Flere som har blitt permittert?

Sportyspice

Flørter med forumet
Fikk beskjed i dag om at jeg blir permittert i 2 måneder, men har en urolig følelse av at det kan bli lenger. Er heldigvis «sikret» at foreldrepengene blir som full lønn. Men håper det er en jobb å komme tilbake til i permisjonen.. Endelig hadde vi fått hodet over vann, vi fikk førstemann i studietiden og har brukt 5 år på å etablere oss. Hadde gledet oss til å slippe bekymring og snu hver krone med andremann. Men vi er heldig som har dagpenger og bor i Norge generelt. Og god helse. Så får man bare prøve å nyte fridagene som kommer..!

Fikk beskjed i dag om at jeg blir permittert i 2 måneder, men har en urolig følelse av at det kan bli lenger. Er heldigvis «sikret» at foreldrepengene blir som full lønn. Men håper det er en jobb å komme tilbake til i permisjonen.. Endelig hadde vi fått hodet over vann, vi fikk førstemann i studietiden og har brukt 5 år på å etablere oss. Hadde gledet oss til å slippe bekymring og snu hver krone med andremann. Men vi er heldig som har dagpenger og bor i Norge generelt. Og god helse. Så får man bare prøve å nyte fridagene som kommer..!

Er også blitt permittert! På ubestemt tid.... :grumpy:

Hva mener du «Er heldigvis «sikret» at foreldrepengene blir som full lønn.»?

Dette står på Nav sin Facebookside for foreldrepenger:
(Limer inn under) men kort sagt vil de ta utgangspunkt i 6 «beste» månedene med totalinntektene av de 10 siste månedene før du går i permisjon til foreldrepengerutbetalingen.

❓ Hvor mye kan jeg få?

Hvis du er kvinne og skal føde barn, og mottar dagpenger når permisjonen starter, kan du få foreldrepengene regnet ut etter en særregel: Du kan enten få det samme som du har i dagpenger, eller få beregnet foreldrepengene ut i fra et gjennomsnitt av de 6 av de 10 siste månedene med best totalinntekt.
Både arbeidsinntekt og dagpenger teller med, og saksbehandler vil bruke den utregningen som gir deg mest i foreldrepenger.
Hvis du har rett på dagpenger, men blir sykemeldt og får sykepenger som erstatning for dagpenger, vil du fortsatt kunne få denne beregningen.

Mer om beregning av foreldrepenger finner du her: https://familie.nav.no/om-foreldrepenger#hva-kan-du-fa

❓ Hva om det er far eller medmor som er arbeidsledig?

Fedre og medmødre kan også ha rett til foreldrepenger basert på dagpenger, men de vil ikke få foreldrepengene beregnet ut i fra de beste 6 månedene. Den regelen gjelder kun for forelderen som går gravid. I stedet vil de få det samme som de har i dagpenger dersom det er inntekten ved permisjonsstart.

Dette står på Nav sin Facebookside for foreldrepenger:
(Limer inn under) men kort sagt vil de ta utgangspunkt i 6 «beste» månedene med totalinntektene av de 10 siste månedene før du går i permisjon til foreldrepengerutbetalingen.

❓ Hvor mye kan jeg få?

Hvis du er kvinne og skal føde barn, og mottar dagpenger når permisjonen starter, kan du få foreldrepengene regnet ut etter en særregel: Du kan enten få det samme som du har i dagpenger, eller få beregnet foreldrepengene ut i fra et gjennomsnitt av de 6 av de 10 siste månedene med best totalinntekt.
Både arbeidsinntekt og dagpenger teller med, og saksbehandler vil bruke den utregningen som gir deg mest i foreldrepenger.
Hvis du har rett på dagpenger, men blir sykemeldt og får sykepenger som erstatning for dagpenger, vil du fortsatt kunne få denne beregningen.

Mer om beregning av foreldrepenger finner du her: https://familie.nav.no/om-foreldrepenger#hva-kan-du-fa

❓ Hva om det er far eller medmor som er arbeidsledig?

Fedre og medmødre kan også ha rett til foreldrepenger basert på dagpenger, men de vil ikke få foreldrepengene beregnet ut i fra de beste 6 månedene. Den regelen gjelder kun for forelderen som går gravid. I stedet vil de få det samme som de har i dagpenger dersom det er inntekten ved permisjonsstart.

Før du svarte skjønte jeg hvorfor du er sikret. :D Jeg hadde bare tenkt helt feil. Men det betyr jo at jeg også er sikret. Hurra. Så nå er jeg spent på hvor mange mnd det blir med mindre lønn, eller om jeg blir sykemeldt videre.

Er sykemeldt i to uker nå, fra i går av. Blir permittert fra torsdag av. Usikker på om permitteringen og de 20 dagene med full lønn starter på torsdag i «bakgrunnen» eller om de 20 dagene evnt starter etter sykemeldingen min. Skal prøve å få tak i NAV i morgen (sammen med alle andre). Fant ikke ut av det på nett. Må vel søke dagpenger asap også selv om jeg er sykemeldt.

Før du svarte skjønte jeg hvorfor du er sikret. :D Jeg hadde bare tenkt helt feil. Men det betyr jo at jeg også er sikret. Hurra. Så nå er jeg spent på hvor mange mnd det blir med mindre lønn, eller om jeg blir sykemeldt videre.

Er sykemeldt i to uker nå, fra i går av. Blir permittert fra torsdag av. Usikker på om permitteringen og de 20 dagene med full lønn starter på torsdag i «bakgrunnen» eller om de 20 dagene evnt starter etter sykemeldingen min. Skal prøve å få tak i NAV i morgen (sammen med alle andre). Fant ikke ut av det på nett. Må vel søke dagpenger asap også selv om jeg er sykemeldt.

Ja, heldigvis Vi får håpe at stormen har lagt seg innen vi er ferdig med permisjon og har jobber å komme tilbake til..! Hmm usikker på dette med sykemelding og dagpenger. Det er jo en jungel av regler og info der ute.. og sikkert ikke så lett å komme igjennom hos Nav nå heller. Jeg ble ikke så klok på det som står her, men kanskje du blir det: https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/permittering/artikler/permitering-av-sykmeldte/

Jeg er ikke permittert enda. Jeg har hjemmekontor. I dag har jeg funnet gratis apper foreldrene kan bruke som pedagogisk opplegg hjemme. Det var lite å velge i. I morgen skal jeg starte med en oppgave om mobbing i barnehagen. En kollega sitter hjemme og ser på serier mens hun klipper og limer påskepynt. Snart skal hun starte på 17.mai-pynt. Hun er pedagog, mens jeg er snart barne og ungdomsarbeider. Skulle gå opp til fagprøve nå til våren, men det ser mørkt ut nå...

Uff, misunner dere ikke! Jeg er ikke permittert og står heller ikke i fare for det (jobber på sykehus), men er 100% sykemeldt for øyeblikket. I første omgang i to uker, men trolig lengre da jeg ikke får hatt fysio i disse tider.

Hva jobber dere med, dere som er permittert? Gode tanker herfra, håper det blir kortvarig ❤️.

Jeg og, til etter påske (i første omgang) :( jobber i butikk.

Varme tanker til dere som er permittert. Har vært i karantene de siste ukene, men skal sannsynligvis tilbake neste mandag, jobber innen helsevesenet. Skal tviholde på mine 20% sykmelding da det fortsatt er unntakstilstand på sykehuset...

ville bare tipse dere som vanligvis går til fysio om at det ligger masse bra treningsprogram på nett. Har selv vurdert gravidyoga men kan heldigvis fortsatt trene ganske aktivt hjemme

Sniker! Permitert her og. Noen som vet om man kan bli sykemeldt i permiteringen og mota full lønn? Slippe miste grunnlag?

Last edited:
Hva jobber dere med, dere som er permittert? Gode tanker herfra, håper det blir kortvarig ❤️.

Jobber på markedsavdelingen i en møbelbedrift. Siden jeg har jobbet med kronisk kvalme i to måneder nå, gleder jeg meg faktisk veldig til å ha en del uker fri Men håper ikke det blir langvarig nei.

Sniker! Permitert her og. Noen som vet om man kan bli sykemeldt i per iteribgen og mota full lønn? Slippe liste grunnlag?
Veldig usikker på det faktisk.. men de nye vedtakene gjør at man får 80% av de første 300.000kr og 62.4 % på resten, gjør at det blir litt bedre i hvert fall økonomisk i hvert fall

Jeg er utdanna ingeniør og jobber som prosjektleder. Bor på bygda så jobber i et «lite» firma, så pga koronaviruset settes arbeid på vent eller kanselleres. Så montørene våre får ikke arbeid og dermed er vi på kontoret også uten særlig arbeid. Alle er permittert hos oss, men noen skal jobbe under permitteringen på det vi har av arbeid (er lov). Men når det er tomt så er det tomt.

Spent på hvor lenge dette varer. Er «heldigvis» (i forhold til lønn) sykemeldt enn så lenge.

Veldig usikker på det faktisk.. men de nye vedtakene gjør at man får 80% av de første 300.000kr og 62.4 % på resten, gjør at det blir litt bedre i hvert fall økonomisk i hvert fall
Hjelper på hvertfall! Spent på hvor lenge dette vedvarer

Står i fare for å bli permittert her også. På ubestemt tid, men sannsynligvis nesten uansett hva som skjer nesten frem til termin (pga typen jobb jeg har..)

Sleit med å finne fram på nav.no selv, så ble veldig letta da jeg så at Sportyspice delte dette her «Du kan enten få det samme som du har i dagpenger, eller få beregnet foreldrepengene ut i fra et gjennomsnitt av de 6 av de 10 siste månedene med best totalinntekt.».

Men finner det ikke igjen på nav sine sider, bare på en Facebook-post de la ut i fjor. Noen som vet helt sikkert at det fortsatt gjelder?

EDIT: De skrev jo cirka det samme på Facebook denne uka! Så sløvt av meg:-D eller, de sier at denne regelen gjelder om mor går på dagpenger før permisjonsstart, så da bør det vel være ok:)

https://www.facebook.com/232398446781629/posts/2955308501157263/?d=n&substory_index=0

Last edited:
Jeg er ikke permittert enda. Jeg har hjemmekontor. I dag har jeg funnet gratis apper foreldrene kan bruke som pedagogisk opplegg hjemme. Det var lite å velge i. I morgen skal jeg starte med en oppgave om mobbing i barnehagen. En kollega sitter hjemme og ser på serier mens hun klipper og limer påskepynt. Snart skal hun starte på 17.mai-pynt. Hun er pedagog, mens jeg er snart barne og ungdomsarbeider. Skulle gå opp til fagprøve nå til våren, men det ser mørkt ut nå...
Er heller ikke permittert, heldigvis. Og blir nok ikke det heller. Er selv lærling som BUA, men jobber hjemmefra. Oppfølging av enkeltelever,samarbeid på ansatte,og oppdatering av fagstoff,samt litt oppgaveskriving, mens jeg har en 2åring hjemme. Og plagene jeg sliter med nå. Skulle starte fagprøven i morgen jeg, men er utsatt. Alle fagprøver å Trøndelag er foreløpig utsatt til 20.april, med mulighet for enda lengre. Jeg som bare skulle bli ferdig med fagprøven, så skulle jeg roe ned og slappe av litt også. Pga plagene jeg har. Må holde ut enda lengre.

Er usikker på om jeg kommer til å bli permittert nå. Jobber i barnehage, så har hatt hjemmekontor frem til nå. Men nå som det blir utvidet til 6. april tenker jeg at det er begrenset hvor mye hjemmekontor man kan ha. Har i tillegg astma så kan ikke være på jobb i åpen barnehage. Er det noen som har noe peiling på om jeg blir permittert eller om jeg kan sykemelde meg siden jeg ikke kan være på jobb?

Back
Topp