Flere som har fjerna livmor? Erfaringer...

lille liss

Elsker forumet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Hei. Jeg skal snart operere ut livmora. Lurer på om flere her har gjort det? Har dere noen erfaringer å dele med meg?

Kort bakgrunn:
2 barn ved hjelp av IVF, skal ikke ha flere... Brukt 7 år og gjennom masse smerter fått de 2 barna vi har, familien er komplett.
Jeg har endometriose, så masse blødninger og menssmerter...
Satte inn hormonspiral etter sistemann, funka litt det første året, men har blødd så og si siden jula Jeg er veldig slapp og ofte svimmel...
Så min beste løsning var å fjerne, å det ser jeg veldig fram til.

Jeg jobber i barnehage, så spendt på når jeg kan komme tilbake i jobb..

Noen som vil dele erfaringer og kanskje har noen gode råd?

Mamma fjernet livmoren sin pga noen store muskelknuter i den eller noe sånt, så hun hadde massive blødninger hver syklus. Vet egentlig lite, bare at hun fikk fremfall av urinblæra en tid senere og måtte operere dette. Ut over det har jeg inntrykk av at det gikk veldig bra og hun er kjempefornøyd med at menstruasjonen mangler. :)

Mamma fjernet livmoren sin pga noen store muskelknuter i den eller noe sånt, så hun hadde massive blødninger hver syklus. Vet egentlig lite, bare at hun fikk fremfall av urinblæra en tid senere og måtte operere dette. Ut over det har jeg inntrykk av at det gikk veldig bra og hun er kjempefornøyd med at menstruasjonen mangler. :)

Takk for svar. Ja, det blir veldig godt å bli kvitt menstruasjon, gleder meg til det. Bare håper formen kommer seg ganske fort! Minstemann er straks 2 år, å det er full fart dagen lang

Moren min fjernet livmor, eggstokker, livmorhals og alt for noen år siden. Hun har tidligere hatt kreft i livmor og hadde da, når de fjernet alt, en 19 cm svulst der. Før det så har hun blødd veldig mye (ekstremt mye), hatt store smerter, og store problemer. Hun sier hun fikk et helt nytt liv etter det. Hun sa også at hun skulle ønske hun hadde fjernet alt mange år tidligere da hun fikk en stor økt livskvalitet. Men samtidig så valgte hun å ikke snakke med noen om det og det skjedde selvfølgelig en hel del forandringer inne i kroppen og det sliter hun med i dag.

Moren min fjernet livmor, eggstokker, livmorhals og alt for noen år siden. Hun har tidligere hatt kreft i livmor og hadde da, når de fjernet alt, en 19 cm svulst der. Før det så har hun blødd veldig mye (ekstremt mye), hatt store smerter, og store problemer. Hun sier hun fikk et helt nytt liv etter det. Hun sa også at hun skulle ønske hun hadde fjernet alt mange år tidligere da hun fikk en stor økt livskvalitet. Men samtidig så valgte hun å ikke snakke med noen om det og det skjedde selvfølgelig en hel del forandringer inne i kroppen og det sliter hun med i dag.

Klart, når hun har fjernet eggstokkene kommer hun jo i overgangsalderen med en gang, så da er det jo en hel del som foregår.
Håper hun er ved fortsatt god helse da. :)

Sliter hun med at hun ikke valgte å snakke med noen eller at det ble forandringer i kroppen...? Googler mye om temaet og vil gjerne lære/høre så mye som mulig ;)

Sliter hun med at hun ikke valgte å snakke med noen eller at det ble forandringer i kroppen...? Googler mye om temaet og vil gjerne lære/høre så mye som mulig ;)
Det er nok det at det ble en stor omveltning i kroppen, fysisk og psykisk, selv om det ble mye mye bedre med henne så er det den psykiske biten av det. Selvom det er inni kroppen og man ikke ser det, så gjør det noe med en. Hennes anbefaling er å fjerne alt om det vil gjøre det bedre men også å snakke med profesjonelle om hva som har skjedd [emoji5]️

Ei venninne av meg gjorde det ifjor og var raskt "i sving" igjen.. typ 2 uker ish.

Det er nok det at det ble en stor omveltning i kroppen, fysisk og psykisk, selv om det ble mye mye bedre med henne så er det den psykiske biten av det. Selvom det er inni kroppen og man ikke ser det, så gjør det noe med en. Hennes anbefaling er å fjerne alt om det vil gjøre det bedre men også å snakke med profesjonelle om hva som har skjedd [emoji5]️

Tusen takk for svar og tips Noterer det ned Ser det er flere som sliter litt psykisk i etterkant, så greit å snakke med profesjonelle ja kanskje... :)

Tusen takk for svar og tips Noterer det ned Ser det er flere som sliter litt psykisk i etterkant, så greit å snakke med profesjonelle ja kanskje... :)
Ja det kan være en fordel. Men såklart er man forskjellige og alle sliter jo ikke med det i ettertid.
Kan og si at samme dag som operasjonen var så var hun oppe å gikk og beveget seg, til og med ute for å ta en røyk [emoji23] . Med smerter, såklart, men og smertelindring. Hun var hjemme etter et par til tre dager og i rask bedring. Så bra du har fått operasjon. Det kan gjøre livskvaliteten din så mye bedre [emoji2] du er tøff [emoji106]

Back
Topp