Flere som er utstlitt i 1 trimester?

Nybegynner90

Forelsket i forumet
JuniJubel2021
Jeg er 8+5 og er UTSLITT. Eg supertrøtt hele veien, og når vekkerklokka ringer om morningen er min første tanke "hvordan overleve dagen"...
Vet jeg høres veldig negativ og deppa ut nå, men kroppen min drar meg skikkelig ned..

"Symptomene" kan ligne på influensa. Kroppen verker, trøtt hele tiden og kan sovne hvor som helst, kort lunte.. Er også litt småkvalm dersom jeg er sulten (noe jeg er hele tiden;)) og har små øyeblikk spesielt om morningen der jeg føler meg veldig svimmel og bare må sette meg ned.

I midten av juni begynte jeg i ny jobb som pegagogisk leder i barnehage, og vil ikke allerede nå begynne med sykedager osv.. Liker jobben min VELDIG godt, men føler jeg har lite å gi av meg selv fortiden...
Noen som har noen gode tips eller kjerringråd? :)
Og slik kroppen min er nå, er det normalt i løpet av en graviditet? Eller kan det være jeg mangler noe i kroppen?

Tusen takk til alle som tar seg tid til å svare!
Hilsen en som egentlig er veldig positiv og ernergisk! ;)

Pjuh, slitsomt ja! Jeg var ekstremt trøtt og sliten fra uke 6 til uke 15 .. Da kom energien tilbake ..
Skjønner du ikke vil sykemelde deg, men bare pass på at du lytter til kroppen og hviler når du kan:) kanskje tilrettelegg litt for deg selv? Om det er mulig:)

<3 VinterPrinsesse <3

Jeg var også ekstremt trøtt fra uke 5-6 og utover..men det bedret seg når jeg kom mot uke 15 :) Så du må nok bare prøve å holde ut :) men er ingenting i veien med å ta seg en lur på dagen etter jobb :)

Vært slapp og fortere sliten siden uke 5/6. Og er det ennå, 11+3.
Hjelper å spise lite og ofte, og lett, så unngår du nok den verste kvalmen og oppblåsthet eventuelt.
Og husk å hvil når kroppen sier ifra :) og sov når du kan. Trenger ekstra energi nå. Stor produksjon på gang vet du ;)

Vært slapp og fortere sliten siden uke 5/6. Og er det ennå, 11+3.
Hjelper å spise lite og ofte, og lett, så unngår du nok den verste kvalmen og oppblåsthet eventuelt.
Og husk å hvil når kroppen sier ifra :) og sov når du kan. Trenger ekstra energi nå. Stor produksjon på gang vet du ;)
Takk for gode tips :)
Prøver å spise lite og ofte, og det hjelper mye. Kvalmen er ikke av den grad at jeg klager over det :)
Det værste er kroppen, den er utrolig sliten, og tåler ingenting. Kunne sikkert sovet hele døgnet..
Jobber jo 100% i friluftsbarnehage, så er ikke bare å sette seg ned hele tiden.
Føler også litt manglende forståelse hos sambo.. Han er bare redd for klaging gjennom hele svangerskapet.
Føler jeg trenger mye mer hvile, og tåler svært lite aktivitet før kroppen sier stopp.

Takk for gode tips :)
Prøver å spise lite og ofte, og det hjelper mye. Kvalmen er ikke av den grad at jeg klager over det :)
Det værste er kroppen, den er utrolig sliten, og tåler ingenting. Kunne sikkert sovet hele døgnet..
Jobber jo 100% i friluftsbarnehage, så er ikke bare å sette seg ned hele tiden.
Føler også litt manglende forståelse hos sambo.. Han er bare redd for klaging gjennom hele svangerskapet.
Føler jeg trenger mye mer hvile, og tåler svært lite aktivitet før kroppen sier stopp.

Godt det hjelper ihvertfall :)
Det er ikke alltid så lett når kjæresten ikke forstår. Klaging er tydeligvis mange menn er redde for, siden de hører skrekkhistorier fra kamerater og på nett :p Mange % av tilfellene er ikke ille som de skal ha det til. Men selvsagt blir det hormoner, sterke følelser om alt som snurrer rundt i kroppen. Vi lager tross alt et barn ;)
Er kjæresten en du kan snakke med, sett deg ned og forklar han at du er sliten og f.eks at du ikke vil hisse deg opp for den minste ting. Men at det absolutt ikke er lett. La han ta seg av det meste av husarbeid og matlaging denne tiden her, om det lar seg gjøre. Oppvartning og få tiden til å hvile, er gull verdt når en har så lite energi :)
Håper du får til å hvile/sove det du kan framover :)

Ekstra tips: Har du sjekket om du har behov for mer jerntilskudd? Kan bli ekstra trøtt og sliten, om det er lavt.

Jeg kjenner meg SÅ godt igjen!
Jeg er nå 17+1 og jeg fikk energien tilbake i uke 15, som noen sa over meg her.
Men jeg merker fremdeles at det er mer å få, eller at det varierer veldig, for det er dager hvor jeg merker en "energi-høy" :p
Jeg var såpass sliten de ukene du snakker om, at bare å stå opp for å gi bikkja, som jeg er mer glad i enn noe annet, forresten, var slitsomt...
For ikke å snakke om å gå tur :p
Det var flere ganger jeg var på grillfest i sommer, og endte opp med å ta etter-middags-lurer på sofaene til folk fordi jeg var SÅ sliten.
Men dette er helt normalt og er de ukene man snakker om når man sier at "man blir trøtt og sliten, kroppen skal gjennomgå mange endringer", regner jeg med!
Dessverre merker noen det mer enn andre og man får ikke gjort noe med det :/
Men! Det er godt å vite at det er en ende på det, vel? :)

Ca. termin Onsdag 21. Januar 2015 <3

Jeg kjenner meg SÅ godt igjen!
Jeg er nå 17+1 og jeg fikk energien tilbake i uke 15, som noen sa over meg her.
Men jeg merker fremdeles at det er mer å få, eller at det varierer veldig, for det er dager hvor jeg merker en "energi-høy" :p
Jeg var såpass sliten de ukene du snakker om, at bare å stå opp for å gi bikkja, som jeg er mer glad i enn noe annet, forresten, var slitsomt...
For ikke å snakke om å gå tur :p
Det var flere ganger jeg var på grillfest i sommer, og endte opp med å ta etter-middags-lurer på sofaene til folk fordi jeg var SÅ sliten.
Men dette er helt normalt og er de ukene man snakker om når man sier at "man blir trøtt og sliten, kroppen skal gjennomgå mange endringer", regner jeg med!
Dessverre merker noen det mer enn andre og man får ikke gjort noe med det :/
Men! Det er godt å vite at det er en ende på det, vel? :)

Ca. termin Onsdag 21. Januar 2015 <3

Veldig godt å vite at det er en ende på det, og at det faktisk er normalt :) Da trenger jeg ikke bekymre meg over at noe er galt eller mangler i kroppen!
Jeg får hvile etter jobb med god samvittighet hver dag ;)

Veeldig normalt å være trøtt å sliten!:) men pass på å ta vitamintilskudd for du trenger mer av det nå!:) kan fort få mangler nå som du deler alt med en liten en:) å Baby får alt den trenger så pass på at det fortsatt er til deg og ellers får du fort mangler:)

<3 VinterPrinsesse <3

Utrolig trøtt og sliten. Kan sove 10-12 timer om natten og allikevel sove når jeg kommer hjem fra jobb:p er 5+6

Jeg var utrolig sliten og kvalm fra rundt uke 6. I uke 8 kom vel oppkasten og jeg hadde null energi. Kvalmen og oppkasten var over rundt uke 13/14 (heldig med den), men slet med at jeg var sinnsykt slapp og holdt på å besivme hver gang jeg reiste meg opp. Orket ikke dusje eller stelle meg, ikke lage middag eller rydde, så dette måtte samboer ta seg av. Dette varte vel fram til uke 18/19, og da gikk det plutselig over. Nå er jeg i uke 28 og har masse energi :) Men det var en periode hvor jeg virkelig ikke likte å være gravid og så negativt på den kommende tiden. Lurte på om det noen gang kom til å gå over..

Jeg var utrolig sliten og kvalm fra rundt uke 6. I uke 8 kom vel oppkasten og jeg hadde null energi. Kvalmen og oppkasten var over rundt uke 13/14 (heldig med den), men slet med at jeg var sinnsykt slapp og holdt på å besivme hver gang jeg reiste meg opp. Orket ikke dusje eller stelle meg, ikke lage middag eller rydde, så dette måtte samboer ta seg av. Dette varte vel fram til uke 18/19, og da gikk det plutselig over. Nå er jeg i uke 28 og har masse energi :) Men det var en periode hvor jeg virkelig ikke likte å være gravid og så negativt på den kommende tiden. Lurte på om det noen gang kom til å gå over..
Kjenner meg mye igjen i det du skriver, bortsett fra at jeg ikke har oppkast enda. Småkvalm og svimmel, og veldig sliten i kroppen. Dagene består i å "overleve" jobb, for da vet jeg at jeg har en middagshvil i vente når jeg kommer hjem :P

Kjenner meg mye igjen i det du skriver, bortsett fra at jeg ikke har oppkast enda. Småkvalm og svimmel, og veldig sliten i kroppen. Dagene består i å "overleve" jobb, for da vet jeg at jeg har en middagshvil i vente når jeg kommer hjem :p

Mest sannsynlig kommer det til å gå over. :-) Pass på og lytt til kroppen, det gjør alt så mye enklere :-)

Jeg er 8+5 og er UTSLITT. Eg supertrøtt hele veien, og når vekkerklokka ringer om morningen er min første tanke "hvordan overleve dagen"...
Vet jeg høres veldig negativ og deppa ut nå, men kroppen min drar meg skikkelig ned..

"Symptomene" kan ligne på influensa. Kroppen verker, trøtt hele tiden og kan sovne hvor som helst, kort lunte.. Er også litt småkvalm dersom jeg er sulten (noe jeg er hele tiden;)) og har små øyeblikk spesielt om morningen der jeg føler meg veldig svimmel og bare må sette meg ned.

I midten av juni begynte jeg i ny jobb som pegagogisk leder i barnehage, og vil ikke allerede nå begynne med sykedager osv.. Liker jobben min VELDIG godt, men føler jeg har lite å gi av meg selv fortiden...
Noen som har noen gode tips eller kjerringråd? :)
Og slik kroppen min er nå, er det normalt i løpet av en graviditet? Eller kan det være jeg mangler noe i kroppen?

Tusen takk til alle som tar seg tid til å svare!
Hilsen en som egentlig er veldig positiv og ernergisk! ;)

Jeg og er dautrøtt! Er i uke 10+3 nå, og kan sikkert sove døgnet rundt :P Ikke hjelper det at skolen har starta igjen heller... Men har en veldig snill mann i hus som hjelper til så godt han kan, og ellers prøver jeg bare å lytte til kroppen når jeg trenger hvile. Har funnet ut at å bare godta trøttheten og fokusere på at det går over etterhvert, hjelper litt. Pluss walking meditation, hvis du har vært borti det. Sjekk ut youtube! Handler om å bare gå veldig, veeeeldig sakte, mens man fokuserer på pusten. Syns den er effektiv når du føler sofaen har gjort deg et tonn tyngre for hvert minutt du har oppholdt deg der, og du sliter med å få igang motoren :) Lykke til! ;)

Kjenner meg veldig igjen. Var selv slik i første og deler av andre trimester. Lytt til kroppen, hvil når du kan, få mannen til å gjøre husarbeid en periode og sov når du kan sove :) Eventuellt kan du også få målt hb (blodprosent) hos legen, men som sagt, det er normalt :)

Jeg og er dautrøtt! Er i uke 10+3 nå, og kan sikkert sove døgnet rundt :p Ikke hjelper det at skolen har starta igjen heller... Men har en veldig snill mann i hus som hjelper til så godt han kan, og ellers prøver jeg bare å lytte til kroppen når jeg trenger hvile. Har funnet ut at å bare godta trøttheten og fokusere på at det går over etterhvert, hjelper litt. Pluss walking meditation, hvis du har vært borti det. Sjekk ut youtube! Handler om å bare gå veldig, veeeeldig sakte, mens man fokuserer på pusten. Syns den er effektiv når du føler sofaen har gjort deg et tonn tyngre for hvert minutt du har oppholdt deg der, og du sliter med å få igang motoren :) Lykke til! ;)
Har to hunder, så får som regel luftet meg hver dag. Har det som et mål å bli med på tur hver dag. De dagene jeg føler meg som værst går sambo tur med de alene. Men jeg føler det er viktig å prøve å holde litt gang i daglige rutiner, og ikke bare dette helt i dass.

6+3 og helt kake..... Kommer fra jobb og har kun lyst til å sove helt til neste dag...

TuMmY LoVe

Back
Topp