Flere med kort livmorhals her?

Kolibrien_

Glad i forumet
MayDay2021
Aprilspirene 2025
Jeg har tidligere blitt konisert, og ønsket selv å få målt livmorhalsen etter jeg ble gravid for å sjekke hvordan det lå an. Den ble målt til 2,5 cm i uke 26, og 2,2 i uke 32. Jeg er nå straks 34 uker, og kjenner det stresser meg litt at den er ganske kort nå som det begynner å bli mer tyngde.

Opplevde noen rare kynnere tidligere denne uken som minnet mer om diarèsmerter uten at det skjedde noe mer. Det ga seg heldigvis, men har også hatt litt press nederst i magen og div. Skal selvfølgelig ta dette opp med jordmor på neste time til uka. :) Tenkte dog å høre om det var flere i samme situasjon? Eller som evt. har opplevd slike kynnere?

Jeg ble målt forrige svangerskap med bakgrunn i konisering hvor det ble tatt ganske mye, men hos meg var den 3 cm ved måling i uke 25 og 31. Denne gangen er det ikke målt. Jeg var veldig plaget med sterke og regelmessige kynnere i mitt første svangerskap og gikk ut i svangerskapspenger på grunn av det (stressende jobb), dette hjalp veldig på kynnerne. Livmorhals under 2,5 cm blir vel definert som livmorhalssvikt, får du ikke noe ekstra oppfølging fra sykehuset? Vet at de ikke stopper fødsel etter uke 34, men det må jo være et mål å forsøke å utsette, f.eks ved sykemelding/svangerskapspenger.

Jeg ble målt forrige svangerskap med bakgrunn i konisering hvor det ble tatt ganske mye, men hos meg var den 3 cm ved måling i uke 25 og 31. Denne gangen er det ikke målt. Jeg var veldig plaget med sterke og regelmessige kynnere i mitt første svangerskap og gikk ut i svangerskapspenger på grunn av det (stressende jobb), dette hjalp veldig på kynnerne. Livmorhals under 2,5 cm blir vel definert som livmorhalssvikt, får du ikke noe ekstra oppfølging fra sykehuset? Vet at de ikke stopper fødsel etter uke 34, men det må jo være et mål å forsøke å utsette, f.eks ved sykemelding/svangerskapspenger.

Skjønner. Du har ikke vært plaget med slike kynnere i dette svangerskapet? Ja, under 2,5 cm er vel definert som livmorhalssvikt. Og stusser over at de ikke engang nevnte at jeg burde ta det med ro. Kanskje fordi jeg har kommet såpass langt? Jeg vet ikke. De virket ikke stresset. Er enig med deg at man burde prøve å unngå fødsel så tidlig. Nå har jeg kun en tilkallingsvikarjobb i bhg, og jobbet fullt kun frem til jul. Så jeg har hatt rolige dager i det siste med lite jobb. Passer på å slappe av mye. Men burde vel egentlig blitt sykmeldt likevel. Har hatt litt kynnere de siste par dagene, med litt tak i ryggen i tillegg (men ikke noe regelmessig). Samt noe press nederst i magen - noe som sikkert er helt normalt for alle i uke 34, men man blir dog likevel litt bekymret siden livmorhalsen er kort. Ekkelt. :oops: Straks time hos jordmor igjen, heldigvis.

Full forståelse for bekymringen din, var veldig bekymra selv i første svangerskap når kynnerne var så sterke. Har ikke vært i nærheten så plaget av kynnere denne gangen, men tror det handler om at jeg allerede i oktober gikk ut i 50% svangerskapspenger. Hos meg blir kynnerne fort utløst av stress, så dersom jeg får redusert det, så blir det mindre. Sånn sett kan det være at kynnerne forsterket seg selv forrige gang, med at kynnere økte stress og bekymring hos meg som igjen førte til mer kynnere :facepalm: Ville tatt det opp med jordmor, kanskje kan svangerskapspenger være riktig løsning for deg :)

Back
Topp