Flere med mange barn her?

lyse gul

Glad i forumet
Jeg skal ha nr 6 og det er hadde vært fint å vite at man ikke er alene om å ha mange barn:joyful:
Det er litt andre utfordring man møter når man er gravid og har så mange barn. Vil gjerne høre hvordan andre har det.
Jeg er 19 uker og ingen andre enn mannen vet om det da jeg rett og slett ikke orker å høre alle dumme kommentarer folk lirer av seg.

Er nr 5 her, er bare 8 uker enda, men gruer meg! Har luftet tidligere at jeg ønsker meg en siste men da har jeg fått så mange kommentarer på at « du har fire» det er vel bra med 4, du har gjort ditt ! Så kjenner jeg gruer meg extremt på til at folk får vite noe! Jeg jobber selv på fødeavdelingen så der får de vite det ganske fort ! Jeg er selv så elendig og dårlig at jeg er sykemeldt! Men kjenner jeg gruer meg! Blir dårlig i humøret av å tenke på det

LOv å være nysgjerrig? Dere som har så mange, hvordan orker dere så mange småbarnsfaser med grining, lite søvn etc! All respekt! Og hvordan er det økonomisk? Har alle barna hvert sitt soverom f.eks? Det er sånne ting jeg lurer pp xD

Er nr 5 her, er bare 8 uker enda, men gruer meg! Har luftet tidligere at jeg ønsker meg en siste men da har jeg fått så mange kommentarer på at « du har fire» det er vel bra med 4, du har gjort ditt ! Så kjenner jeg gruer meg extremt på til at folk får vite noe! Jeg jobber selv på fødeavdelingen så der får de vite det ganske fort ! Jeg er selv så elendig og dårlig at jeg er sykemeldt! Men kjenner jeg gruer meg! Blir dårlig i humøret av å tenke på det
Gratulerer så mye!
Det er så utrolig trist at vi går og gruer oss til å dele noe som skal være en gledelig nyhet. Folk tror man si hva som helst til de som får mange barn. Jeg spør da ikke folk hvorfor de velger å ikke få barn eller velger å bare få 1 barn.

Jeg fikk ingen gratulasjoner på nr 5. på nr 6 nå ble jeg møtt av «var det planlagt?» av sykepleieren som skulle ta blodprøven av meg. Ikke noe hei eller «så hyggelig» Hun spurte kun av egen nysgjerrighet. Det er jo strengt talt privat og er likegyldig når man velger å få barnet. Jeg har ikke lyst til å gå til jordmor på helsestasjonen en gang og går bare til fastlegen nå.

Og ingen ting er tilrettelagt for de med mange svangerskap. Verken jordmor eller fastlege visste at etter 4 fødsler er man en blødningsfare og ikke kan komme rett på barselhotell. Timene på helsestasjonen har ingen informasjon tilpasset en storfamilie og handler kun om å være mor for første gang.

Jeg føler meg som en outsider i samfunnet og selv om jeg har mange venner med barn så føler jeg meg ensom.
:

LOv å være nysgjerrig? Dere som har så mange, hvordan orker dere så mange småbarnsfaser med grining, lite søvn etc! All respekt! Og hvordan er det økonomisk? Har alle barna hvert sitt soverom f.eks? Det er sånne ting jeg lurer pp xD
Mine små barn er tette og det er bare en lang fase med lite søvn og det venner man seg til.
Tenker ikke over at de er så grinete, gleden over dem veier opp for litt sutring her og der. Tenk på hvor høyt du elsker ditt barn og gang det med 5. sånn føles det å ha 5 barn:Heartred

Økonomisk er mat den største utgiften og man må jo prioritere hva som er viktig av ferier ol når man velger å få mange barn. nei barna her ikke hvert sitt soverom. Det er ikke nødvendig og de er så like i alder at de deler med et søsken. Jeg og min søster delte rom og har bare fine minner fra det.

Her har alle barna store rom, eldste er 20 år og jobber og studerer på høyskole! Ingen av barna mangler noe, tror de har i overflod å mer en det, de blir alle fulgt opp på fotball å håndball ! Vi stiller på alt av dugnad å ting! Nå er mine 20,16,15 og 12 så føler på ingen måt at de krever så mye! Både jeg og mannen min tjener mer en godt så her er det ingen problem! Vi har elsker og følge opp barna, er faktisk lei av egentlig å reise på ferie alene med bare mannen, savner barna ! Vi har mye fritid å mye tid til og ta oss av hverandre og barna :)

Venter nr 4 her:greet025 Gruet meg også til å fortelle. Men det har egentlig gått fint. Veldig synd at det skal være slik.
Jeg er mest spent på hvordan det blir med 6 års aldersforskjell på minste og babyen. De tre andre er relativt tette og har veldig godt forhold alle tre. Men tenker at det kan bli fint:)

Helt enig i at det er lite tilrettelagt for større familier.

Vi venter også nummer 6.

Kjenner meg igjen i mye av det dere andre skriver. Gleden over å dele var ikke tilstede, og jeg merker at jeg unngår å fortelle der jeg kan. Prøver også å ikke dele hvor mange barn jeg har når jeg treffer gamle kjente som spør om livet, fordi jeg ikke orker de der kommentarene om "hva skal du med alle barna? " :rolleyes:

Mat er definitivt den største utgiften. Deretter bil, for den er det bare trøbbel med og vi har ikke luksusen av å kunne velge siden vi må ha 8 seter eller mer.
Klær og leker kan arves, så lenge det er i grei stand. Verre å "arve" en halvspist matpakke :laughing002

Vi har for øyeblikket bare 3 soverom, men innen et par år så ordner vi to til. At barna må dele rom er ikke noe stress, men ser at nå som eldste nærmer seg pubertet så er det på tide med eget rom.

Helt ærlig så har ingen noe med det, men skjønner tankegangen. Så lenge man er i stand til og ta seg av barna på en trygg og god måte så har ingen noe de skal ha sagt! Der finnes de som har både ,8,9 barn å det går bare godt ! Som sagt jeg spør ikke de som velger å få bare 1, eller to barn! På lik linje så om man vil ha 4,5,6 så er det opp til hver enkelt ! Nå kjører eldste sin bil å min mann har 6 seter mens jeg kjører en vanlig 5 seter ! Men vi er sjeldent på noe sammen med alle barna, da de er så store å drar på sine ting ! Alt går bare man finner en løsning som passer for hver familie ! :)))

Back
Topp