Flere med vond rygg/bekken?

kløverline

Andre møte med forumet
Jeg klarer ikke tråkke ned venstre fot uten at det kjennes ut som at noen stikker en kniv inn i korsryggen min. Hatt det sånn i 2 dager nå..  kan det være en låsning eller noe? noen som vet? emoticon

Forige svangerskap hadde jeg ingen plager med bekkenet overhodet, så håpte jeg skulle slippe dette nå også.. 

Har en ilende ..stikkende smerte når jeg ligger på rygg på gulvet..Det gjør driiitondt!! Kan være en låsning og kan godt være du kan få hjelp hos en kiropraktor. der har jeg nemlig fått mye hjelp før... tenker jeg skal prøve det igjen...dersom det ikke går over!!!!

Har også ilende smerter nederst i korsryggen og nedover på venstre side. Ved halebenet nedover i sumpen. Om det gir mening! Det er dritvondt!

Det er vondt å ta lange steg, reise seg fra kontorstol/sofa, tidvis vondt å sitte. Vondt når man skal snu seg i senga. Og riese seg fra gulvet etter å ha lekt med barna. E`kke greit altså. Vagger som ei gås! (Regner med jeg er et syn for guder når jeg kommer vaggende! He, he)

Erkeengel Gabrielle skrev:
Har en ilende ..stikkende smerte når jeg ligger på rygg på gulvet..Det gjør driiitondt!! Kan være en låsning og kan godt være du kan få hjelp hos en kiropraktor. der har jeg nemlig fått mye hjelp før... tenker jeg skal prøve det igjen...dersom det ikke går over!!!!

Har det samme som deg. Kjenner det litt når jeg går også, men dersom jeg legger meg på gulvet så gjør det kjempe vondt når jeg skal reise meg opp igjen. Spesielt om jeg ligger med bena rett ut. Jeg går hos kiropraktor for å prøve å få det fikset.. og problemet mitt er nok en bekken - låsning. Fikk det før jeg ble gravid. Kiropraktoren mener at det nå ikke er låst lenger, men at det er på vei til å bli det. Ligger å bikker på en måte, kan bli enten bedre eller værre. 

Tror det kan være lurt av deg å ta en tur til kiropraktor for sikkerhetsskyld da det kan oppstå betennelse om det blir irritert. Utrolig kjipt å få det som gravid, når man ikke kan bruke betennelsesdempende midler. 

Håper at det ordner seg snart :)

Har vært plaget med akkurat samme smertene, og også palpasjonsømhet rundt symfysen. Er fysioterapeut selv, men har jobbet med barn helt siden jeg var ferdig utdannet, så jeg går liksom ikke rundt med masse bekkenøvelser i hodet, hehe.. tenkte derfor å ta kontakt med fysio med mer erfaring i forhold til emnet, for å få tips og råd til øvelser man bør gjøre.
Snakket med legen min da vi var på ultralyd sist, og han tipset meg om å dra til osteopat. Var på første time i går, og han sa fort at han veldig godt skjønte at jeg hadde smerter i bekkenet, fordi det var "helt på skjeiva" ;) Hadde låsninger lumbalt og sakralt, og i tillegg 1.5 cm høydeforskjell og "vipp i forskjellig retning" på de to bekkenhalvdelene.  Normalt skal man vel helst ikke "knekke" på kvinner som går gravide (fordi noen mener knekk i verste fall kan gi feil nerveimpulser innover og sette i gang fødsel.. men de lærde strides i forhold til akkurat dette, så vet det praktiseres forskjellig fra terapeut til terapeut..). Uansett, osteopatmannen manipulerte lumbal og sakralvirvlene på plass, og så bidro jeg selv til å få bekkenhalvdelene på plass også (press inn-press ut- kort gjenfortalt ;) ). Kjente umiddelbart i etterkant at jeg var mindre palpasjonsøm, og ødemet jeg hadde forsvant også. Har kjent mindre murring i bekkenet i dag, og håper at behandlingen har hjulpet! Skal til ny time om to uker, så får se om bekkenet holder seg på plass helt til da :)
Han sa også at bekkenet har stått ute av stilling lenge, men at jeg med min trening har klart å holde det "i sjakk". Normal utvikling i graviditeten har trigget tilstanden, noe som har medført symptomer. Jeg ville nok etter hvert fått symptomer uansett om jeg hadde blitt gravid eller ikke, men vanskelig å si hvor lang tid det ville tatt før de kom.

Dersom man plages med smerter i bekken og rygg allerede nå er det beste man kan gjøre å ta kontakt med fagpersoner som kan hjelpe en å finne ut hvor problemet ligger og hvordan man best kan "reparere" disse. Det verste man gjør er å "sette seg ned" og bli passive, selv om smertene av og til blir bedre når man gjør det.. Jeg vet hvor viktig det er å holde kroppen i gang også når man går gravide, og selv om jeg ikke kan fortsette med akkurat de samme aktivitetene som jeg normalt gjør, så prøver jeg å ikke trappe så alt for mye ned på treningsmengden heller (selv om jeg har mine sløve perioder.. sukk..). Basket to ganger i uken er byttet ut med svømming en gang i uken, mens jeg fremdeles holder på med hest og ridning som normalt. Skulle gjerne fått til no styrketrening også, men dørstokkmila har foreløpig satt stopper for akkurat det *viljestyrke kom til meg*..
Kuttet svømmingen i går, for skulle heller prioritere husvask og støvsuging... jadda.. endte opp på sofaen med strikketøy i stedet.. hele kvelden.. trøstet meg selv med at jeg helt sikkert trengte å slappe av litt etter osteopatibehandling, og at kroppen helt sikkert hadde veldig godt av det.. men kjente jeg hadde litt dårlig samvittighet også.. :P

har det sånn jeg og dessverre... Og når jeg har sotte en stund i sofaen så det å reise seg er ett levende mareritt.. Eller omvendt... Det sitter tilbake min gode tanke om svangerskap da jeg nesten bare forbinner dette md smerter i bekken og rygg.. hadde det sist og.. bare mange ganger værre

Takker for mange svar! :) 
Jeg skal til legen straks og skal se om jeg får henvisning vidre, hvis ikke så bestiller jeg meg en time selv. :) 

Jeg sliter med bekkenlåsning. Å har begynt me behandling. Det er PAIN, men er utrolig verdt det. 

Har bekkenlåsning og ryggvondt! Og går jevnlig til kiropraktor for dette,det hjelper :)
Hun har også hjulpet meg med hodepinen,som kom av en låsning i nakken og skulderbladene...

Ring kiropraktoren du :)

Kærr skrev:

Erkeengel Gabrielle skrev:

Har det samme som deg. Kjenner det litt når jeg går også, men dersom jeg legger meg på gulvet så gjør det kjempe vondt når jeg skal reise meg opp igjen. Spesielt om jeg ligger med bena rett ut. Jeg går hos kiropraktor for å prøve å få det fikset.. og problemet mitt er nok en bekken - låsning. Fikk det før jeg ble gravid. Kiropraktoren mener at det nå ikke er låst lenger, men at det er på vei til å bli det. Ligger å bikker på en måte, kan bli enten bedre eller værre. 

Tror det kan være lurt av deg å ta en tur til kiropraktor for sikkerhetsskyld da det kan oppstå betennelse om det blir irritert. Utrolig kjipt å få det som gravid, når man ikke kan bruke betennelsesdempende midler. 

Håper at det ordner seg snart :)

Hei! Og takk for svar.. Har ikke kommet meg til kiropr ennå. Her om dagen da vi var så uheldige og ha "samkvem"..hehe..så fikk jeg utrolige smerter senere på dagen.. det var utrolig ubehagelig og jeg klarte ikke  å stå oppreist (var på handlesenter) satt meg ned og da ga smerten seg med en gang. (Som et press ned mot åpningen). Prøvte å gå litt ..så kom det igjen og jeg kunne ikike annet enn å sette meg ned igjen. Ble sittende resten av den dagen!!!! Bedre dagen etter... men kjenner noe av det når jeg er på toalettet, kan ikke "presse så hardt" ut urin eller den andre veien før det er ubehagelig.. som om jeg har sittet på et sykkelsete og ikke er vane med det!!!Om du forstår!!...det er nok noe iforbind. med den ilende smerten fra ryggen i liggende stilling. SKAL bestille time til kiropraktor i måren!!!!

Back
Topp