bra for deg også :)❤️ Skal ringe både fastlegen og jordmora mi i mogen å høre. Lykke til på ultralyd om noen uker :)

På ultralyd nå så vi gestasjonssekk og plommesekk, og det var noe som pulserte i den grå massen, men gyn sa han ikke kunne med sikkerhet si at det var hjerteslag. Det var akkurat det det skulle være i alle fall! [emoji173]

Jeg har hatt 2 sa og 6 ma oppdaget i uke 11-16... har ekstra oppfølging med ultralyd annen hver uke.. hjelper jo der og da, men sist gang døde fosteret dagen etter ultralyd så det hjelper jo ikke annet enn å få ro i sjelen akuratt under ultralyden...
Men om du spør legen så henviser legen deg [emoji4]

Jeg har hatt 2 sa og 6 ma oppdaget i uke 11-16... har ekstra oppfølging med ultralyd annen hver uke.. hjelper jo der og da, men sist gang døde fosteret dagen etter ultralyd så det hjelper jo ikke annet enn å få ro i sjelen akuratt under ultralyden...
Men om du spør legen så henviser legen deg [emoji4]
[emoji174] [emoji174] [emoji174]

Så tungt og leit [emoji22]

Jeg hadde MA i januar. Har ingen barn fra før. MA-en påvirker dette svangerskapet i stor grad. Jeg får panikk om de få symptomene jeg har virker svakere, og klarer ikke å glede meg over graviditeten foreløpig. Er veldig pessimistisk.

Ang. tidlig ultralyd fikk jeg beskjed etter MA at dette ikke ga grunn til ekstra oppfølging før gjentatte aborter. For å roe ned nervene har jeg derfor bestemt meg for å gå privat. Jeg skal første gang om en uke (uke 6). Dyrt, men for meg verdt hver krone. Jeg får heller spare på andre områder.

På ultralyd nå så vi gestasjonssekk og plommesekk, og det var noe som pulserte i den grå massen, men gyn sa han ikke kunne med sikkerhet si at det var hjerteslag. Det var akkurat det det skulle være i alle fall! [emoji173]

Så bra! er noen uker etter deg, men tenker be om hcg måling først.

Jeg opplevde MA i febraur, oppdaget i uke 8+5, fosteret døde i uke 8. Noe som påvirker dette svangerskapet VELDIG. Livredd for at det skal gå galt denne gangen også.
Var hos fastlege for henvisning til TUL, han nølte ikke engang med å gi meg det, HELDIGVIS.

Jeg opplevde MA i febraur, oppdaget i uke 8+5, fosteret døde i uke 8. Noe som påvirker dette svangerskapet VELDIG. Livredd for at det skal gå galt denne gangen også.
Var hos fastlege for henvisning til TUL, han nølte ikke engang med å gi meg det, HELDIGVIS.

Sniker fra prøver-forumet. Hvordan gikk du fram da du spurte om det?

Hadde MA i desember, ble oppdaget i uke 14. Kjenner det vil prege meg veldig, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å kunne senke skuldrene. Hadde flere private UL sist, og det var på en slik MA ble oppdaget på lille julaften. Ønsker meg derfor henvisning til sykehuset for «offentlig UL» i uke 8 og/eller 12 denne gang, vil kanskje føle mer trygghet med det. Men er usikker på om fastlege vil henvise .... tar evigheter å komme til hos fastlege, og jeg vil egentlig ikke bestille noe der heller før jeg er litt lenger på vei, er bare 4 uker foreløpig...

Jeg er endelig gravid igjen, etter en tøff MA i desember. Var 12+3 da det ble oppdaget, og fosteret døde i uke 7/8. Det preger jo dette svangerskapet, og jeg er mye bekymret. Lurer på om kommunejordmor kan henvise meg til tidlig ultralyd, eller er det kun legen min som kan gjøre det? Ble lovet tidlig ultralyd på sykehuset etter MA’en, så veit jeg får det.

hadde en ma i fjor, oppdaget en eller annen gang i uke 11, hadde vært dødt siden rundt uke 8, hadde sett hjerte på privat ul i uke 7. hadde desverre en sa også noen mnd etterpå i uke 6/7, det preger jo alt i dette svangerskapet! har heldigvis kontaktet jordmor og skal til henne til uken, hun sa at vi skulle henvise til tidlig ul!

Sniker fra prøver-forumet. Hvordan gikk du fram da du spurte om det?
Tillater meg å svare, selvom du ikke spurte meg. Jeg hadde en MA før jul, og trodde ikke jeg ville få henvisning til tul siden det bare har skjedd en gang. Jeg spurte før jeg ble gravid igjen og sa noe ala: «Hvis jeg blir gravid igjen, vil jeg ta en tidlig ul. Men det må jeg kanskje gjøre privat?» Da sa fastlegen at neida, jeg skulle få henvisning. Ble faktisk positivt overraska! Da jeg ble gravid dro jeg uansett rett til legen fordi jeg måtte ta stoffskifteprøver, og da bare minnet jeg henne på at jeg skulle ha henvisning. Ikke sikkert alle er så greie, men fungerte i hvert fall for meg:-)

Tillater meg å svare, selvom du ikke spurte meg. Jeg hadde en MA før jul, og trodde ikke jeg ville få henvisning til tul siden det bare har skjedd en gang. Jeg spurte før jeg ble gravid igjen og sa noe ala: «Hvis jeg blir gravid igjen, vil jeg ta en tidlig ul. Men det må jeg kanskje gjøre privat?» Da sa fastlegen at neida, jeg skulle få henvisning. Ble faktisk positivt overraska! Da jeg ble gravid dro jeg uansett rett til legen fordi jeg måtte ta stoffskifteprøver, og da bare minnet jeg henne på at jeg skulle ha henvisning. Ikke sikkert alle er så greie, men fungerte i hvert fall for meg:)

Helt i orden. Legen min var dessverre ikke tilgjengelig etter min MA, så var inne til en supertrivelig eldre mann i stedenfor. Hvis spira sitter denne gangen (1.pp etter MA) må jeg vel be om time tvært.

Har blitt henvist til tidlig ultralyd på sykehuset i uke 8-9, så nå er det bare å vente på brev i posten.. Har distansert meg fra at jeg er gravid, og klarer ikke glede meg enda. Går det ikke veien denne gangen, blir det nok lenge til vi prøver igjen, om vi kommer til å prøve igjen. Vi har jo faktisk verdens vakreste sønn, selv om vi gjerne skulle gitt han ett søsken :Heartred

Hatt 2 mA, helt forferdelig.
Er heldigvis kommet til uke 14 nå, så denne gangen skal det gå bra

Redigert: ser nå det var en gammel tråd jeg svarte i o_O

Hatt 2 MA. En oppdaget på oul (uke 19). Fosteret døde trolig rundt uke 7. I høst MA som ble oppdaget med en gang, siden jeg var henvist til tidlig ultralyd pga historikk. Er nå i uke 13, vært på 3 TUL. Hadde ikke orket å bli gravid igjen om jeg ikke fikk tettere oppfølging. Håper du får fort henvisning!

Back
Topp