Flere som har månedsbudsjett?

supernint

Elsker forumet

Har akkurat satt opp et månedsbudsjett nå som vi skal begynne med fra 1 august.
Vi er en familie med to voksne med barn på 1 og 3 år.

Inntekter: (Netto, utbetalt) 
Jeg: 20 000 kr
Mannen: 24.000 kr
Barnetrygt: 2000 kr

Utgifter:
Hus:   14 500 kr ( Huslån + strøm)
Mat:     6000 kr
Klær:    2000 kr (skal dekke alle fire)
Gjeld:    2500 kr (Lånekassen)
Bil:         4000 kr (Bensin, årsavgift, Eu-kontroll, reparasjoner, bompenger)
Sparing: 3000 kr ( 500 kr til hver av barna, 1000 kr til ferie og 1000 kr til buffer/sparing)
Annet:   ca 14.000 kr ( Tv-lisens+ RiksTv 500 kr, Internett 500 kr, Mobil og hustlf 500 kr, Barnehage 4173, Kommunale avgifter 820 kr, Forsikringer 1530 kr, Treningsavgifter/lisens 250 kr, Gaver til jul og bursdager 500 kr, Båtplass 250 kr, Diverse som tannlege,lege, medisiner, frisør ol 1000 kr, fritt til meg 2000 kr, fritt til mannen 2000 kr.

Inntekter: 46.000 kr
Utgifter: 46.000 kr

Veldig spent på om vi har fått med alt og om vi greier å holde dette:)

Håper andre vil dere sitt budsjett også. Så får jeg sett om jeg er helt på vidda eller om dette er realistisk:)

Ingen andre som har satt opp budsjett og vil dele?

Dessverre:) Men eg trur vi skal prøve å kopiere ditt budsjett :P Vi bruker ALT for mykje penger på mat:P
du kan få legge inn handlelistene dåka også, for eg fatter og begriper ikkje korleis folk klarer å handle mat og slikt for under 10 000 kr i mnd... Vi har vert flinke om vi kun handler for 10 000..

Wow, dette var ryddig og oversiktlig.

Vi har nesten tilsvarende, bare med ulike tall. I tillegg har vi noe annet småtteri som husalarm, aviser etc. Også bruker vi omtrent 10.000,- på mat.

Har vel bare inntekter og faste utgifter og utover det regninger som må betales denne mnd, men setter ikke opp variable utgifter. f.eks.

vi har også månedsbudsjett og har hatt det lenge. Synes det bare er rett og rimelig å ha kontroll på inntekter og utgifter på den måten, spesielt hvis man har det med å gå ut i null hver måned så man ikke havner i minus eller kredittgjeld. Men nå er mannen min revisor da, så han liker å ha kontroll på pengene og i tillegg er jeg student så vi har generelt dårlig råd, og da er det greit å vite hvor mye man har til overs hver måned til "fest og morro" som kino o.l. Vi bruker ca 4000 på mat i måneden, regner med det øker litt når lilletulla blir født og begynner å spise fast føde men det er ikke noe problem å handle mat på budsjett hvis man bare er bevisst  på hva man kjøper. Vi legger opp til enkle, sunne og rimelige hverdagsmiddager og handler rimelig pålegg, baker brød selv o.l. Bruker også minimalt med penger på reint kjøtt, fersk kyllingfilet o.l. Kjøper heller frosent som er mye rimeligere. Det viktigste hvis man vil spare inn penger på mat er å planlegge ukesmenyer, lage handleliste og handle kun en gang i uken. Da handler man ikke hver dag og unngår småkjøp av egentlige unødvendige ting. Det funker iallfall for oss

Ja, jeg har. Som student og alene med ett barn kan det ikke sammenlignes med deres budsjett altså.. Dere har 28 000 kr mer utbetalt enn meg i måneden, hehe!

Vi setter opp budsjett hver eneste måned vi. Og vi har gjort det slik at min samboer og jeg skal ha 5000 hver på kontoen og i tillegg overfører vi matbudsjett til en annen konto. Vi bruker ca 1500 i uka på mat, jeg sparer ikke på maten. Den skal være god, sunn og fersk. Om jeg må begynne å kjøpe "dårlige" produkter så må det heller kuttes ett annet sted. Våre utgifter varierer veldig, derfor setter jeg opp budsjett uka før lønn. Da vet vi hva vi har ut den måneden. Dette fungerer veldig fint for oss:)

Har testet ut det med matposten i noen mnd. Så derfor vi kom frem til 6000 kr.
Tidligere brukte vi MYE mer, opp mot 10 000 kr.

Nå handler vi stortsett på mandager og fredager. (evt supplerer med melk og brød)
Har tavle på kjøkkenet der vi har middagsplan for hele uke.
Har også byttet ut mange produkter med f.eks xtraprodukter, noe vi sparer masse på.
Kjøper også masse på tilbud og når det går ut på dato som vi fryser, spesielt kjøttdeig/karbonadedeig.
Så har en ramme på ca 1500 kr i uka, og det går faktisk overraskende bra:) Henger opp handlelappene med magnet på kjøleskapet slik at vi følger litt med.
Skal jo ikke starte med dette budsjettet før august, men greit med noen mnd med innkjøring.

Har ordne oss liste med de ulike postene slik at det blir enda lettere å holde dem. Vet jeg ikke har god nok kontroll når det f.eks gjelder innkjøp av klær. Og spesielt da til barna....

vi burde kanskje hatt det, men jeg har trumfet gjennom at vi skal trekke 6000 ut hver mnd til regninger som ikke kommer hver mnd.. for jeg er litt lei av å plutselig ha 5500 mindre på kontoen når studielånet mitt forfaller...  så ad går de til studielån, veiavgift, lisens og et par andre regninger som kommer hver 3-4 mnd...

sånn ellers har mannen kontroll - vi har vel boliglån på 13000, leasing på bilen på 3200 og resten vet jeg ikke... :P men det gjør han.. :)

Ja vi har nøye oppsatt budsjett, me det er mannen min som styrer den biten..hehe.
Vi sparer, har "lommepenger" og setter over på regnskapskonto.
Vi tar vare på alt av kvitteringer og beløpene føres opp i poster på excelark. På den måten kan vi lett se om det har kommet noen utgifter som skiller seg ut fra måned til måned.
Syntes det er veldig greit for d har man så god oversikt over økonomien.

Vi har hatt budsjett siden vi kjøpte leilighet og flyttet ordentlig sammen... det vil si fire år siden snart... *hjelp :)*
Det er jeg som har ansvar for vår felles økonomi og han setter over ett fast beløp til meg hver mnd som blir fordelt på ulike poster.. Lån, sparing, mat etc...
Det som er felles er felles, det som er igjen av lønna når det faste beløpet er overført, bryr vi oss ikke om hva den andre bruker penge på:) Det er våre egne penger:)

Vi har alt felles. Lønna går inn på samme konto, så setter vi over
5ooo til matkonto (med eget kort),
2ooo til hver vår brukskonto (dette er penger vi bruker til det vi vil, klær, kafe osv)
1o ooo til forskjellig sparing (bsu2, krisekonto og feriekontoen)
så går resten til regninger. 

Back
Topp