Flere med planlagt KS?

Valhin

Betatt av forumet
Lurer på om det er flere som skal ha planlagt KS her. Jeg har et planlagt KS fra før, og skal ha det samme denne gangen.

Jeg har ikke tenkt over det siden jeg er førstegangsgravid og gruer meg ikke så mye hittil, men er livredd sprøyter og andre sykehus og lege-ting.. så vet ikke helt jeg xsmile8 men jeg lurte på hvorfor du hadde planlagt KS før og hvorfor du vil gjøre det igjen?

Jeg skal søke om planlagt ks denne gangen, men fikk beskjed om at jeg får ikke søke før etter OUL, og håper virkelig jeg får det innvilga. Grunnene er mange, forrige gang satt ungen fast og kom ikke ned i bekkenet og jeg lå med pressrier uten åpning i 6 timer før det ble bestemt at jeg skulle ha hastesnitt.
Denne gangen vil jeg gjerne ha for å slippe å ende med hastesnitt, så jeg får delt opplevelsen med mannen min. Føler det er spesielt viktig siden dette er siste. Men jeg vil også ha ks pga at jeg sliter med revmatisme og utmattelse, og er veldig redd for at kroppen ikke tåler påkjennelsen, siden under dette svangerskapet er jeg blitt mye sykere, i motsetning til alle andre gangene, hvor jeg er blitt smertefri og full av energi.

Jeg hadde planlagt KS pga fødselsangst og vondt bekken :)

Jeg er spent på hva de sier på OUL. På tidlig UL sa gyneokologen at jeg hadde forliggende morkake. Den kan jo flytte seg ettersom livmora strekker seg, men blir den liggende blir det vet KS her :-)

Jeg er spent på hva de sier på OUL. På tidlig UL sa gyneokologen at jeg hadde forliggende morkake. Den kan jo flytte seg ettersom livmora strekker seg, men blir den liggende blir det vet KS her :)

Gynekologen sa det så ut som forliggende morkake hos meg også. Så er veldig spent på om den flytter seg nok til at jeg slipper ks. Har hatt to fine fødsler, men sinnsykt vonde og sterke rier på slutten... Sånn type fra fire cm åpning til full på et par rier. Og kjenner at jeg jo ikke akkurat gleder meg til det, så om det blir ks, så slipper jeg jo i alle fall det, selv om naturlig fødsel er å foretrekke for min del :)

Det er ikke farlig å ha morkaken liggende foran, men hvis morkaka ligger lavt og delvis over mormunn får man en ekstra UL rundt uke 30 for å se om den har flyttet seg lengre opp. Dette gjelder om morkaken ligger foran eller bak. Hvis den ligger for lavt blir det automatisk Planlagt Ks pga faren for blødninger.

Det er ikke farlig å ha morkaken liggende foran, men hvis morkaka ligger lavt og delvis over mormunn får man en ekstra UL rundt uke 30 for å se om den har flyttet seg lengre opp. Dette gjelder om morkaken ligger foran eller bak. Hvis den ligger for lavt blir det automatisk Planlagt Ks pga faren for blødninger.

Forliggende morkake er ikke det samme som foranliggende morkake. Forliggende morkake ligger foran mormunnen. foranliggende er på forsiden. Jeg fikk UL pga blødninger og da mente gynekologen at det skyldtes at morkaken lå foran åpningen. Men jeg syntes hun sa den kunne flytte på seg likevel...

Forliggende morkake er ikke det samme som foranliggende morkake. Forliggende morkake ligger foran mormunnen. foranliggende er på forsiden. Jeg fikk UL pga blødninger og da mente gynekologen at det skyldtes at morkaken lå foran åpningen. Men jeg syntes hun sa den kunne flytte på seg likevel...

Jeg mener over åpningen.... Forliggende morkake betyr over åpningen...

Gynekologen sa det så ut som forliggende morkake hos meg også. Så er veldig spent på om den flytter seg nok til at jeg slipper ks. Har hatt to fine fødsler, men sinnsykt vonde og sterke rier på slutten... Sånn type fra fire cm åpning til full på et par rier. Og kjenner at jeg jo ikke akkurat gleder meg til det, så om det blir ks, så slipper jeg jo i alle fall det, selv om naturlig fødsel er å foretrekke for min del :)
Jeg hadde en lang og tøff fødsel sist. Endte litt dramatisk da gutten fikk dårlig fosterlyd, og ble tatt med tang i hui og hast. Men har alikevel mest lyst til å føde naturlig om jeg kan.

Jeez, my bad!! :)

Forrige svangerskapet hadde jeg forliggende morkake, som førte til at jeg fikk en blodansamling i livmora, som igjen gjorde at jeg blødde masse fra uke 4-12. Men når jeg kom til uke 28 eller noe, så hadde den heldigvis flytta seg oppover, så da ble det foranliggende morkake i stedet.

Jeg satser på å føde normalt hvis tvillingene ligger greit til og det er mulighet for det. Men sannsynligheten er nok stor for at jeg likevel ender opp med ks.

Eg skal ha det denne gangen.Revnet kjempe mye forrige gang, barnet hang fast.Vi følte oss ikke ivaretatt under fødselen og mannen nekter og være med på ny fødsel pga det.

Hadde planlagt ka sist grunnen fødselsangst, ønsker det samme denne gang og, var en veldig fin opplevelse med lite smerter.

Jeg mener å ha lest at morkaken fester seg og blir der den er etter uke 20. Frem til da kan den flytte seg litt.

Jeg mener å ha lest at morkaken fester seg og blir der den er etter uke 20. Frem til da kan den flytte seg litt.

Ser jeg har formulert meg litt dårlig... ;) Morkaken er jo festet fra begynnelsen, og flytter vel egentlig ikke på seg. Men livmoren strekkes jo, og da vil morkaken følge med på en måte. Dette skjer vel omtrent helt frem til fødsel. Jeg har hatt morkaken veldig nær åpningen ved OUL i ca uke 18 på begge mine svangerskap, men de ble trukket tilstrekkelig vekk innen fødselen.

Det jeg var usikker på var om den kunne trekkes bort når den lå over selve åpningen. For jeg tenker at hvis den er festet på en måte over og rundt åpningen, så skjønner jeg ikke helt hvordan den skal kunne trekkes bort når livmoren utvider seg ettersom den jo da vil være fast helt der nederst...

Eg skal ha det denne gangen.Revnet kjempe mye forrige gang, barnet hang fast.Vi følte oss ikke ivaretatt under fødselen og mannen nekter og være med på ny fødsel pga det.

Det var leit å høre at dere hadde en vond opplevelse. Vil du si noe om hvilket sykeshus det var? Fikk dere snakket med noen i etterkant?

Det var leit å høre at dere hadde en vond opplevelse. Vil du si noe om hvilket sykeshus det var? Fikk dere snakket med noen i etterkant?

Haugesund sjukehus.Assisterende lege og JM snakket med meg i etterkant og spurte om det gikk greit.Men på sykehuset var eg liksom i min egen "boble" så mye sank ikke inn før vi kom hjem.
Vi sa egentlig at etter det skulle vi ikke ha flere, pga plagene mine i ettertid og pga mannen syntes det hele var en fæl opplevelse.Men datteren vår har ønsket seg i mangen år en lillebror eller lillesøster og vi følte at det var rett og prøve igjen :) Vi fikk trossalt en nydelig datter ut av det.

Back
Topp