Flere med APS?

M.V

Glad i forumet
Fikk tidligere i år påvist APS. Er det andre her og? Noen med vellykket svangerskap? Hva hadde dere av støttemedisiner?

Jeg var gravid i høst, med endte med MA. Ble gravid i desember, spontanabort. Ble gravid nå i mai, da tok jeg fragmin utskrevet fra fertilitetsklinikken - spontanabort igjen. Ser andre som står på fragmin og noen som tar progesteron også. Har legetime om 2 uker, så skal prate med legen om veien videre da. Men hadde vært fint å høre om andres erfaringer, ettersom dette er nytt for meg.

Jeg har APS, og står bare på albyl e. Fikk påvist dette i januar, etter to MA og en kjemisk. Har foreløpig ikke fått positiv test etter oppstart av albyl e i januar, men håper den sitter snart :sorry: så vet foreløpig ikke hvordan neste graviditet blir, men har skjønt det tar litt tid for kroppen å «kvitte» seg med problemet selv med blodfortynnende :sorry::Heartred

Hva var svaret ditt på APS testen? Jeg hadde 24,4 til å begynne med. Var nede på 23,5 etter 12 uker med albyl e.

Jeg har APS, og står bare på albyl e. Fikk påvist dette i januar, etter to MA og en kjemisk. Har foreløpig ikke fått positiv test etter oppstart av albyl e i januar, men håper den sitter snart :sorry: så vet foreløpig ikke hvordan neste graviditet blir, men har skjønt det tar litt tid for kroppen å «kvitte» seg med problemet selv med blodfortynnende :sorry::Heartred

Hva var svaret ditt på APS testen? Jeg hadde 24,4 til å begynne med. Var nede på 23,5 etter 12 uker med albyl e.
Jeg vet ikke helt hva tallene var, for det var det ingen som gadd å fortelle meg. Men siden jeg ikke har hatt blodpropp før, så fikk jeg beskjed om at jeg bare skulle ta det fra positiv test. Men ser jo liksom at folk står på diverse forebyggende, med tanke på at det kan skje ting allerede fra før eggløsning. Så jeg synes det er veldig vanskelig å vite. Vet det er individuelt også, men tenker så mye på det, da barneønsket er så høyt.

Jeg fikk påvist APS i mai 2025. Men hadde allerede hatt 6 kjemiske, så veldig bitter og trist over at de ikke testet for det før, mens eggkvaliteten var bedre.

Fikk beskjed om at jeg hadde antikardiolipin IgG verdi på 51.6. De siste to graviditetene har jeg brukt albyl-e og fragmin, men mistet likevel. Håper å kunne bruke prednisolon, siden APS jo er en autoimmun sykdom.

Jeg fikk påvist APS for en uke siden etter å ha hatt to MA og to Sa. Har ikke fått noen tall. Er gravid på nytt nå 5+1 i dag. Fra positiv test har jeg tatt Fragmin sprøyte hver kveld og progesteron. Lurer på om jeg burde ta prednisolon og? Gjorde det ved de andre graviditetene som sluttet i tap. Men det var jo før jeg startet med Fragmin.
Er så redd for å miste igjen.

Fikk påvist APS for 1 uke siden, men skal ta en ny blodprøve for å få det bekreftet. Har fremdeles hevelser i ene beinet etter forrige svangerskap, så det må jo også sjekkes da jeg mista i uke 8 og gikk med hevelser i ene beinet fra uke 5 - 6.

Last edited:
Jeg fikk påvist APS i mai 2025. Men hadde allerede hatt 6 kjemiske, så veldig bitter og trist over at de ikke testet for det før, mens eggkvaliteten var bedre.

Fikk beskjed om at jeg hadde antikardiolipin IgG verdi på 51.6. De siste to graviditetene har jeg brukt albyl-e og fragmin, men mistet likevel. Håper å kunne bruke prednisolon, siden APS jo er en autoimmun sykdom.
Er det jeg også har tenkt, at det kanskje kunne være noe å prøve. Men føler liksom at legene er så vanskelige og, sånn "men dette er standard behandling", og så er de ikke villige til å prøve noe annet.

Jeg fikk påvist APS for en uke siden etter å ha hatt to MA og to Sa. Har ikke fått noen tall. Er gravid på nytt nå 5+1 i dag. Fra positiv test har jeg tatt Fragmin sprøyte hver kveld og progesteron. Lurer på om jeg burde ta prednisolon og? Gjorde det ved de andre graviditetene som sluttet i tap. Men det var jo før jeg startet med Fragmin.
Er så redd for å miste igjen.
Er liksom det. Når man har mistet flere ganger, så blir det bare til at man er redd for å miste igjen. Og tanken om "er det nok med denne behandlingen"..

Back
Topp