Har vært plaget med akkurat samme smertene, og også palpasjonsømhet rundt symfysen. Er fysioterapeut selv, men har jobbet med barn helt siden jeg var ferdig utdannet, så jeg går liksom ikke rundt med masse bekkenøvelser i hodet, hehe.. tenkte derfor å ta kontakt med fysio med mer erfaring i forhold til emnet, for å få tips og råd til øvelser man bør gjøre.
Snakket med legen min da vi var på ultralyd sist, og han tipset meg om å dra til osteopat. Var på første time i går, og han sa fort at han veldig godt skjønte at jeg hadde smerter i bekkenet, fordi det var "helt på skjeiva" ;) Hadde låsninger lumbalt og sakralt, og i tillegg 1.5 cm høydeforskjell og "vipp i forskjellig retning" på de to bekkenhalvdelene. Normalt skal man vel helst ikke "knekke" på kvinner som går gravide (fordi noen mener knekk i verste fall kan gi feil nerveimpulser innover og sette i gang fødsel.. men de lærde strides i forhold til akkurat dette, så vet det praktiseres forskjellig fra terapeut til terapeut..). Uansett, osteopatmannen manipulerte lumbal og sakralvirvlene på plass, og så bidro jeg selv til å få bekkenhalvdelene på plass også (press inn-press ut- kort gjenfortalt ;) ). Kjente umiddelbart i etterkant at jeg var mindre palpasjonsøm, og ødemet jeg hadde forsvant også. Har kjent mindre murring i bekkenet i dag, og håper at behandlingen har hjulpet! Skal til ny time om to uker, så får se om bekkenet holder seg på plass helt til da :)
Han sa også at bekkenet har stått ute av stilling lenge, men at jeg med min trening har klart å holde det "i sjakk". Normal utvikling i graviditeten har trigget tilstanden, noe som har medført symptomer. Jeg ville nok etter hvert fått symptomer uansett om jeg hadde blitt gravid eller ikke, men vanskelig å si hvor lang tid det ville tatt før de kom.
Dersom man plages med smerter i bekken og rygg allerede nå er det beste man kan gjøre å ta kontakt med fagpersoner som kan hjelpe en å finne ut hvor problemet ligger og hvordan man best kan "reparere" disse. Det verste man gjør er å "sette seg ned" og bli passive, selv om smertene av og til blir bedre når man gjør det.. Jeg vet hvor viktig det er å holde kroppen i gang også når man går gravide, og selv om jeg ikke kan fortsette med akkurat de samme aktivitetene som jeg normalt gjør, så prøver jeg å ikke trappe så alt for mye ned på treningsmengden heller (selv om jeg har mine sløve perioder.. sukk..). Basket to ganger i uken er byttet ut med svømming en gang i uken, mens jeg fremdeles holder på med hest og ridning som normalt. Skulle gjerne fått til no styrketrening også, men dørstokkmila har foreløpig satt stopper for akkurat det *viljestyrke kom til meg*..
Kuttet svømmingen i går, for skulle heller prioritere husvask og støvsuging... jadda.. endte opp på sofaen med strikketøy i stedet.. hele kvelden.. trøstet meg selv med at jeg helt sikkert trengte å slappe av litt etter osteopatibehandling, og at kroppen helt sikkert hadde veldig godt av det.. men kjente jeg hadde litt dårlig samvittighet også.. :P