Flere som er avhengig av nesespray? *oppdatert #1*

*blomsterpia*

Forumet er livet
Juli13-jentene
Har vært det i 2 mnd jeg...
Hovner opp i slimhinnene i nesen og blir helt tett til slutt. Så da er jeg avhengig av nesesprayen 3 ganger om dagen. Og det verste av alt er at en av bivirkningene ved langvarig bruk av nesespray er nemlig at slimhinnene hovner opp... Så hvordan i all verden skal jeg kunne bli kvitt behovet nå da[&:]
Saltvannspray fungerer ikke..

*oppdatert*
Fant ut i går ettermiddag at jeg skulle prøve å IKKE ta den sprayen jeg bruker da. Slet meg gjennom hele kvelden og tok kun en spray før jeg gikk å la meg. Våknet klokka 10 i dag og kunne enda puste gjennom nesa[:)] Til vanlig våkner jeg i 9-tida at jeg er helt tett oppi slimhinnene. Har enda ikke tatt "formiddagssprayen" og håper å klare å holde meg helt til "sovesprayen" i kveld. Er i allefall store forbedringer her på under ett døgn[:)]

jeg har vært avhengig av nesespray siden jeg var gravid med første mann, altså i over 5 år. Men burker bare en gang for dagen da, før jeg skal legge meg om kvelden. Når jeg er forkjølet og har influensa og sånn blir det selvfølgelig oftere, men vanligvis kun en gang om dagen. jeg har prøvd å venne meg av med det flere ganger, men hvordan skal jeg da få sovet??

Du må snakke med legen din om dette.. Det finnes kortisonbehandling som avvenner deg med nesesprayen og  hjelper deg å puste med nesen.. Det finnes sprøyter spesialisten setter og spray. Min eks "missbrukte" otrivin så jeg lærte meg å holde meg unna! [;)]  Han er nå neseopperert....

Klarer meg om dagen men om natten er det j... irriterende med tett , piiipende nese. Blir gal. Gav nesa en dusj før jeg la meg i går å sov såå godt i natt:) Aner ikke hva annet man kan gjøre... Menthol krem under nesa kansje? hmmm..

Huff, har hørt om flere som er blitt avhengige av nesespray ja. Man kommer i en ond sirkel til slutt..

Har hørt at de kan opereres for det!

Vet jo ikke om jeg er kommet så langt at jeg nå blir tett pga bivirkningene eller om jeg fortsatt blir tett pga den økte blodgjennomstrømmingen til slimhinnene pga hormoner. Vanskelig dette her[8|]
Akkurat som om nesesprayen fungerer i ca 8 timer, for etter å ha tatt den tar det ca 6-7 timer før jeg merker at jeg begynner å tetne, og rundt 8 timer etter er jeg helt tett. Og natten er verst ja, våkner om morgenen av at jeg ikke får puste hvis jeg har sovet over den "8-timers grensa".

Er litt morsomt hvor forskjellige vi er alle og.. Jeg er tett og snørrete men klarer ikke bruke nesespray da det svir og smaker vondt.. Så jeg ligger natta lang med munnen oppe og må stå opp og drikke litt på nettene.. Men det funker for meg. Samboern klarer ikke å puste med munnen så han og bruker nesespray da han er tett[:)] 

ORIGINAL: anne*mor

Er litt morsomt hvor forskjellige vi er alle og.. Jeg er tett og snørrete men klarer ikke bruke nesespray da det svir og smaker vondt.. Så jeg ligger natta lang med munnen oppe og må stå opp og drikke litt på nettene.. Men det funker for meg. Samboern klarer ikke å puste med munnen så han og bruker nesespray da han er tett[:)] 

Ja ingen tvil om at vi er forskjellige[:D]
Jeg er også av den typen som ikke klarer å sove med munnen oppe. Klarer ikke puste ordentlig da og føler at munnen blir dekt med pels[:D]

Ja, er det nå om dagen. Men det er fordi jeg er blitt så forkjølet[:'(]

ORIGINAL: juuli

Klarer meg om dagen men om natten er det j... irriterende med tett , piiipende nese. Blir gal. Gav nesa en dusj før jeg la meg i går å sov såå godt i natt:) Aner ikke hva annet man kan gjøre... Menthol krem under nesa kansje? hmmm..

Jeg er også veldig tett i nesten å må bruke nesespray, men da min mamma gikk gravid hadde hun samme symptomene, med alle ungene hun fikk hadde hun det. Men det gikk bort etter graviditeten.

Jeg vet også at det er en del som går til homopat for å ikke være tett i nesen lengre, mer naturlig enn hva legene gir å enn slipper operasjon.

Har saltvannspray men den fungerer ikke i det hele tatt.
Har lest at det kommer av hormoner og vil gå over etter fødselen, men jeg kan jo ikke bruke den helt til da[&:] Vanskelig dette her, når jeg ikke vet om det er hormoner eller bivirkninger lenger.

bruker også nesespray. men har gjort det i flere år [:'(]  skal operere etter babyen er født. gleder meg masse til å bli kvitt nesesprayen, har sluttet med den flere ganger men begynt igjen når jeg har blitt forkjølet, men er vanskelig å slutte nå i svangerskapet ja...

Godt tips til alle nesespraybrukere: Kjøp nesehorn på apoteket, det funker! Men dere må ha litt tålmodighet, det funker ikke bare over natta. Når dere har brukt det i noen dager så vil dere merke at det løsner, bruk det gjerne morgen og kveld i begynnelsen. Lykke til [:D]

Har en venninne som var totalt avhengig av Otrivin nesespray, endte med at hun fikk stor sår i nesa. Hun fikk hjelp av legen til å slutte med det og nå har hun ikke behov for det lenger...

Man skal uansett være obs på at man skal bruke nesespray i forsiktige mengder når man er gravid! Den skal ikke brukes utover anbefalt dose fordi slimhinnene i nesen trekker seg sammen og du får redusert blodomløp.

Har vært tett nesten siden jeg ble gravid, men prøver å holde meg under nesespray. Ble anbefalt å bruke det minst mulig når en gikk gravid, så da går jeg heller litt tett[:)] Kan vel ikke være bra i lengden?

Fikk beskjed på apoteket at man kunne bruke Nazren (mener det heter det). Og at den heller ikke var farlig. Men jeg er jo HELT anti-bruker av noe som helst når jeg går gravid!!! (ikke vitaminer og slikt da selvfølgelig)

så flink du er[:)] lykke til videre[:D]
du klarer det til slutt[;)]

På Nazaren står det:
Brukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører ingen risiko for fosteret

På Otrivin står det:
Brukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører liten risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet

Det er jo uansett hvilken nesespray som blir brukt, bivirknger er de samme og pakningsvedleggene sier omtrent det samme.
Problemet mitt er at jeg ikke vet om jeg blir tett i slimhinnene (ikke slim eller snørr, bare hovner opp i slimhinner) pga hormoner eller sprayen. Så driver å venner med av sprayen nå for å se om det skjer noe.

men er jo uansett deilig å ikke trenge den om dagen da[:)]
en liten spray om kvelden går nok bra, men plutselig så klarer du deg uten den å[;)]
ja, er ikke lett å vite, men eneste måten å finne ut av det på er jo ved å gjøre som du gjør[:)]
og det virker jo som om det kan være sprayen sin feil siden du har blitt så mye bedre allerede[:D]
men uansett, lykke til på din ferd mot en nesespray-fri tilværelse[:D]

Back
Topp