Flere som har ADHD barn her?

Julifrø

Forelsket i forumet
Juli13-jentene
6 åringen vår har dessverre ADHD.
Han er inne i en j****periode nå, og snart vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
Er sliten når jeg kommer hjem fra jobb, er jo så stressene der før jul, og så kommer jeg hjem til han..... Fy fader asså...nesten så jeg gruer meg til arb.dagen er over og jeg skal hjem, fælt å si det men!

Fler som sliter?

ORIGINAL: lene78

Jeg har bare min jeg - og håper virkelig ikke han får den diagnosen...

Men har jobba masse med barn med adhd om du trenegr noen råd og vink.

Får han noen medesiner i den forbindelse eller?

Det er mange opplegg som kan gjøre hverdagen for både dere og han lettere - anbefaler deg å ta kontakt med bup eller ppt. Dagstavler og forutsigbarhet er noe av det jeg har best erfaring med!

Joda, er i kontakt med PPT, BUP, adferds-senteret og legen.
Har enda ikke fått medidiner enda :(
Først var jegHELT IMOT medisinering, men nå ser jeg på det som en mulig løsning, og håper vi får det snart. Ting tar sånn tid! Begynnte med utredning for 3 år siden.

Huff... har jobbet mye med adhd barn.. det er jammen ikke lett.. får håpe det blir lettere etterhvert!

Vet ikke hva turettsyndrom er jeg....men sikkert ikkenoe bra!
Har foreløpig bare en med adhd,håper Theo slipper unna.To unger med adhd må jo være døden!

Hadde tavle og belønnings-system før,men det sklei ut, tenker å prøve å sette opp en ny en,som er litt lettere for hanå forstå, vet bare ikke helt hvordan.

synes allt bare er dritt om dagen, æsj[:'(]

Åja, har hørt om den sykdommen. Stakkars både de og foreldrene dine!

Vet jo at det 6åringen heller ikke har det noe bra når han har adhd og ikke klarer å roe seg ned selv. Han prøver jo, og det funker ikke i det hele tatt!!!

Lene78:nei,har dessverre ingen som kan være barnevakter eller avlastere.Familie bor langt unna, og ingen venner orker. Så er det noe vi skal, må en av oss være hjemme for å passe ungene, får aldri gjort noe sammen :(

jeg lurer så fælt, hvordan merka dere at han hadde adhd?

Har en litt urolig unge selv...så jeg bare lurer på hva de første tegna er?

Uff, det kan ikke være lett å være forelder for et ADHD barn! Håper Nate slipper unna. Har også jobbet en del med ADHD barn, og kjenner til en del av problemstillingene.

Det er jo rimelig typisk å få en ille periode f.eks før jul, når rutiner både hjemme og på skolen/bhg avviker fra det vante. "løsere" aktiviteter som adventstunder og juleverksted etc krever mye fra barn som har "maur i kroppen". Og det er jo kanskje akkurat i sånne perioder det sliter mest at de har det ille!!

Har du forsøkt diettendringer? Er jo mange som har et rimelig bra utbytte av det. Og så har jeg tro på belønningssystem og dagstavle, men det er klart det må være tydelig, enkelt og greit om det skal fungere[;)] Ellers er jo medisinering absolutt et godt alternativ for noen, men det er jo også en tung prosess.

Ønsker deg lykke til i alle fall, og sender en stor styrke-klem!!!!

ORIGINAL: Wibe^

jeg lurer så fælt, hvordan merka dere at han hadde adhd?

Har en litt urolig unge selv...så jeg bare lurer på hva de første tegna er?

Kan i alle fall svare deg på hva vi reagerer på i skolen som gjør at vi vurderer om barn bør utredes (nå er jo ADHD en kompleks diagnose som bare settes av psykiater, men man lærer jo etterhvert å plukke opp "varselsignal").

ADHD kan utarte seg veldig forskjellig fra barn til barn, spesielt fordi det i manges tilfelle kombineres med andre diagnoser (50% av alle med ADHD har tilleggsvansker av noe slag)- som f.eks tourettes som tinka nevner, eller lærevansker, men her er noen pekepinn:
  • konsentrasjonsvansker - ikke bare når barnet ikke er interessert, men barnet KLARER ikke konsentrere seg selv om det vil.
  • avhengig av rutine - får lett adferdsproblemer ELLER "kobler ut" når det blir gjort ting som avviker fra rutine
  • problemer med øyekontakt - viker blikket ditt ved forsøkt øyekontakt
  • lærevansker
  • adferdsvansker - spesielt hos gutter kan ADHD slå ut i veldig utagerende adferd
  • veldig impulsive
  • stille, isolerte jenter - vanskeligere å oppdage ADHD hos jenter fordi de oftest har versjonen ADD - de mangler hyperaktivdelen som er så karakteristisk

Back
Topp