Flere med ICP?

Alana

Betatt av forumet
Septemberlykke 2016
Jeg fikk ICP (intrahepatisk svangerskapskolestase) allerede i uke 33+0 og får tabletter for å senke gallesyrenivået. Er snart ved 36+0 og kjenner dette tar på. Flere her som har ICP, og hvordan går det med dere?
 
Jepp! Jeg har det når for andre gang. Ingen kløe og hadde heller ikke det sist gang, så ganske glad for det. Er derimot ganske kvalm. Ble satt i gang uke 37+2 sist gang. I dag er jeg 36+4 og venter på svar på blodprøve som var tatt i dag. Så får vi se hvordan det blir denne gangen.

Har du fått beskjed om igangsetting? Hvirdan følges du opp?
 
Jeg fikk kløen i hendene og føttene, og litt i resten av kroppen. Tablettene fikk gallesyren ned litt, men dagens prøver viser at den har gått opp litt igjen til 40. Jeg er mest bekymret for babyen og er redd for at gallesyren skal gå over til i morkaken. Det eneste jeg kan gjøre nå er å følge med på babyens livstegn og bevegelsene, og ringe føden dersom jeg merker noe endringer. Legen jeg var til i dag snakket om å drøye det lengst mulig til 38+6 som er to uker til. Selv føler jeg at det blir å game, tror jeg vil be om igangsetting ila uke 37 når babyen ikke er premature lenger.
 
Jepp! Jeg har det når for andre gang. Ingen kløe og hadde heller ikke det sist gang, så ganske glad for det. Er derimot ganske kvalm. Ble satt i gang uke 37+2 sist gang. I dag er jeg 36+4 og venter på svar på blodprøve som var tatt i dag. Så får vi se hvordan det blir denne gangen.

Har du fått beskjed om igangsetting? Hvirdan følges du opp?

Er du kvalm pga ICP? Til meg sa de at kløen er det eneste symptomet. Hvordan ble gallesyrenivået?
 
Er du kvalm pga ICP? Til meg sa de at kløen er det eneste symptomet. Hvordan ble gallesyrenivået?
Av en eller annen grunn så er de veldig påståelige på at man MÅ klø og noen mener man ikke blir kvalm. Mens utenlandske studier på emnet viser noe annet. Jeg er jo også et levende bevis på det. Foreløpig bare målt til 17. Venter på svar på prøve som jeg tok mandag. Sist gang steg verdiene fra 9 til 76 på fire dager.. så har en følelse av at de er høyere nå.

Skal du settes i gang før tiden?
 
Av en eller annen grunn så er de veldig påståelige på at man MÅ klø og noen mener man ikke blir kvalm. Mens utenlandske studier på emnet viser noe annet. Jeg er jo også et levende bevis på det. Foreløpig bare målt til 17. Venter på svar på prøve som jeg tok mandag. Sist gang steg verdiene fra 9 til 76 på fire dager.. så har en følelse av at de er høyere nå.

Skal du settes i gang før tiden?

Oi, 76 er mye! En av legene sa at det ikke alltid er sammenheng mellom kløe og gallesyre. Var noen dager det ikke klødde, men syren gikk rett opp likevel. Skal settes i gang, vet bare ikke når. Skal ta nye prøver på torsdag igjen hos svangerskapspoliklinikken så vi får svar senere samme dagen.

Den siste legen sa at ferske studier anbefaler igangsetting ved verdi over 100 for de som er i uke 34, og lavere enn 100 for etter uke 34. Risikoen øker jo lenger uti svangerskapet. Tror ikke jeg vil ta sjansen på å vente helt til uke 38+6 som siste legen foreslo
 
Oi, 76 er mye! En av legene sa at det ikke alltid er sammenheng mellom kløe og gallesyre. Var noen dager det ikke klødde, men syren gikk rett opp likevel. Skal settes i gang, vet bare ikke når. Skal ta nye prøver på torsdag igjen hos svangerskapspoliklinikken så vi får svar senere samme dagen.

Den siste legen sa at ferske studier anbefaler igangsetting ved verdi over 100 for de som er i uke 34, og lavere enn 100 for etter uke 34. Risikoen øker jo lenger uti svangerskapet. Tror ikke jeg vil ta sjansen på å vente helt til uke 38+6 som siste legen foreslo

De vurderer vel hele bildet når de skal se på igangsetting for deg. Jeg har foreløpig ikke fått noe beskjed om det, men avventer de nye verdiene. Jeg skal uansett ha et keisersnitt, så da kan de likegodt flytte datoen frem en uke eller to, spør du meg.. men vet ikke om de tenker sånn.
Jeg er enig i at jeg ikke hadde vært komfortabel med å gå helt til 38+6. Spørs såklart litt på verdiene. Hva er du målt til? Deilig å kunne få svar samme dag. Hvilket sykehus tilhører du? Jeg må vente i nesten 3 dager på svar :(
 
Siste måling viste 40, økte selv om jeg går på ursochol. Er hos St. Olavs i Trondheim, de bruker et par timer på blodprøvene. Tror du kan få svar raskere om du pusher på, legekontoret sa først ei uke til meg Kan jo skje mye på få dager.
 
Siste måling viste 40, økte selv om jeg går på ursochol. Er hos St. Olavs i Trondheim, de bruker et par timer på blodprøvene. Tror du kan få svar raskere om du pusher på, legekontoret sa først ei uke til meg Kan jo skje mye på få dager.
Ja, da spørs det nok om ikke du skal settes i gang snart da. Det sies vel at 40+ skal settes i gang senest uke 38? :)
 
Da er det bestemt at jeg settes i gang på dag 37+0 om noen få dager, gallesyren har økt igjen til 51. Kjennes som en lettelse etter så lang tid :)
 
Back
Topp