Flere som bare har to tenner?

KatBra

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Jenten min har fortsatt bare to tenner. To foran nede.
Har mange ganger hatt symptomer på at flere er på vei, men så går det brått over igjen.
Hun klarer seg jo fint med de to hun har, for all del, men merker at hun blir litt frustrert når det er enkelte ting hun ikke klarer å tygge. Hadde vært så fint for henne om hun kunne fått et par tenner oppe også :)

Er det flere som bare har to tenner enda?
 
her har vi begynt på jeksler :O han har nå 11 tenner :O det merkes på han kan du si...
 
sikler som en helt, sover urolig, biter på ALT (inkl andre barn)
nå dukker jo tennene hans plutselig opp, så da skjønner vi hvorfor han har vært vanskelig... men ingenting viser før de bare ER der... så vi blir ikke advart.
 
Her er det 2 tenner oppe og nede, de kom alle 4 på etpar uker i desember og siden har det vært "stille";)
 
Datteren min har faktisk fått 14 tenner! :-o og hun holder på med to til! Helt sprøtt altså. Ikke har hun virket stort plaget heller, første tennene var det mye kløing. Men ellers så er det bare massevis av sikling. Tror det er mest vanlig å ikke ha så mange tenner til nå egentlig. Ser titt og stadig barn på våres barns alder som har to og fire tenner:)
 
Min lille har fått 16 tenner nå. Det har vært et fryktelig lurveleven uten like. Spesielt med jekslene (eller de som er på plass nr 6 når du teller foran og bakover). Han fikk cyster over tennene, så han har vært veldig plaget helt siden desember. Han skulle egentlig inn å operere bort cystene/ut tennene, men før den tid så kom 2 av 4 opp selv. Nå de siste dagene har tannkjøttet rett og slett forsvunnet over tennene og de siste to har endelig kommet frem. Etter masse smerter, gråting, uvelhet og urolighet.
Men over til spørsmålet ditt :) Det er veldig individuelt når tennene kommer. Sønnen til en venninne fikk sine første to nede en uke eller to etter han fylte 1 år. Hos min sønn derimot, så kom de første dagen før han ble 4 mnd og siden har de bare kommet jevnt og trutt (med unntak av de vanskelige jekslene). Men du kan jo høre med helsestasjonen eller få henvisning til tannlegen som kan undersøke det?
 
Min lille har fått 16 tenner nå. Det har vært et fryktelig lurveleven uten like. Spesielt med jekslene (eller de som er på plass nr 6 når du teller foran og bakover). Han fikk cyster over tennene, så han har vært veldig plaget helt siden desember. Han skulle egentlig inn å operere bort cystene/ut tennene, men før den tid så kom 2 av 4 opp selv. Nå de siste dagene har tannkjøttet rett og slett forsvunnet over tennene og de siste to har endelig kommet frem. Etter masse smerter, gråting, uvelhet og urolighet.
Men over til spørsmålet ditt :) Det er veldig individuelt når tennene kommer. Sønnen til en venninne fikk sine første to nede en uke eller to etter han fylte 1 år. Hos min sønn derimot, så kom de første dagen før han ble 4 mnd og siden har de bare kommet jevnt og trutt (med unntak av de vanskelige jekslene). Men du kan jo høre med helsestasjonen eller få henvisning til tannlegen som kan undersøke det?

Tenkte å ta det opp på helsestasjonen på 15 mndrs kontrollen. Vet jo at det forskjell fra barn til barn når tennene kommer og bekymrer meg egentlig ikke, men synes det er så dumt for snuppa at hun ikke får til å tygge alt hun vil. Ser hvor frustrert hun blir.

Det hørtes ikke godt ut med de cystene. Stakkers liten! Håper gutten din slipper å oppleve det igjen :)
 
jenta mi har bare 2 tenner nede hun også. hun er født 10 april da. men det går fint det.. hun spiser å koser seg. jeg var veldig sen til å få tenner så tenker det ikke er noe å bekyre seg over.
 
jenta mi har bare 2 tenner nede hun også. hun er født 10 april da. men det går fint det.. hun spiser å koser seg. jeg var veldig sen til å få tenner så tenker det ikke er noe å bekyre seg over.
Takk for svar! Godt å høre at det er noen andre som også bare har to tenner :)
 
Takk for svar! Godt å høre at det er noen andre som også bare har to tenner :)
de sa forresten de skulle sjekke hvor mange tenner hu hadde på 2 årskontrollen og at det var det tidligste de pleide å sjekke tennene på barna.
 
de sa forresten de skulle sjekke hvor mange tenner hu hadde på 2 årskontrollen og at det var det tidligste de pleide å sjekke tennene på barna.
De venter såpass lenge, ja. Får nå tro hun har fått flere tenner innen den tid :)
 
ut fra hva jeg har forstått så er det vanlig at de får de første tennene fra 5-12mnd. ingenting er uvanlig liksom :p
 
Back
Topp