Flere med "lang" reisevei til fødested?

Tiril123

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
❤ Juliskattene 2018 ❤
Flere med "lang" reisevei til fødested?
Sikkert flere som har mye lenger enn meg, men snakker om 2 timer pluss.

Tanker rundt dette? Finnes det jordmorvakt der du bor? Fungerer ordningen? Føler du deg trygg? Blir du kanskje å dra inn til nærmeste fødeplass i forkant?

Gjerne del både erfaringer for de som har det, og tanker om fødselen som kommer :)

Ja! Jeg har to times kjøring til der jeg skal føde. Har et lokalsykehus som er 40 minutter unna der jeg bor, men pga. min type 1 diabetes så blir jeg fulgt opp og skal føde i Trondheim. Ifølge fødselslegen jeg pratet med sist så har vi jordmorvakt her, men hvordan det fungerer det vet jeg ikke. Føler meg overhodet ikke helt trygg i det hele tatt hvis fødselen plutselig skulle starte igang hjemme, med tanke på den lange veien vi har å reise. Jeg blir igangsatt senest uke 38, så er nesten å håpe at noe ikke skjer før den tid. I tillegg så er jeg mye hjemme alene på ettermiddag og kveldstid da samboer jobber hver kveld, og det gjør meg ekstra utrygg hvis noe skulle skje. Blir veldig nervøs av dette! :p

Jeg har to timer reisevei med bil til nærmeste fødeavd. Har kommunal jordmor her i byen men hun drar på ferie nå i juni og blir borte til i midten av juli. Var på kontroll i dag(uke 32+2) og har fått ny time den 21/6(34+5). Dagen før hun tar ferie. Neste time har hun satt opp straks hun er hjemme den 17/7 og da vil jeg være i uke 38+3. Mitt første barn kom tre uker før termin så frykter jo litt at det blir tidlig fødsel denne gangen og. Snakket med henne om akkurat dette i dag og da sa hun at hun var ikke bekymret for meg. Har et problemfritt svangerskap og hvis noe skulle skje så sender legene her i byen meg med en gang til sykehuset fordi de er litt «pinglete» og synes det et bedre å bare sende de fødende raskt til jordmødrene på sykehuset:joyful: Så for min egen del så er ikke jeg heller veldig bekymret. Vet hva jeg går til og føler meg helt trygg selv om jordmor tar ferie noen uker:)

Jeg har 1,5 times kjøring til Trondheim. Har egentlig lokalsykehus 15 min unna, men pga. diverse rundt egen helsesituasjon har jeg hatt oppfølging på St. Olav, og skal dit for igangsetting etter eget ønske. De sa at dersom fødselen skulle starte av seg selv før det, så kan jeg jo dra innom lokalsykehuset og sjekke status, så kan de vurdere om jeg rekker å kjøre til Trondheim eller ikke. Som regel tar jo de fleste fødsler mer enn et par timer. Men tenker man ikke trenger å vente hjemme så veldig lenge om noe starter og man skal kjøre langt :-)

Jeg har lokalsykehus 15 minutter unna. Men pga sommerstengt fødeavdeling har jeg to eller fire timers kjøring til fødestedet. Alt etter som om ferga går. Jeg skal på selektering på torsdag og da får jeg vite om de kan sette meg igang litt før termin så jeg får føde her. Den lokale fødeavdelingen stenger to dager før terminen min.

Har termin i periode med feriestengt lokal fødeavdeling. Normalt sett har jeg 5 min kjøretur til sykehuset, men får nå ca 2 timers kjøretur. Åpen poliklinikk og jm på vakt på lokalsykehuset i perioden.:) Det ordner seg, og jeg tenker lite på det. Hadde 2 timers reisevei da jeg fødte min eldste også.:)

Jeg er så glad jeg har sykehus i nærheten. Fødsel nr 1 gikk raskt, og de antar nr 2 går raskere. Så tror jeg hadde vært veldig nervøs med lang reisevei!

Bor langt unna sykehus, men må nok innom lokaljordmor eller lege på turen for å avgjøre om vi får kjøre selv eller om det blir ambulanse/fly/helikopter:)

Får svare selv også da. Jeg bor også 2 timer unna (medregner ei ferje). Vi har jordmorvakt her jeg bor, men dessverre ikke hele tiden. Skikkelig dårlig synes jeg, man blir overlatt mer til seg selv og egne vurderinger. Jeg fødte på 5-6timer sist, og frykter for en enda raskere fødsel denne gangen. Om ikke denne fødselen starter slik som sist, med at vannet gikk, må jeg virkelig være på vakt etter tegn på begynnende rier.

Det har vært flere tilfeller med ambulansefødsler her de siste månedene, noe jeg ikke er så fryktelig ivrig på kjenner jeg. Gruer meg ikke til selve fødselen, men kjenner at tankene på å rekke seg fram i tide tar mye tankevirksomhet og energi om dagen.

Jeg har 10min gange til sykehuset fra der vi bor Nå som føles veldig betryggende. Det som bekymrer meg er at vi har valgt å flytte oppi alt det her. Vi har kjøpt nytt som da er 1t 30min fra sykehuset jeg har fødeplass (uten kø). Huset vi har nå er ikke solgt enda så antar vi har det når jeg skal føde og at det sånn sett går helt fint, men jeg vil helt sikkert tilbringe tid i det nye og prøve få i stand ting der også. Kommer jo ann på formen de siste ukene hva jeg faktisk orker, men ting kan jo skje når som helst som stresser meg litt:p synes 1t 30min er lang når jeg veit at jeg har et nærmere og tryggere alternativ

Back
Topp