Flere som har fått hemorider=?

Neah

Gift med forumet
farsken..har hatt en del smerter der nede i dag..og nå når jeg dusja..kjente jeg at jeg har fått en utvendig en..herk altså..kan de gå bort av seg selv?kjenner jeg blir smådeppa nå altså...[:(]

Har fra før jeg da,men nå er de virkelig kommet for å bli skjønner jeg...hmmm blir vel å få fjernet de etter fødsel,det er rimelig ekkelt...

Tja..små klumper rundt endetarmsåpningen eller rett innenfor åpningen. Det kan klø,svi osv... man har det som regel ikke hele tiden,men det kommer og går som utbrudd.

Hemoroider

Hemoroider er utvidede blodårer i eller nær endetarmsåpningen. Symptomer er ofte smerte, svie eller kløe rundt endetarmsåpningen. Man kan også ha en følelse av å ha noe i endetarmsåpningen. Det kan komme blod ved avføring, og dette er som regel lyst og friskt rødt.
Hemoroider er ikke farlig, men det kan være både plagsomt og svært smertefullt. Ca. en tredel av befolkningen har hemoroider.
Hemoroider oppstår pga økt trykk i blodårene (venene) rundt endetarmen. Tilstander som gir økt trykk i disse blodårene og øker sjansen for hemoroider er bl.a.: kraftig press ved tarmtømming, forstoppelse, graviditet, fedme, langvarig ståing og tungt kroppsarbeid.
Når bør du kontakte lege?
  • Ved blødning fra endetarmen for første gang eller det er lenge siden forrige legeundersøkelse, særlig om du er over 40 år.
  • Dersom du har en større blødning eller ofte har småblødninger fra endetarmen.
  • Hvis du har behandlet med reseptfrie midler og ikke er blitt bedre i løpet av 1-3 uker.
  • Hvis smertene er store.
  • Dersom det lekker slim eller avføring fra endetarmen.
  • Ved langvarig kløe.
  • Dersom du er usikker på om det er hemoroider du har.

Hva kan du gjøre selv?
  • Unngå [link=http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage-tarm/forstoppelse-hos-voksne]forstoppelse[/link]
    • Drikk mye vann, gjerne 2 liter pr. dag.
    • Spis fiberrik mat som grovt brød, grønnsaker og frukt.
    • Sørg for regelmessig fysisk aktivitet.
    • Gode toalettvaner: Ikke utsett å gå på toalettet når du har behov for det!

• Unngå langvarig trykking for å få ut avføring - ikke les aviser eller ukeblader på toalettet!
  • Unngå tunge tak, løft og langvarig ståing.
  • Dersom hemoroiden kommer ut ved pressing, bør den dyttes inn igjen. Bruk evt. en hanske eller kompress med rikelig vaselin.

Man blir ofte plaget av forstoppelse under sv.skap og hemmoridene kan bryte ut- Bruk : duphalac eller lactulose - det er søtt tykk væske som man får kjøpt i apoteket ,en diger flaske som holder en god stund- få i dere 1 spiseskje om dagen- enten utblandet i drikke/mat eller bare ta det som den er- den er veldiiiiig søt- men den smører tarmene slik at det blir lettere for avføringen å passere tarmene uten at man behøver å trykke - dermed unngår man verstefall hemoridene.. Lactolose/glukose er ikke skadelig i svangerskapet - og er anbefalt av leger uten noen form får restriksjoner og man kan bruke det såå lenge man vil/ønsker- det er ikke vanedannende eller medfører til lathet i tarmene over langtids bruk som andre avføringspiller gjør ...

Tusen takk for tipset Hilly77. Plages veldig med treg mage, og tiltider blir det småe forstoppelser, selv om jeg har prøvd å endre kostholdet. Så jeg skal dra på apoteket i morgen å få meg duphalac eller lactulose. :)

Har heldigvis ikke gått så langt at jeg har fått hemorider. Men jeg har hørt at det er svært mange som får det under svangerskapet. Så det er viktig å ikke "kneiste" for hardt når en skal ha ut bommelommen :)

Skal krysse fingrene for dere som har fått hemorider at den forsvinner av seg selv og at dere ikke blir plaget.

En kan også få krem på apoteket mot disse uønskete tingene ! Hør med apoteket de skal vite slikt hva som funker :)  mener det er to forskjellige, en venninne av meg fikk den milde i svangerskapet hjalp lite så hun måtte på en sterkere og den funket bra :) . Mener esken er grønn og hvit

Jupp...

Det er og veldig vanlig å presse de frem under fødselen, det er derfor det er liten vits i å gå i gang med behandling før babyen er ute.

Back
Topp