Flere med jernmangel?

Laila1985

Blir kjent med forumet
Har kjøpt Ferromax jerntabletter 65 mg på butikken,jordmor som sa jeg skulle kjøpe de.
Problemet er bare det at jeg blir så utrolig kvalm av de!! Flere? Hva spiser dere av når dere har jernmangel?

Floradix har jeg god erfaring med, jeg fikk vondt i magen av jerntabletter. Og så pass på å spis mye brokkoli, spinat og sånt, og drikk appelsinjuice til middag, men unngå kalsium samme med jern-maten. :)

Floradix har jeg god erfaring med, jeg fikk vondt i magen av jerntabletter. Og så pass på å spis mye brokkoli, spinat og sånt, og drikk appelsinjuice til middag, men unngå kalsium samme med jern-maten. :)

Takk,kanskje jeg må prøve floradix isteden :hungover:

Jeg har brukt Niferx tidligere. Den anbefales for de med problemmage og er veldig mild. Har ikke brukt den som gravid, så om du vil sjekke må du huske å spørre de på apoteket om den de trygg. Som Toneamy sier så er det lurt å drikke et glass appelsinjuice ved siden av for å bedre opptaket av tabletten :(

Lurer litt på om jeg også har jernmangel. Har slitt med det tidligere og er unormalt slapp. Tenkte å ta en blodprøve idag.

Har kjøpt Ferromax jerntabletter 65 mg på butikken,jordmor som sa jeg skulle kjøpe de.
Problemet er bare det at jeg blir så utrolig kvalm av de!! Flere? Hva spiser dere av når dere har jernmangel?
Jern tabletter må tas med c vit for å få bedre opptak og mindre mage smerter.
Fins andre tabletter og som er mildere mot magen enn ferromax
Floraxid anbefalles på det sterkere :)

Floradix er mye bedre for magen, og tas opp lettere enn jerntabletter.
Det smaker høgg, men funker. ;)

Jeg tar ferromax sammen med c-vitamin og lactulose rett før jeg legger meg. Så slipper jeg å kjenne på noe som helst :)

Niferex anbefales her på sykehuset , å det er det de bruker til de som ligger lenge på føden/barsel pga blødning og slikt ... jeg har gått på jern og ble veldig dårlig , disse var de eneste jeg ikke ble dårlig av. De er svindyre

Hmm min lå på 11,7 så det var vist innafor. Ble nesten litt skuffa for jeg hadde håpet på en løsning! Spinat og rødt kjøtt er foresten veldig jernrikt :)

Jeg er i grenseland, så tar tilskudd.

Fikk en fin liste over jernholdig mat av jordmor, og hjerteskjell topper lista med langt mer jern enn feks rødt kjøtt.
Lag en digg pastarett med hjerteskjell en gang i uka. Man får kjøpt dem på boks også:)

Jeg liker dem ikke da:wtf:

Dessuten har jeg hørt at jern bør tas på tom mage, eller i alle fall ikke sammen med mat, men gjerne sammen med vitamin c, som flere nevner.

Har behov, men har store tendenser forstoppelse så jern er vanskelig. Tåler ikke disse dulcolax greiene så det er vanskelig å forebygge forstoppelsen slk til at jeg får i meg jern. Frustrerende!!

Hmm min lå på 11,7 så det var vist innafor. Ble nesten litt skuffa for jeg hadde håpet på en løsning! Spinat og rødt kjøtt er foresten veldig jernrikt :)
Er det HB legen din målte? For den synker ikke før seint i forløpet med jernmangel. . Det holder ikke med stikk i fingeren for å sjekke jernlagre i kroppen. Da må du ta blodprøver som sendes inn. . Ferritin eller noe i den duren heter det.. og om det var den prøven legen din tok så er jo uansett 11.7 lavt i jernlagre. Den skal være mellom 15 og 150 for kvinner. .☺☺

Er det HB legen din målte? For den synker ikke før seint i forløpet med jernmangel. . Det holder ikke med stikk i fingeren for å sjekke jernlagre i kroppen. Da må du ta blodprøver som sendes inn. . Ferritin eller noe i den duren heter det.. og om det var den prøven legen din tok så er jo uansett 11.7 lavt i jernlagre. Den skal være mellom 15 og 150 for kvinner. .☺☺
Fikk stikk i fingern. Synes det var veldig rart at jeg fikk svar så fort. Jeg får spørre jordmor på fredag :) Takk for info!

Fikk stikk i fingern. Synes det var veldig rart at jeg fikk svar så fort. Jeg får spørre jordmor på fredag :) Takk for info!
Du må til legen for de blodprøvene ☺jordmor tar HB ☺

Eg blei så kvalm at løsningen her var å ta de på kvelden sammen med et lite måltid - en frukt eller youghurt. Da kom kvalmen meden eg sov/ikkje skulle noke. Bedre med litt ekstra jern en ingen :p

Back
Topp