Flere som er student?

MaritS

Glad i forumet
Jeg lurer på om det er flere som har erfaring med det å vere student og gå ut i permisjon.. noen som vet hvilke rettigheter man har?

jeg er student, eller har begynt på nki nå. der er det støtte fra lånekassen.
tror det er sånn at om du har fått støtte fra lånekassa 6 mnd fra de siste 10 mnd, har du rett på permisjonspenger fra lånekassen.
det samme som du fikk de mnd du har gått gravid da.. tror jeg[:)]

Takk for svar :)
Jeg får gå på lånekassen å høre.. Planen min var å gå på skolen frem til jul, siden jeg skal ha i februar. Jeg har jo blitt støttet av lånekassen hele dette året, og vil gjerne bli støttet frem til jul også.. Men man får vel kanskje bare den summen som tilsvarer stipentet? ikke lånet? Til nå har jeg hatt fullt lån og stipend, og har dermed fått 6300 i mnd..

Eg fekk da eg fekk min første[:)] Fekk da 6000 i lån og stipend, og det vart omgjort til fødselstipend, så det slipper en å betale tilbake[:D] 

Men det spørst jo en del på inntekten til din samboer også. Hadde det ikkje hvert for min samboer sin inntekt, så hadde eg kunne fått mere.

Tusen takk for svar :)
Ja, han har god inntekt, så da får jeg kanskje ikke så mye. Hvordan gikk du frem? snakket du med lånekassen, eller gikk det gjennom NAV?

du får både stipend og lån i permisjon tror jeg ja[:)]

Jeg er også student! 1 år igjen på Økonomi og Administrasjon. Planen var å bli gravide slik at vi fikk barnet akkurat slik at jeg ikke blir ferdig[:)]

Dersom din mann tjener over 28 040 (brutto) i mnd, får du minstefødselesstipend som er på 8900kr.

I tillegg får du engangsstønad fra nav som er på kr 35 263 kr.

Vi levde på disse summene sist, og det var helt greit! Mannen tjener for bra til at jeg kan få mer eller forsørgerstipend for Eliah.

Det er mange som sier at stipendet er på 6500 pr måned, men det stemmer ikke! Det er på 8900, men man får ekstra i januar og august. Disse må man jo bare sette til sides og fordele utover månedene slik at det blir 8900 i måneden[:D]

Jabba dabba duuuu! Det var min leksjon i dag gitt[8D][:D] Håper du ble noe klokere![:)] 

ORIGINAL: Mollå

Jeg er også student! 1 år igjen på Økonomi og Administrasjon. Planen var å bli gravide slik at vi fikk barnet akkurat slik at jeg ikke blir ferdig[:)]

Dersom din mann tjener over 28 040 (brutto) i mnd, får du minstefødselesstipend som er på 8900kr.

Vi levde på disse summene sist, og det var helt greit! Mannen tjener for bra til at jeg kan få mer eller forsørgerstipend for Eliah.

Det er mange som sier at stipendet er på 6500 pr måned, men det stemmer ikke! Det er på 8900, men man får ekstra i januar og august. Disse må man jo bare sette til sides og fordele utover månedene slik at det blir 8900 i måneden[:D]

Jabba dabba duuuu! Det var min leksjon i dag gitt[8D][:D] Håper du ble noe klokere![:)] 

Det er feil![:)] Spørst hvilken skole en går på det! Eg gjekk på vgs, og da får en ikkje så mye i stipend som høgskoler f.eks![:-] 
Så det spørst helt på mannen sin inntekt og hvilken skole en går på[:)]

Men for å svare på det du spurte om i ste hi: En går igjennom lånekassen. NAV har ingentig å gjøre med stipend og lån![:)] Også går du til nav for å få engangs'stønaden din som er på ca.35 tusen.

ORIGINAL: mamma til leah

Det er feil![:)] Spørst hvilken skole en går på det! Eg gjekk på vgs, og da får en ikkje så mye i stipend som høgskoler f.eks![:-] 

Men for å svare på det du spurte om i ste hi: En går igjennom lånekassen. NAV har ingentig å gjøre med stipend og lån![:)] Også går du til nav for å få engangs'stønaden din som er på ca.35 tusen.

Ja, selvfølgelig, beklager! Jeg mente på høyskole[:)] Og du får ikke mindre enn dette på høyskole samme hvor mye mannen tjener, men man kan få bortimot 10 000 eller no dersom mannen tjener mindre..

Jeg er student og var også student med førstemann.[:)]

Hvor mye du får fra lånekassen kommer helt ann på hvor mye samboeren din tjener. Gidder ikke skrive så mye mer om det, for Mollå har forklart det godt.[:)] 
Men hvis du har jobbet deltid ved siden av studiene dine så kan du velge om du vil ha engangsstønaden eller utbetaling fra jobben /nav. Så her lønner det seg å regne ut hva du kommer til å tjene på. Du må da sammenligne bruttolønnen din med engangsstønaden, og husk at du må skatte av det du får fra jobben/nav (bruttolønnen) men ikke fra engangsstønaden. Også må du huske på at du ikke får oppspart feriepenger hvis du velger engangsstønaden.
Dette ble rotete, men håper du skjønte hva jeg mente.[:)]

ORIGINAL: mamma til leah

Ja, selvfølgelig, beklager! Jeg mente på høyskole[:)] Og du får ikke mindre enn dette på høyskole samme hvor mye mannen tjener, men man kan få bortimot 10 000 eller no dersom mannen tjener mindre..

Jeg skjønte va dere mente her,men personer som ikke er student kan missforstå det.

Reglene er slik at de som går på videregåene for en helt annen sum en de som tar høyere utdanning. Høyer utdanning er både universitet, høgskole osv. [:)]

Beklager, men måtte bare.[;)]

jeg skal begynne å studere til høsten jeg. skal prøve å fortsette å studere etter jul også, men får se hvor vanskelig det blir med 2 barn.

Back
Topp