Flere med vekstavvik?

Lillevenn2016

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
I dag var jeg på vekstkontroll og var forberedt på at det kom til å være litt avvik på vekst hos foster da jeg hadde det forrige gang. Denne gang ligger babyen på 35% for stor og er 3600gram allerede. Jeg er 35+5 i dag og fikk beskjed at å gå til termin gjør jeg nok mest trolig ikke. Flere med vekstavvik tidligere svangerskap som har det likt denne gangen?

Hva gjør de med vekstavvik?

I første svangerskap fikk jeg ei lita tulle på 2890gr en uke på overtid.
Nå ser det ut som han er ganske normal på 70/79 persentilen med forventet fødselsvekt på 3600gr.

Her ikke noe erfaring selv, men har sv.dia og fikk beskjed om at dersom lille hadde vist seg å være stor ville jeg bli satt i gang 1-2 uker før termin (vet ikke hvor de mener grensen for stor går), dog viste hun seg å være helt gjennomsnittlig så får gå til termin.

Hva gjør de med vekstavvik?

I første svangerskap fikk jeg ei lita tulle på 2890gr en uke på overtid.
Nå ser det ut som han er ganske normal på 70/79 persentilen med forventet fødselsvekt på 3600gr.

Hos meg sa de at siden hun er så stor allerede så tidlig så håper de fødsel starter av seg selv før tiden, helst ikke før uke 37+0 pga modenhet i forhold til lunger og spising. Hun ligger langt nede i bekkenet og presser på allerede så jeg håper jo selv hun kommer til da. Hvis ikke så har jeg ny kontroll rett før uke 38, og er hun fremdeles veldig mye over så blir jeg satt i gang. Fikk ikke dra fra sykehuset i dag før de var 2 som hadde målt og funnet det samme avviket og konkludert med at det stemte. Spent på hva hun ender opp med når hun kommer. Storesøster var 3725gram når hun kom i uke 37 og var også estimert stor men ikke så stor som lillesøster.

Åj, det var stort! Jeg har ikke erfaring fra tidligere. Men min var beregnet til 3600 g. når jeg hadde kontroll 37+3 og var da 20% over. Hadde ny kontroll i går, 39+0 og da ble han beregnet til 3900 g. Fikk beskjed om at enten så setter de i gang nå, mens han enda var under 4 kg., eller så venter de bare og håper han kommer av seg selv.
Jeg ble satt i gang med ballong i går og ble innlagt i dag med en strips-greie ettersom ballongen ikke satt i gang noe særlig.

Jeg har også en stor gutt i magen, men jeg har diabetes type 1 så det er ganske vanlig. Han ligger over den skalaen og er estimert til å være over 4,5 så jeg blir enten satt i gang i uke 37-38 eller så blir det keisersnitt hvis han er like stor på neste måling om 1 uke (er i uke 35+3 nå)
Storebror var 4,915 så det var forventet.

Min lå vel på 19 over snittet på vekstestimering i uke 35+6. Men får gå maks overtid. Spent på hvor stor han blir

Omvendt dilemma her forsåvidt. Hun er -20% for liten. Snakk om morkakesvikt, så blir satt i gang ila ei uke hvis jeg ikke går i fødsel selv!
Hun er bare 2700 g, uke 39+2.

Hadde sv.diabetes med storebror og han ble forløst med keisersnitt da han veide 5150g 1 dag før termin, de visste han var stor, men sa aldri noe om å sette i gang. Var på vekstktr igår med lillesøster, er i uke 37 og hun ble målt til 3700g, og ble heller ikke diskutert om å ta henne før pga vekt:/ har ikke sv.diabetes denne gangen..hun er i seteleie og skal derfor prøve ytre vending på fredag, hvis hun ikke snur seg på fredag og først da skal dem ta stilling til å planlegge dato for keisersnitt som mest sannsynlig blir i uke 39..

Jeg har også en stor gutt i magen, men jeg har diabetes type 1 så det er ganske vanlig. Han ligger over den skalaen og er estimert til å være over 4,5 så jeg blir enten satt i gang i uke 37-38 eller så blir det keisersnitt hvis han er like stor på neste måling om 1 uke (er i uke 35+3 nå)
Storebror var 4,915 så det var forventet.
Oi! og jeg som trodde jeg venta et stort barn.. :o Kom storebror før tiden da? Her var storesøster også stor men ikke større enn 20% over normalen så det var litt uventa at lillesøster skulle være såpass mye større. Har verken sv.diabetes eller noe som tilsier at det er noe logisk grunn til at de skal bli store. spent på å se hvor stor hun blir til slutt og om hun også kommer før tida slik som storesøster gjorde :)

Jeg har målt vekst idag, 36+0! Ligger helt øverst på skalaen ifht SF-mål, så var forberedt på at han kanskje er stor! Han ble målt til -2%! 2660 g idag, og de regner med at han blir 3500/3600 ved fødsel om han kommer til termin og følger sin egen kurve[emoji5] så stort SF mål og størrelse på bebis trenger tydeligvis ikke ha noe sammenheng[emoji5]

Omvendt dilemma her forsåvidt. Hun er -20% for liten. Snakk om morkakesvikt, så blir satt i gang ila ei uke hvis jeg ikke går i fødsel selv!
Hun er bare 2700 g, uke 39+2.

Oi såppass. Avvik er jo avvik uansett på pluss eller minus sida.. Får håpe det ikke står så ille til da.. klarer ikke fatte hvorfor barna mine blir store. Men de trives vel godt inni magehula. Håper du går i fødsel snart og slipper igangsettelse! Lykke til på innspurten [emoji173]️

Jeg har målt vekst idag, 36+0! Ligger helt øverst på skalaen ifht SF-mål, så var forberedt på at han kanskje er stor! Han ble målt til -2%! 2660 g idag, og de regner med at han blir 3500/3600 ved fødsel om han kommer til termin og følger sin egen kurve[emoji5] så stort SF mål og størrelse på bebis trenger tydeligvis ikke ha noe sammenheng[emoji5]

Nei det er sant det! Mange faktorer som spiller inn på symfysemålene! Forrige svangerskap gikk jeg utenfor skjemaet i uke 36 det var ikke nok ruter på arket, og hun kom i uke 37 og var større enn normalen for det tidspunktet. Spent på hvordan lillesøster ender opp. Har ikke målt symfyse etter vekstkontroll ennå, men her har magen sunket veldig så vet ikke hvor mye den kommer til å være over. Bærer annerledes denne gangen, vet heller ikke om det er med på å avgjøre noe i forhold til symfysemål. Lykke til på innspurten! [emoji173]️

Oi såppass. Avvik er jo avvik uansett på pluss eller minus sida.. Får håpe det ikke står så ille til da.. klarer ikke fatte hvorfor barna mine blir store. Men de trives vel godt inni magehula. Håper du går i fødsel snart og slipper igangsettelse! Lykke til på innspurten [emoji173]️
Blir satt i gang på mandag, så håper selvfølgelig at kroppen starter fødsel selv før den tid! [emoji51]

Jeg var på vekstkontroll i går 36+6, lillegutt er ca -16% og 2420 gram. Storesøster var 2966g da hun ble født 4 dager før termin, han her blir omtrent det samme om han holder seg inne til termin fikk jeg beskjed om. Skal på ny kontroll om 10 dager, håper han holder seg inne til da selv om jeg egentlig er vanvittig utålmodig og vil ha han ut!

÷15% på frøkna her ul uke 38+2. Sparkeprøver og alt er bra så det var siste kontrollen før termin. Går jeg over skal jeg inn igjen på nye målinger da hun sitter i sete og sunket godt ned. Forventet setefødsel.. storesøster lå over og var 4 kg når hun kom uke 39.

Tror jeg har misforstått legen da hun målte. Syns hun sa at han låg -20 %. Noen som vet hva alle desse målene betyr? :wideyed::anyone
EFW Combs
2639g, 20%.
HC 303mm, 7%.
AC 324mm, 50%.
FL 69mm, 69%.
Doppler
A. Umbilicalis: PI 0.76 Between 25th (0.71) and 50th (0.82) percentile
A. Cerebri Media: PI 1.37 Between 2.5th (1.32) and 5th (1.39) percentile
Cerebroplacental Doppler Ratio 1.803 Between 10th (1.69) and 25th (1.95) percentile

Tror jeg har misforstått legen da hun målte. Syns hun sa at han låg -20 %. Noen som vet hva alle desse målene betyr? :wideyed::anyone
EFW Combs
2639g, 20%.
HC 303mm, 7%.
AC 324mm, 50%.
FL 69mm, 69%.
Doppler
A. Umbilicalis: PI 0.76 Between 25th (0.71) and 50th (0.82) percentile
A. Cerebri Media: PI 1.37 Between 2.5th (1.32) and 5th (1.39) percentile
Cerebroplacental Doppler Ratio 1.803 Between 10th (1.69) and 25th (1.95) percentile
Hc er hode mål. Ac er buken og fl er låret hvertfal.
Efw er den antatte størrelsen. Hvilke uke var du i når du tok ul? 50% er gjenomsnitte de skal ligge på om jeg har forstått riktig. .. Men skal ikke si noe sikkert

Back
Topp