Flere med småspiste barn?

fruluna

Forumet er livet
Er det flere her inne som sliter med at ungen ikke spiser så veldig mye? Eller har alle bare matglade barn?

Etter at jeg gikk over til mme har jeg regnet ut hvor mye Linnea drikker i døgnet. Det varierer litt fra mellom 500-700 ml. Og ifølge hs er det for lite og hun bør drikke 1000 ml i døgnet.

Kurven hennes stiger ikke i det hele tatt, og tipper heller nedover på kontrollene. Er så frustrert, for jeg føler jeg jager henne med matflaska hele dagen.
Grøt har hun helt nektet å ta, så det har jeg gitt opp for en stund. Innimellom får jeg henne til å spise litt fruktmos eller sånn potetmos med grønnsaker, men da snakker vi toppen 10 små skjeer.

Hs sier at jeg bare skal gi henne alt hun vil ha av mme og middag og grøt, men jeg kan jo ikke tvinge henne heller. Vil hun ikke ha, så vil hun ikke ha.

Om dagen drikker hun som regel mellom 50- 80 ml om gangen, mens på natta tar hun gjerne 150 ml i slengen.

Og drikker hun f. eks 150 ml klokka 4 på natta, kan det ofte hende at hun ikke vil ha mat før igjen rundt 11-12 på dagen!! Frustrerende ja!!!

Noen andre som også har det sånn?? Blir så sliten av det jeg atte... [:(] Aner ikke hva jeg skal gjøre!
Men må legge til at hun er veldig tilfreds, frisk og rask og blid!! Gråter nesten aldri- kun når jeg prøver å gi henne grøt! Så ungen har det fint den, men spiser tydeligvis for lite...

Tenker meg at du er frustrert ja!!! Har det ikke helt på samme måte som deg da. Du har det verre enn meg. Problemet her i gården er ikke at han spiser for lite tror jeg. Heller mer at han ikke vil ha det jeg gir han. Liam Isac har vært en storspiser inntil jeg begynte med fast føde etter ferien.
Puppen er tydeligvis favoritten og han gaaaaper etter den når han får den. Met irriterer meg at han ikke vil ha flaske lengere. Han har tatt flske helt siden han var 5 uker og jeg har ikke hatt noe problem med det for inntil et par uker siden. Enda han er sulten så vil han ikke ha det. Og tutkopp skjønner han seg ikke på enda. De siste dagene har det endt med at jeg gir melka på sje. (Han må ha i seg litt melk før jeg gir han noe fastere føde ellers blir avføringen så hard.)

Til lunsjtid gir jeg han moset gulrot/potet med noen sjeer fruktmos oppi. Den ene dagen går det greit, men den andre dagen må jeg virkelig jobbe for å få i han det mens han skriker og skråler.

På kveldstid er det grøt med fruktmos i. Etter ferien ville han absolutt ikke ha det, men fikk lurt i han det ved at jeg hadde halvt om halvt med grøt og fruktmos på sjeen. Så begynte han å like det igjen og slurpet det i seg. Men igår kveld ville han ikke ha igjen. Fikk lurt det i han ved å sette han forran TV'en så at han var opptatt med noe annet.

Syns det er så ofte jeg må jobbe for å få i han maten.

Nora-Kristine er småspist,hun drikker 90-100ml mme hver 3-4time og ingenting på natten[:)]Ikke økt noe siden hun var 2,5 mnd faktisk[8|]

Hun får noen skjeer grøt til frokost,litt middag(4skjeer) og velling til kvelden,men mme er hovedkosten.

Så det er ikke så mye som kommer inne her,men hun er fornøyd med det[:D]

Så kjedelig å høre. Skjønner godt at du er frustrert da ja. Det hadde jeg vært og.

men med å "jage henne med flaska" (som hs anbefalte deg) så kan man jo faktisk klare å snu det til at hun ihvertfall ikke vil ha mat. og det vil man jo ikke. mat skal være godt - ikke noe man skal tvinge i Linnea!

Føler du hun ikke får i seg nok da? Synker hun i vekt eller stiger hun litt?
Kan jo være varmen og kanskje?

Litt vanskelig å vite hva Thea spiser for jeg ammer enda, men hun har drukket mye vann og litt mindre pupp i det siste.
Kan jo ta litt sukker i vannet, så får hun jo litt energi i seg på den måten evt.

Forresten hvor lenge har hun holdt på med å ikke stige nok i vekst-kurven  sin? Og hva veier hun?
(hvis jeg kan spørre om det da...)

Og Thea er veldig lite interresert i grøt eller potetmos.... så har bare gitt opp å gi sånt jeg...

Uff skjønner at du blir frusrert da ja, synes ikke hs kan si  og HVOR MYE hun skal drikke, tipper Linna regulerer det ganske så bra selv jeg!!

Jeg var ganske bekymret en liten periode for Vegar drakk plutselig så mye mindre enn han pleide å gjøre, men hs sa da at så lenge gutten er blid og fornøyd og ikke plages med noe, så skal man ikke bry seg om hvor mye de drikker, man må heller se an allmenntilstanden, og at de legger på seg selvfølgelig...

Nå får Vegar fast føde 3 ganger om dagen, og da drikker han ca 600-700 ml mme i døgnet.., som regel, i det siste nå har han virket litt lei melken, så om han ikke vil ha den etter maten f.eks så gir jeg han litt juice jeg, blanda med vann...  ( den eplejuicen fra 4 mnd)...

Uff vet ikke helt hva du kan gjøre, men så lenge Linnea er fornøyd så syns jeg du kan la det være sånn det er, ikke bry deg så mye om hva hs sier!!!

Men har hun lagt på seg litt igjen nå, eller legger hun på seg veldig lite?

*trøsteklem*

Tusen takk dere snille jentene mine [:D]

Hun ble veid på mandag og da veide hun 6575 gram og var 64,5 cm.  Da hun ble født var hun 3670 gram og 49 cm.

Så hun har da gått opp 2905 gram siden fødselen for litt over 5 mnd siden. Aldri gått ned i vekt.
Men hun hs er så opptatt av den kurven da, og i starten fulgte Linnea den veldig bra. Men nå er hun ganske langt under der hun bør være... Visstnok [:o]

Vi skal til hs i morgen igjen da, for å veie en gang til. Også har jeg ført skjema for hvor mye hun drikker i døgnet. Hun skal visst ha full kontroll den dama der. [&:]

Jeg syns ikke hun virker ufornøyd heller, men merker veldig godt at de dagene hun drikker veldig lite, sover hun superdårlig på natta. Våkner hele tiden og sånn. Og det er slitsomt! [:(]

Men men.. Vi får håpe det går seg til litt etterhvert! Jeg gir henne bittelitt moset eple innimellom, for det skal visst skjerpe appetitten da! [:)]

Stine hadde samme vekt som Linnea og hun veide sist vi var på hs 8040 gr ( 5. juli). Og hun lå bitte litte granne over på vekt. Hun er heller ikke særlig begeistret for grøt og middag, men hun drikker all mme hun får. Pleier å gi henne 180 ml pr måltid. Hun tar maxs tre ts med annen mat så er hun hysterisk og vil ha flasken eller pupp. Gir henne pupp om morgenen og midt på dagen.

Tror kanskje du skal føle deg bitte litte grann fram. Noen helsesøstre har det med å følge boken 100% - uten slingringsmon. Så lenge Linnea er fornøyd og ser ut til å trives ville jeg bare hørt med det ene øret på hs. Du kjenner barnet ditt, og du kan ikke true i henne maten, da oppnår du fort en hel annen effekt en det du ønsker.

Lykke til!!

Back
Topp