Flere med små barn som spiser lite?

Tusjen

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Har ei lita tulle på 6 mnd, snart 7 mnd, som nesten ikke vil spise. Dette har hun aldri gjort heller :( hun har helt siden starten lagt lite på seg, i gjennomsnitt 80-100 per uke. Vi veier henne hver 14 dag for å følge med, og vi har vært utredet for melkeallergi og er på kontroller på barnepoliklinikken også. Men de finner ingenting med henne, for hun vokser i lengden og er glad og frisk og utvikler seg som hun skal heldigvis :) men jeg skulle så inderlig ønske at hun spiste mer! Er det flere mødre her som har små barn som er småspiste? Tips?

Prøvd flere grøter og middager, både kjøpt og hjemmelaget men ingenting går frivillig inn i munnen, her må skjeene lures inn ;) vi har forresten begynt med manuellterapi nå, kanskje det kan hjelpe...

Ingen som har noen erfaringer rundt dette? :)

Jeg har en gutt som er 9 mnd i morgen som spiser veldig lite fast føde, men han liker å smake på alt. Han elsker mm og legger godt på seg av det. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få i han mer vanlig mat. Så har dessverre ingen tips til deg.

Ingen som har noen erfaringer rundt dette? :)
Jeg har en nå 16 måneder som spiste veldig lite de første 8 mnd. Selv når hun ble ammet soiste hun bare litt. Men det endret seg kraftig plutselig:) nå ligger hun faktisk litt over normalen mot å ligge helt neders de første 8 mnd. Er 5 uker prematur da så vi "fikk lov" å ligge bederst uten alt for mye ekstra kontroller.

Men i alle fall...jeg jeg laget all maten fra bunnen av. Så da hun begynte med fast føde løsnet alt! Hun har aldri villet ha hverken kjøpegrøt eller middagsglass. Det er jo litt renere smaker på hjemmelaget mat så kan jo være verdt å prøve!

Jeg har så og si fullammet begge ungene mine til nærmere året - de vil ikke ha fast føde. Det gikk/går seg jo til men mye senere enn hva sommer vanlig og anbefalt. Begge har melkeallergi men ingen av de har slått ut på tester, kun symptomer. Mine har lagt på seg som de skal da (pga morsmelk). Gi ungen det hun vil ha og fortsett å øve med annen mat. Min erfaring er å ikke bytte mat hele tiden - hold deg til en type grøt og en type middag og ett type pålegg i en periode for å tilvenne og bli fortrolig med.

Hun er forsatt liten da, er mange som spiser lite når de er så små.
Min er 9,5 måneder og spiser veldig lite. Glad i pupp om natta. Hun har bare lagt på seg 400 gram siden hun var 6 måneder, er 7,4 kg nå.
Jeg tenker at man ikke trenger å veie å så mye, så lenge ungen har valker og ser sunn og frisk ut trenger man ikke bekymre seg.
Prøv å la henne spise selv, det kan ta mange måneder, men til slutt går noe ned. I starten kan man la de leke med maten bare. Så venner de seg til å spise selv litt etter litt.
Å prøve å lure i henne mat kan gjøre at hun blir matlei.

Hei! Dette er noe jeg virkelig har erfaring fra. Min gutt nå som er 3 år har bestandig vært småspist siden fødselen. Ville ikke ha pupp, morsmelk eller noen annen form for erstatning. Måtte nærmest tvinge det i han med skje. Ettersom han ble eldre, rundt 6 mnd alder hvor de kan spise mere vår mat så likte han ikke middag, brød, pålegg.. Altså ingenting. Det eneste jeg fikk i han var yoghurt og smoothier. Dette har vært en forferdelig tung prosess for meg som mor og oppleve at barnet spiser lite.

Jeg har vært på kurs gjennom helsestasjon ang barn som spiser lite for ingenting. Det hjalp heller ikke. Jeg har prøvd alt. I noen perioder kunne han gå 4 nesten 5 dager uten og spise noenting! Fikk aldri hjelp fra lege eller sykehus heller da. Til slutt bestemte jeg meg for å prøve å la vær å lage et stort fokus rundt dette med mat og heller ga mat når sønnen min visste tegn eller spurte når han ble så gammel at han hadde lært å prate.

Dette tok ca 1 år tid før min sønn faktisk begynte å forstå hvor viktig det er med mat og egentlig hvor godt det smaker. I dag spiser han til alle måltider, men han er fortsatt småspist av seg. Han er blid, fornøyd og utvikler seg riktig så jeg regner med at han får i seg den næringen han trenger.

Så mitt råd til deg er og la barnet velge selv om det vil spise eller ikke. Barn sulter seg aldri, jeg vet det er tungt, tøft og forferdelig vanskelig, men ikke gi opp! Så lenge barnet ditt er friskt, utvikler seg riktig og sånt så skal du ikke bekymre deg. Min sønn er tynn, men ikke mager. Han har også blitt testet for alt av allergier og melkeallergi, men fant ingenting. Noen barn er småspist og trenger ikke behov for å være stappmett og de er også lengre mette. Fortsett med hjemmelaget mat og la barnet spise selv også, men du må regne med masse gris. Gjør måltidene morsomme og aldri vis deg fortvilet!

Lurer du på noe mer må du gjerne ta kontakt på Facebook!

Mvh Maj-Elin Hotvedt

Har en på 3,5år og han hadde problemer med først å legge på seg av mme og siden fast føde. Etter 3,5 år tok ej å vegde matmengden gutten fikk i seg iløpet av 1uke og viste d t helsesøster. Hun videresente oss videre t hs-legen. Ho såg at mandlane var store så ho videresente oss t ØNH-lege, han videresente oss t operasjon for fjerning av mandler og polypper. Mandlene blei fjernet,men ik polyppene for gutten har skjult ganespalte. Skal t bake t ØNH-legen og da skal ej ta opp s.ganespalte "problemet". Har ungen din blitt skjekke for noke slikt? Har faktisk ik så mange gode råd å gi. Men d beste rådet ej kan gi e at du veit best! Og husk at d e ik alle som føller "normalen"! Følg magefølelsen!

Har en sønn på 3,5 år som slutta å spise når han hva 8 mnd, og har egentlig vært brødunge siden da. Få ting han spiser. Men han utvikler sæ, og e en lang og tynn gutt. Ikke undervektig. Hva veldig frustrerende til tider. Nu har han veldig opp og ned dager. Går mest i knekkebrød og smør ☺️ søstera hans på 1,5 spiser dobbelt så mye som han. Har slutta å stresse med det, han spiser når han spiser og han sier i fra når han e sulten. Prøver alltid å få han til å smake middagen før han får gå fra bordet om han ikke vil ha... Forresten så fikk han mme til han ble godt over 2 år. For å få i sæ næring han trengte. ☺️

Har en sønn på 3,5 år som slutta å spise når han hva 8 mnd, og har egentlig vært brødunge siden da. Få ting han spiser. Men han utvikler sæ, og e en lang og tynn gutt. Ikke undervektig. Hva veldig frustrerende til tider. Nu har han veldig opp og ned dager. Går mest i knekkebrød og smør ☺️ søstera hans på 1,5 spiser dobbelt så mye som han. Har slutta å stresse med det, han spiser når han spiser og han sier i fra når han e sulten. Prøver alltid å få han til å smake middagen før han får gå fra bordet om han ikke vil ha... Forresten så fikk han mme til han ble godt over 2 år. For å få i sæ næring han trengte. ☺️
Signerer denne! :-) min gutt på 3 år spiser én gaffel med middag før han bokstavelig talt stikker av fra bordet. Men nytter ikke å tvinge ham. Han sulter ikke, vil oftest ha knekkebrød uten NOE på eller frokostblanding. Frustrerende til tider, men han er i fin form og utvikling. Barn spiser til de er ikke-sultne i motsetning til oss som spiser fordi vi vil bli mette eller vet at det ikke er middag før om mange timer :-)

Back
Topp